Grovfoderanalyser, vf idiotförklara folk?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 440
C

caroline_star

varför blir alla som inte har ngn grovfoderanalys totalt idiotförklarade? Det finns dom som som inte ens skulle se åt ngn som inte har en anlys på sitt foder. Kolla in i de flesta stallen och fråga dom där om de kan räkna ut en foderstat enligt siffrorna. De flesta hade nog kollat konstigt på en. Okay, att e kanske vet vad det innebär. Om de är bra värden eller inte. Men när de sitter där och ska räkna ut den så kommer de ingen vart. Jag har gjort en massa såna beräkningar för skojs skull, jag tycker att det e görkul.. Men jag själv har verkligen inte råd nu med att skaffa mig en grovfoderanalys. Jag får havren och kornet ifrån bonden bredvid, hösilaget får jag utav stallägarn. Jag har ingen möjlighet till att skaffa ngt annat hö, då jag ej har bil eller möjlighet till att köpa större partier..
Så snälla, ni behöver ju inte hacka på dom som inte kan räkna ut en forderstat enligt analysen. Hjälp dom ist. Man är inte mer än mänsklig.. ;);)

Mvh carrooo

Sv: Grovfoderanalyser, vf idiotförklara folk?

Min erfarenhet är att: Det är ni själva som kallar er idioter samt idiotförklarar er. Inte vet jag varför. Men har aldrig läst i någon tråd att folk som inte analyserar är idiotförklarade. Däremot läser jag många gånger att ni själv börjar meningar med: Jag är en utav dom idioter som inte analyserar...Sen en annan sak. Ni vill oftast ha en massa foderstatshjälp, men hur i hela friden ska man kunna hjälpa till då man ingenting ha att utgå från ? Jag menar, gissa sig fram kan ju vem som helst göra det behöver man ju liksom ingen annan som gör åt en.

Förövrigt kostar en analys inte multum, utan 5-600:-...och oftast finns ju fler folk i stallet så man kan gå i hop = billigare.

Inte i mitt stall så finns det inte fler personen. Jag har inte råd att lägga ut pengar till en grovfoderanalys. Jag e bara trött när man läser flera trådar som handlar om foder där folk säger bara hela tiden, men gör en analys. Och där sitter kanske en tjej som verkligen inte kan siffrorna, så vd ska hon med det till. Det jag menar är att folk kan väl hjäla till ist för att verka arga på dom ist...

mvh carooo

Ok, men säg så här då. Hur har folk råd då att lägga ut en massa pengar på kraftfoder och mineraler ?? Varför egentligen ? Har man inga pengar eller inte kan räkna kan man ju bara ge hö eller hur. OBS *ta detta på rätt sätt nu, jag bara spånar*

joo, det är sant det med att har man råd med att ge det så har man väl råd med en analys med..
Men som jag då.. Jag vet hur man räknar ut en foderstat, via analysen. Men jag har ingen möjlighet till att lägga ut pengar på det. Lite havre o korn kostar verkligen ingenting för mig. Mineralerna fick jag. Jag har aldrig haft det så här dåligt ekonomiskt, men nu när man är där så har man stora problem. Jag kan ju heller inte sälja min hästm då den är sjuk. Är dit de flesta pengarna går till..

mvh carooo:rofl:

varför blir alla som inte har ngn grovfoderanalys totalt idiotförklarade?

Tycker det brukar va tvärtom jag... Har fått utstå en hel del för att jag räknar foderstat. Inte här på buke, utan i "verkliga värden". Många på buke är så pass intresserade att de har lärt sig lite mer om foder och foderstatsberäkning, så här anses man kanske inte längre "konstig".

Anledningen till att det uppstår en lite för uppskruvad diskussion här inne när en "icke foderstatsberäknande person" yttrar sig beror på flera saker. Dels så blir man lite frustrerad när nån ber om råd och sen inte har en analys. Det är så himla svårt att ge nått svar då!
Ett exempel på fråga skulle kunna vara - "Ska nu börja ge 1 kg havre om dan, hur mycket foderkalk måste jag då ge för att få en bra kalcium/fosforkvot?" Eller "vilka mineraler ska jag ge mitt dräktiga sto?" osv. osv.

Det är frågor som är omöjliga att svara på utan en analys. Kanske behöver inte det dräktiga stoet några mineraler alls, kanske inget kraftfoder heller. Kanske behöver hon ganska mycket kraftfoder, men vilken sort? Vilka minerler passar ihop med grovfodret och mineralerna? Omöjligt att svara på utan en analys.

En annan anledning kan vara att många som inte räknar foderstat blir otroligt upprörda bara man nämner analys. Förstår inte riktigt? Det är som man trycker på en öm tå. Kanske för att man inte själv kan räkna ut en foderstat? (pratar nu inte om dig ts utan allmänt). Många tycker nog att det är ett himla pillande med siffror hit o dit, och väldigt onödigt.
Men så ser inte jag det..

Ett exempel är min häst. Jag drar mig för att stoppa i honom kraftfoder och gör det bara om jag måste. Att göra en analys kostade mig förra året 200 kr (vi var två som delade). Både förra året och det här året hade vi tur och hade bra värden på hösilaget. Min häst behöver inget annat än sitt grovfoder och lite tokosel. Krångel och pill hit och dit? Skulle nog inte säga det, billigt och enkelt =) Plus att jag mår bra av att veta att han går på rätt kalcium/fosforkvot etc.

Orkar inte dra fördelarna med att räkna foderstat en gång till, och det var ju kanske inte det du efterfrågade heller. Finns många trådar om det om man är intresserad.

Jag idiotförklarar inte folk som inte gör en analys, men tycker däremot det är himla synd att man inte vill ta hjälp av ett så bra hjäpmedel.

/86a som brukar spara pengar på att göra en analys

Det handlar inte om att idiotförklara!
Det handlar om att försöka få folk att förstå att det är OMÖJLIGT att göra en bra foderstatsuträkning utan att ha analysvärden på sitt grovfoder.
OM man av någon anledning inte vill eller kan analysera grovfodret, då är det nästan bättre att låta bli och räkna också och fodra med ögon en i stället.

Ta en höbal med grönt, fint hö som luktar gott. Det höet kan teoretiskt variera mellan 0 (noll) och 100 gram smältbart råprotein, där de flesta ligger mellan ca 30-45. Men det kan du inte veta bara genom att titta på höet. Och det blir ju väldigt stor skillnad om du ger 8 kg av ett hö som innehåller 30 g protein/kg (240 g) eller om det innehåller 50 g/kg (400 g), det är ju stor skillnad på hur mycket protein du behöver täcka upp med kraftfoder eller 1-2 extra kg hö, om du tänker på att en medelstor ridhäst (halvblod) som motionsrids normalt har ett ungefärligt behov på runt 450-500 g protein.

Jag säger som de andra - ingen brukar väl idiotförklara någon som inte analyserar utan snarare handlar det om att om man ska kunna hjälpa personen som frågar så måste man ha FAKTA.
Inte enbart om grovfodrets värden utan om hästen som individ (vikt, typ, nuvarande hull/muskulatur, arbete osv) också. Många okunniga som frågar tror att man bara kan säga från tomma intet "ge det och det här så blir det bra". Vad man ska ge en häst handlar ju till 90% på vad grovfodret innehåller eftersom det ju ger hästen det mesta.
Så ÄR det ju bara. Det är faktum.
Om man sen verkligen inte har möjlighet till analys (finns fler anledningar till det än att man inte har råd till det) på sitt grovfoder så skulle mitt råd, efter de kunskaper jag besitter, vara att helt enkelt byta ut ett par kilon av grovfodret mot lusern (om det gäller stor häst) och ge ett kalciumfattigt mineralfoder som Miner VIT (pga den höga mängden lusern) eller möjligen ge bara fosforbalans och Tokosel till det. Och hoppas på det bästa!

I ditt fall verkar du inte ha råd att köpa in lusern, i synnerhet inte om det ska ges flera kilon om dagen. Men du har alltså tillgång till spannmål... Jag skulle ge så mycket hö som går och så mycket spannmål som ev. kan tänkas behövas (beroende på hullet) och lägga till ca 100g mineralfoder. Så är det bara att hoppas på det bästa - dvs att ditt grovfoder inte är proteinfattigt (vilket är den största risken och det man allra främst vill veta när man analyserar) och att balanserna av mineralerna är okej. Att din häst inte faller ur efter ett tag eller får andra ev. brister. Det kan mycket väl fungera bra om ditt grovfoder HAR bra värden! (och hästen inte är alltför krävande)

Vad gäller det där med att alla inte kan beräkna foderstater själva eller ens tyda analysrapporten så är det sånt man kan få hjälp med. ;)
Och dessutom måste jag säga att när många av oss säger "analysera grovfodret!" så är det ofta ett gott RÅD eller tips till dom som frågar vad/hur de ska kunna veta vad de ska ge sin häst.... Själv tycker jag att allt har klarnat i foderjungeln sen jag lärde mig innebörden av foderstatsberäkning och behöver aldrig mer GISSA vad jag ska ge min häst.:idea: Nu är det ju så enkelt! För jag ger helt enkelt det som grovfodret "säger att jag behöver ge" till just min häst. Räknat efter VÄRDEN på foder och inte efter alla ev. foderföretags försäljningstricks!

Jag har precis som ovanstående aldrig läst att någon någonsin har idiotförklarat dem som väljer att inte analysera! Snarare ses man väl, tvärs om, som lite överambitiös om man väljer att analysera. Så det borde kanske stå tvärt om: Snälla, ni behöver väl inte hacka på dem som väljer att göra anlys på sitt grovfoder..

;)
Inte i mitt stall så finns det inte fler personen. Jag har inte råd att lägga ut pengar till en grovfoderanalys. Jag e bara trött när man läser flera trådar som handlar om foder där folk säger bara hela tiden, men gör en analys. Och där sitter kanske en tjej som verkligen inte kan siffrorna, så vd ska hon med det till. Det jag menar är att folk kan väl hjäla till ist för att verka arga på dom ist...

mvh carooo

Men det är ju faktiskt så också att om man ska göra en foderstat åt en häst så måste man veta värdet på grovfodret eftersom det är det man grundlägger foderstaten på. Jag tycker inte det är att idiotförklara folk. Utan analys på grovfodret=ingen korrekt foderstat helt enkelt.

Det är klart att man kan gå på chablonvärden också (finns t ex i Plancks böcker) om man vet ungefär när grovfodret är skördat. Ts-halten kan man lätt räkna ut genom att använda en hushållsvåg (som kan räkna gram) och en mikrovågsugn. Väg ca 0,5kg ensilage på vågen. Skriv upp vikten. Stoppa in ensilaget i mokron utan något lock och låt gå i någon minut. Ta ut och väg om. Fortsätt att mikra och väga om tills vikten inte förändrar sig längre= skillnaden=hur mycket vatten ensilaget innehållit=vattenhalten.

Att analysera grovfodret har också en ekonomisk aspekt. Grovfodret är oftast det billigaste fodret. Om man kan utforma en foderstat som innehåller så mycket grovfoder som möjligt och så lite kraftfoder som möjligt=billigare. Optimering kallas det. Inte så dumt alls faktiskt. Jag tvingar dig inte att ta en analys, men ger lite tips för att man ibland kan tjäna på det i längden

;)

Men det är ju faktiskt så också att om man ska göra en foderstat åt en häst så måste man veta värdet på grovfodret eftersom det är det man grundlägger foderstaten på. Jag tycker inte det är att idiotförklara folk. Utan analys på grovfodret=ingen korrekt foderstat helt enkelt.

Det är klart att man kan gå på chablonvärden också (finns t ex i Plancks böcker) om man vet ungefär när grovfodret är skördat. Ts-halten kan man lätt räkna ut genom att använda en hushållsvåg (som kan räkna gram) och en mikrovågsugn. Väg ca 0,5kg ensilage på vågen. Skriv upp vikten. Stoppa in ensilaget i mokron utan något lock och låt gå i någon minut. Ta ut och väg om. Fortsätt att mikra och väga om tills vikten inte förändrar sig längre= skillnaden=hur mycket vatten ensilaget innehållit=vattenhalten.

Att analysera grovfodret har också en ekonomisk aspekt. Grovfodret är oftast det billigaste fodret. Om man kan utforma en foderstat som innehåller så mycket grovfoder som möjligt och så lite kraftfoder som möjligt=billigare. Optimering kallas det. Inte så dumt alls faktiskt. Jag tvingar dig inte att ta en analys, men ger lite tips för att man ibland kan tjäna på det i längden

Ja, lite mer också. De som inte vet så mycket kan använda t ex. hippocampus foderstatsprogram, där de bara behöver lägga in värdena, sedan säger programmet till vad som saknas, jättesmart faktiskt (en som alltid tidigare har fått tragla för hand med beräkningarna, Thank god for foderstatsprogram i datorn:banana:)

Bara en fråga: Hur gjorde man förr i tiden, innan det fanns möjlighet att analysera och räkna som man gör idag?

Och vad kan egentligen hända om man inte analyserar utan går på känsla?

Min familj har fött upp många hästar och vi har aldrig någonsin analyserat något foder (dock har det varit "hemmaproducerat"), och de hästarna är mycket friska (jag menar verkligen mycket friska) hästar. Jag upplever det som att fler och fler hästar istället får problem (tex fång) för att de får för mycket foder. Folk ger sina hästar alla möjliga konstiga saker! Förstår inte vad det är för fel på hö/ensilage och havre + ev betfoder. Skulle aldrig ge min häst färdigfoder, då det inte känns som jag vet vad det egentligen är i. (Förstår dock att det kan vara nödvändigt för vissa hästar tex svårfödda hästar). Och är det inte egentligen så att man kan se mycket på hästen om den får bra foder, på hull, päls och hur pigg den är? Det tror iaf jag...

/C

Bara en fråga: Hur gjorde man förr i tiden, innan det fanns möjlighet att analysera och räkna som man gör idag?

Då fick man gissa sig till vad som behövdes för att hjälpmedlet "analys" saknades. ;) Och man fick rätta till eventuella fel (brister som syns) i efterhand istället för att förebygga sådana.

Förr var det ju ofta också så att man gjorde sitt hö själv 8eller av grannbonden kanske) och man hade kunskap om hur värdena påverkas - t ex av väder, när och var det slagits, olika växter osv och kunde då få ett hum om det handlade om dåliga värden elelr bättre värden.

Och vad kan egentligen hända om man inte analyserar utan går på känsla?

Enkelt. Du riskerar att hästen får brist på något - framför allt protein (som är det som mest pendlar i värdena i alla grovfoder!) vilket visar sig efter ett par månader som tappade muskler. Ofta blir hästen tunn i överlinjen till vårkanten och börjar se bukig ut och många tror att den blivit "rund o magen" men i själva verket har den proteinbrist och är undernärd istället.
Man riskerar också att få fel balanser mellan mineralerna kalcium och fosfor. Om det är mer fosfor än kalcium i foderstaten så "äter" fosforen upp kalciumet och hästen får kalciumbrist (trots att den får i sig en hel del kalcium).
Ja det finns en massa man kan förebygga om man analyserar sitt grovfoder och kan göra en balanserad, korrekt foderstat till hästen. Själv tycker jag att det känns tryggast att analysera och ser det som en jättebra MÖJLIGHET och inte som ett "ont måste" som en del verkar tycka... :confused:

Min familj har fött upp många hästar och vi har aldrig någonsin analyserat något foder (dock har det varit "hemmaproducerat"), och de hästarna är mycket friska (jag menar verkligen mycket friska) hästar.

Ni är troligen bra på att göra bra hö! ;) Bra marker med näringsrika växter och slaget vid rätt tid? Och så har ni goda kunskaper och kan på känsla fodra hästar och ser när ev. brister börjar komma.
Det behöver inte bli fel bara för att man inte analyserar... Att man analyserar betyder att man vill VETA vad det är för värden för att undvika eventuella fel och brister som kan visa sig senare på hästen.:)

Jag upplever det som att fler och fler hästar istället får problem (tex fång) för att de får för mycket foder. Folk ger sina hästar alla möjliga konstiga saker!

DET har ingenting att göra med analys och foderstatsberäkning. Snarare är det okunniga folk som INTE analyserar som duttar på med lite dittan o dattan "ifall att det behövs" och för att de inte VET vad som behövs egentligen.
Folk som analyserar sitt grovfoder VET vad som behövs och om höet är bra i värdena kan de ge enbart;) (+ ev. mineralfoder för det brukar oftast behövas ändå) - vilket ju är det idealiska! :idea: Det är då man får glädje av en analys för då vet du att du inte behöver ge kraftfoder överhuvudtaget och sparar pengar och hästen får det den är gjord för och mår som bäst (i magen iaf).
Ibland har höet dock mer elelr mindre låga proteinvärden (i år är det väldigt vanligt pga den dåliga sommaren) och det då det kan bli svårt att kompensera upp det och man får ta till ev. olika proteinkraftfodermedel för att hästen ska få i sig tillräckligt av protein. Ibland räcker att man ger ett par kg lusern, ibland måste man ge kraftigare proteinfoder... Om man vill slippa se hästen falla ur senare.

Förstår inte vad det är för fel på hö/ensilage och havre + ev betfoder

De fodermedlen passar bra om man har ett hö av medelvärden/något lägre än medelvärde. Har man ett hö av dåliga proteinvärden behövs fodermedel som är proteinrika och det klassas inte spannmål och betfor till - de är energirika jämfört med proteinmängden i dom per kg.
Och har man ett hö över medelvärden så kan man ge enbart hö! Varför ge kraftfoder ö h t om det inte behövs?! Några dl kan man ju ge i krubban men annars onödigt om man har ett bra hö och hästen inte är alltför svårfödd eller går i hårt arbete (dit räknas sällan våra hobby ridhästar).

Skulle aldrig ge min häst färdigfoder, då det inte känns som jag vet vad det egentligen är i. (Förstår dock att det kan vara nödvändigt för vissa hästar tex svårfödda hästar).

Färdig foder är populärt ofta för att de innehåller "allt" och man slipper dutta på med olika fodermedel. Färdig foder tycker inte jag har så mycket med svårföddhet att göra... Man kan lika gärna ge en sån häst mycket mat av andra slag också, som är näringstäta - t ex spannmål, betfor, olja, linfrökaka mm mm.

Och är det inte egentligen så att man kan se mycket på hästen om den får bra foder, på hull, päls och hur pigg den är? Det tror iaf jag...

Jo det mesta kan man se men tyvärr ser man brister när det redan är ett faktum och vi som analyserar vill gärna undvika det.
Sen finns det dom som har ett ovant öga och inte lätt SER brister och för dom är det bäst att utgå ifrån en beräknad foderstat.

visst är det omöjligt att göra en bra foderstatsuträkning, MEN det är fullt möjligt att ha en bra foderstat utan att räkna...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka