Grundvacc hästinfluensa

Trådstartare
Kommer aldrig ihåg hur det är, men jag köpte iallafall en häst som fått 1:a sprutan i januari även fått andra sprutan.
Är det så att jag har ett halv år på mig då att ta sista 3:e sprutan?
För är det ett halvår bara så bör han få sin spruta typ sista juni. Men min andra häst ska ha sin årliga vacc i september och skulle vara smidigt att vacc båda på samma datum.
Kan jag vänta in till sep?

Sv: Grundvacc hästinfluensa

Det beror på vad du har vaccinerat hästen med, men enligt FASS så är det 6 mån. efter den andra grundvacc. för Duvaxyn och 5 mån. för Equilis Prequenza (Te) och Equip F.

Dock räcker det med de 2 grundvaccineringarna för att tävla, enligt Svenskt Ridsportsförbund. Handlar det om galopp, så är vaccinationsreglerna väldigt stränga.

För alla gäller revaccinering efter 12mån (+21 dagar om man glömmer - här får hästen dock inte tävla och får först det 7 dagar efter revacc. är gjort).
Revacc. för stelkramp görs var tredje år.

Så för att svara på din fråga, så är det en tänkt tävlingshäst så hade jag inte väntat. Hellre att din andra häst får sin revacc. 2mån tidigare så att du kan tajma dem, än att den nya får sin 2mån. för sent.

Sv: Grundvacc hästinfluensa

det är en amerikansk miniatyr häst på 1år så han ska inte tävlas :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 586
Senast: Stereo
·
Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: tavla
·
Skola & Jobb Jag har haft en projektanställning sen oktober 2016. Först skulle den vara till sista juni i år, men då var arbetsgivaren mycket positiv...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 917
Senast: svea
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 900
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka