Gravid och vill fortsätta träna

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mariell

Jag har letat runt på nätet (och på Buke) efter lite tydliga direktiv om vad som gäller när man är gravid och vill träna. Och eftersom jag inte hittar svar på mina frågor (men väl en massa andra intressanta saker) tänkte jag att här brukar alltid finnas kloka och kunniga personer som kan svara på alla frågor man kan tänkas ha. :bow: Alltså:

Jag har läst att man inte ska göra situps. Beror det på att man inte ska träna på rygg eller beror det på att man inte ska träna magen? Jag styrketränar på gym och gör inte situps utan tränar magen i en sån där maskin där man sitter upprätt. Bra eller dåligt?

Tycker att det vore bra att träna tex core, eftersom man borde ha nytta av starka mag- och ryggmuskler när man blir tyngre och vid förlossningen. Men jag har hört nånstans att det inte är bra. Sant eller falskt?

finns det några speciella rörelser man ska undvika? (utom, givetvis, såna som gör ont).

Jag kan känna att det liksom stramar i magen när jag gör vissa rörelser på gymmet (tex tränar insida lår i maskin). Är det en signal på att det inte är bra, eller kan jag strunta i det så länge det inte gör ont?
 
Sv: Gravid och vill fortsätta träna

Jag skulle träna så länge det känns bra. Simning kanske kan vara något?
 
Sv: Gravid och vill fortsätta träna

Jag simmar redan då och då och tycker det känns bra. Man är ju viktlös i vattnet. (Nu är jag visserligen inte så långt gången att jag direkt gått upp i vikt än, men det är skönt att veta att man inte sliter på leder och ligament.) Men eftersom jag också tränar på andra sätt skulle jag gärna vilja fortsätta med det (så länge det funkar såklart. För att jag tror att det är bra att vara vältränad så att man orkar föda och för att man måste ha lite kraft över efteråt också. Och för att jag mår bra av det. Och för att jag inte verkar kunna sluta äta semlor och kakor och måste se till att inte vikten skenar iväg och blir ohanterlig.

Jag tränar på F&S, oftast på gymmet men ibland på pass. Mitt F&S har ingen vänta barn-jympa, annars hade jag väl börjat på den så småningom. Men eftersom jag inte har tillgång till specialanpassad träning vill jag veta säkert vad som gäller så att jag inte gör nåt dumt för att jag tycker att jag borde klara det:crazy: .
 
Sv: Gravid och vill fortsätta träna

Det finns mycket hysteri på gravidsidorna kring träning och det är svårt att få ut några vettiga, medicinskt hållbara fakta - som du kanske märkt. Jag har och läst, frågat och letat och kan berätta vad jag har hittat. Men jag är inte expert, så du kan vilja dubbelkolla det jag säger :)

Den info jag har fått ut från barnmorskor, sjukgymnaster och träningsintresserade kan sammanfattas såhär:

Det är bra för gravida att röra sig! :) Givet så klart att man inte har hotande förtidsbörd eller liknande, men nu talar vi om normalgraviditeter. Min BM t ex har varit jättepositiv till att jag håller igång under graviditeten.

Situps är inte farligt för barnet, även om det påstås motsatsen. Du kan däremot vilja undvika raka situps ifall dina raka magmuskler har delat sig. Då kan det nämligen bli svårare för dem att gå ihop igen när bebisen är ute. Men magmusklerna delar sig inte för alla! Delningen kommer mot mitten-slutet av graviditeten, testa att göra rak situp och känn på avståndet mellan muskelsträngarna ovanför naveln. Får du inte in två fingrar har de inte delat sig in.
Sneda situps kan du köra så länge du vill, men när magen vuxit sig stor blir det :devil: obekvämt!

Core körde jag till v 20 eller 22, ungefär då funkade det inte att ligga på mage längre. Kändes inte lönt att fortsätta när jag fick skippa hälften av övningarna. Den enda vettiga orsaken jag har hört till att låta bli är att man kan bli yrslig när man ligger på rygg ifall barnet hunnit bli så stort att det trycker på din kroppspulsåder. Så jag röstar på "falskt" i den frågan. Om man nu skulle råka bli yr så får man väl helt enkelt rulla över på sidan och pausa lite?

När, och framför allt om du får foglossningar som gör ont så vill du vara snäll mot ditt bäcken för att inte öka på smärtan. Bredbenta och sneda rörelser kan göra ont, som t ex slalom och springande i trappor. Ridning kan också göra ont om du har foglossningssmärtor.

Rörelser att undvika, tja, när kroppen blir tyngre och större blir det naturligtvis mer belastning på knäna och fotlederna. Dvs du kan lättare vricka till dig eller dra något ur led. Men mot slutet av graviditeten så lär du ändå inte ha lust att springa marathon, då känns det mer lockande med lågintensiv motion som promenader.

Själv gick jag på step-up till v32 men de sista veckorna tog jag det försiktigt med hopp upp och ner när man grenslar brädan, just för att jag inte ville göra något dumt mot mina ledband. Jag slutade den dagen träningspasset inte var kul längre, det gjorde ont i fötterna då och jag hade ingen ork kvar. Nu i v36 är det promenader som gäller, och ett lätt träningsprogram för musklerna kring bäckenet. Hittade det i Mammapraktikan, det är framtaget av sjukgymnaster för att lindra foglossningsproblem.

Magstramningen vågar jag inte säga något om, prata hellre med din BM så du kan peka var det känns!
 
Sv: Gravid och vill fortsätta träna

Tack för kloka svar!
Eller hur är gravidsidorna hysteriska, runt fler saker än träning också. Visst kan man hitta intresanta saker där, men ibland blir jag bara matt.
Det du säger är i princip det jag själv tänker, att det bara är nyttigt att träna musklerna i mage och rygg och att man kan göra det så länge det funkar. (ska tänka på det där med delade magmuskler, det visste jag inte att de gör!)

Det känns ju lite obehagligt att spänna magmusklerna (jag har ingen kula än utan är bara lite svullen), men det kan alltså inte vara farligt? Det gör inte ont, det känns bara inte "som vanligt". Men kroppen är ju inte som vnaligt heller, så det är väl inte så konstigt.
 
Sv: Gravid och vill fortsätta träna

jag har tränat som vanligt båda mina graviditeter och det har gått bra, har dock undvikit hopp men det har bara berott på lätt inkontinens vid dessa tillfälen.
Jag är idrottslärare och jag kan inte se att det skukke vara ngn fara att fortsätta som du om det känns bra.
Det du hört om sit-ups beror på att raka magmuskeln kan dela sig, men det är inget farligt, den växer ihop igen efter förlossningen. Ofta känns sneda sit-ups bättre eftersom magen inte "tar emot" på samman sätt då. Gör det ONT bör du avsluta övningen, men att det drar o stramar lite får man räkna med. Jag körde en del yoga och thai chi, funkade bra och var väldigt skönt för ryggen!

rekommenderar oxå simning, då känner man sig inte tung. Jag simmade varje dag de två veckorna jag gick över tiden, det var skönt att röra på sig och tänka på ngt annat än att ungen inte ville komma ut :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: mamman
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 824
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 445
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp