Gravidförsäkring

Björk

Trådstartare
Här inne där det finns så många kloka och erfarna människor tänkte jag fråga:
Hur har ni gjort med försäkring under graviditeten? Jag antar att det är en bra idé att ha någon slags försäkring om något tex skulle gå fel vid förlossningen och barnet drabbas av en skada eller om det dör lite senare i graviditeten?
Jag har tittat lite på två bolags försäkringar och dels finns någon slags gratisförsäkring, men jag funderar mer på den som kostar pengar och täcker lite mer. Dessa som jag hittills tittat på kan man teckna tidigast i 10:e veckan.

Behöver man en sån? Täcks fostret av någon annan försäkring som man redan har? Vilken rekommenderar du?
 
Sv: Gravidförsäkring

Jag är skeptisk.

Om något tråkigt inträffar så kan du ge dig fan på att det finstilta gör att du iallafall inte får någon hjälp. Du kommer bara bli ännu mer ledsen.

Pengar lär ju inte kunna ersätta ett förlorat barn i vilket fall.
 
Sv: Gravidförsäkring

Jag läste på så mkt som jag kunde och valde sedan att teckan en VäntaBarn-försäkring och en MammaBarn-försäkring på Trygg Hansa.
Den ena var gratis och den andra kostade en peng (minns inte vad...?? 500? 1000?).

Nu fick jag ju ingen användning för dem, så jag vet inte hur bra de fungerar i praktiken... :confused:
 
Sv: Gravidförsäkring

Jag kom fram till igår att jag "måste" ha en sådan försäkring. Jag är redan i vecka 30 så det är på tiden att teckna en NU om jag ska ha. Jag surfade runt lite och letade info. Jag trodde bara att det var Trygg hansa och Scandia som hade sådana här försäkringar, men det fanns som nyhet på flera andra bolag också. Jag skrev ut lite info även från Folksam och IF. På Länsförsäkringar hittade jag inget, men deras hemsida funkade inte som den skulle...

Jag har inte läst och jämfört så mycket än så jag har inte bestämt mig för vilken än, men de flesta verkar ha ungefär samma upplägg. En gratisförsäkring (som jag tycker känns ganska meningslös) och en för ca 900-1000 kr. Folksam har jag för mig var lite billigare. På IF fick jag inte fram något pris men jag tror att deras försäkring täckte lite till.

Om något skulle hända bebisen under förlossningen som man kunde ha fått ersättning för om man haft en sån här försäkring och man inte hade tecknat någon, så skulle jag aldrig förlåta mig! 1000 kr är ju inte speciellt mycket i sammanhanget. Man har ju allt annat försäkrat t.ex. bilar, djur, datorer och andra prylar man har. Jag har t.o.m. min älskade lilla bondkatt försäkrad (vilket vi kom fram till efter att hon haft otrolig tur när hon blev påkörd).
 
Sv: Gravidförsäkring

Pengar lär ju inte kunna ersätta ett förlorat barn i vilket fall.

Nä, det är väl inte huvudtanken med någon försäkring? :crazy:

Ingen försäkring kan ju fullt ut ersätta en avliden individ.

Jag tänker inte nödvändigtvis på döden utan på om barnet eller jag får en skada av något slag. Att en försäkring då kan täcka vissa merkostnader (tex extra resor till vårdinrättningar eller dylikt) eller täcka "lyte och men". Till exempel.

Jag tänker på om barnet är oförsäkrat och föds och vid förlossningen får en skada av tex fysisk art. Jag antar att det blir svårt att försäkra ett redan skadat barn utan reservationer. Jag menar: ett läkarintyg på att barnet är fullt friskt kan man ju då inte få. Kan man gardera sig något mot detta genom att försäkra barnet redan innan födelsen?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 872
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Igår kom jag hem efter nosework-kurs med en hund täckt av grus. Det är fortfarande valppäls=allt fastnar, så det slutade med ett bad och...
Svar
16
· Visningar
2 148
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Hur tycker ni att hundar bör bete sig runt barn? Var går er gräns för när hunden/barnet inte fungerar? Jag har 2 mindre hundar, ett...
2
Svar
23
· Visningar
2 951
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp