Grand Danois tik

ylvaaskersund

Trådstartare
Ni som har en GD tik, hur höga är dom? Fick höra häromdagen att min lilla tös var liten för att va en GD. Hon blir två år i februari och är ca 80 cm i mankhöjd, hon är väldigt svårmätt ty hon är rädd för måttband av ngn outgrundlig orsak, men någonstans mellan 78 och 83 cm har jag lyckats få fram. Hur stora är era tikar? Har jag en liten tös eller en alldeles normal?

Sv: Grand Danois tik

Enligt rasstandarden ska tikar ligga på lägst 72, hanar på 80.

Jo jag vet också vad rasstandarden sägen, jag e bara nyfiken på hur stora dom flesta tikar är? Men det finns visst ingen på buke som har en GD tik mer än jag?;)

Min kompis har en Grand Danois hane som är 120 cm i mankhöjd
- alltså över rasstandrad eller? :eek:

Jag blev lite skraj första gången jag stötte påden i dörröppningen, men när det visade sig att han var snäll som en ängel, så lugnade jag ner mig.

Inte ens värdlens största hund i guinnes är väl så stor, du måste nog ha hört fel om de sagt att han är 120.

Min tik landade på 81 cm, och hon var också en rätt liten individ för sin ras.

Genomsnittet för alla GD's som passerat under mitt liv har legat på 85 cm för tikar och 95 cm för hanar. På ett ungefär. Det har då mestadels varit gula och tigrerade, och några enstaka svarta/harlekin.

Menar du att det är olika höjd på olika färger? Min tik e blå. Hur länge växer dom? Min uppfödare har försvunnit så jag har ingen att fråga!

Ja, det brukar ofta skilja lite i storlek och kroppsbyggnad mellan färgerna. Blåa brukar vara rätt höga och kraftiga, men tyvärr kryper måtten bara neråt, framför allt inom svart/blå/harlekin. Dom blir både lägre, mycket tunnare och får sämre linjer.
Dom växer på höjden till någonstans mellan 12 och 18 månader ungefär, men växer på bredden till dom är runt 3 år gamla.

Då e väl min lilla tös ganska normal, kan jag ringa ngn annan uppfödare och fråga om GD eftersom min uppfödare gått under jorden och inte går att få tag på, eller tycker dom att man e konstig då?:crazy:

Nej, hitta en bra uppfödare så ställer säkert denne upp :) Förklara läget och så, så att dom förstår din sits bara. Du får gärna PM'a mig om din uppfödare, vem det är. Jag har varit inne i GD-världen i 12 år nu, så jag har koll på dom flesta..

Liknande trådar

Övr. Djur En berättelse om vår Stäppvaran Tösen. Och en berättelse om hur illa vissa reptiler sköts. Med folk som slutar mata för att den ska...
Svar
11
· Visningar
1 621
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31