Gräs, torra kvistar, jord....

Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Har ni köpt galonbyxor än till twinsen? Sambon skulle på jakt idag. Det känns lite intressant att barnet är så pass stort att det har intresse av att sitta och leka i en sandlåda typ.

Visst är det! De har blivit så "vuxna".

Än så länge har de sina overaller. Har funderat på vad som är bäst härnäst, galonbyxor låter som en bra idé.

/Timsetim
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Jag tror att det är sunt att smaka lite, det är ju deras sätt att lära!

Absolut! Det märks även stor skillnad mellan barnen. Alice är den som ska smaka på allt, kladdar och smakar med hela ansiktet. Hugo är mer försiktig. Vill jag att han ska kladda med maten så måste jag spilla lite på bordet - då kladdar han! :D

/Timsetim
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Om du varnar att något smakar illa före varje gång de stoppar något i munnen som smakar illa.
Så kommer de snart att lita på dig.
Det går ganska så fort faktiskt.
Erbjud något gott i stället, ett kex eller så.
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Om du varnar att något smakar illa före varje gång de stoppar något i munnen som smakar illa.
Så kommer de snart att lita på dig.
Det går ganska så fort faktiskt.
Erbjud något gott i stället, ett kex eller så.

Varför? Att smaka är ju barns sätt att typ känna. Varför ta det ifrån dem? Och varför erbjuda ätbart i tid och otid? Barn äter sällan nåt som faktiskt är äckligt, låt barnen få en chans att smaka det först! Givetvis så tar jag för givet att man som förälder har så pass koll på sitt barn att man ser till att det bara rör sig om gräs, småsten och dylikt så det itne rör sig om större saker att sätta i halsen!
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Nu börjar mina vara lite mer förståndiga och stoppar inte lika mycket i munnen, däremot käkar de gärna snö och dricker från vattenpölar:o trots att de mycket väl vet att det inte gillas av mamsen:smirk: . Förra året som ettåringar så silade de hela vår grusgång och spottade ut väl rengjorda stenar.... Men det förlorade tjusningen allt eftersom de hunnit undersöka grusgången ordentligt, precis som med allt annat. Att hela tiden hindra dem skulle vara en förlorad kamp med två stycken småttningar, vi lärde dem att spotta ur munnen innan de gick/sprang iväg. Jag tror på att låta barn upptäcka världen och de gör de genom munnen de första åren, däremot får man som förälder hålla koll mot kvävningsanfall och försöka mota bort de värsta farorna. Sedan är förstås stelkrampsspruta att rekommendera!
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Orsaker som liljekonvalj, idegran, gullregn, rengöringsmedel, målarfärg, lacknafta o.s.v.
Det är nyttigt att göra skillnad på ätbart och icke ätbart.
Det som de små som stoppar allt i munnen egentligen gör är att följa sina instinkter för matsök.
Alltså är det lämpligt att de hittar just mat.
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Orsaker som liljekonvalj, idegran, gullregn, rengöringsmedel, målarfärg, lacknafta o.s.v.
Det är nyttigt att göra skillnad på ätbart och icke ätbart.
Det som de små som stoppar allt i munnen egentligen gör är att följa sina instinkter för matsök.
Alltså är det lämpligt att de hittar just mat.

Det som är farligt smakar ofta mycket illa. Så frågan är ofta hur pass stor mängd barnet lyckas få in i munnen för att det ska vara farligt. Dessutom får man kanske vara extra uppmärksam om man har någon farlig växt och så. Målarfärg, lacknafta och rengöringsmedel ska man inte ha så små barn kommer åt det.

Ska leta upp den där planschen jag fick från bvc där det står hur pass farlig olika saker var. Från A till Ö var det inte alls mycket som var så farligt att smaka kunde skada ett barn.
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Jag följer också Sar`s princip, samt att jag är med och ser till att det INTE är farliga/giftiga grejer han får i sig, vilket jag tar förgivet är en självklarhet hos alla!
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Förra året som ettåringar så silade de hela vår grusgång och spottade ut väl rengjorda stenar....

Men är inte det farligt? Vår son, snart ett år, verkar inte göra skillnad på mat och saker. Om han stoppade en sten i munnen tror jag att han skulle svälja den. Om han t ex får för stora, hårda bitar i maten, som han inte kan tugga, då sväljer han dem hela, ungefär som man gör med medicin.
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Eftersom jag inte kan kontrollera hela världen, utan bara den närmaste omgivningen, så tycker jag att det är bättre att göra barnen säkra i världen än världen säker för barnen.

Om barnen inte stoppar en massa saker i munnen som inte skall vara där.
Så är inte en kvarglömd farlig sak så farligt.
Eller en ovan och icke tillrättalaggd miljö heller för den delen.

Barnen skall fungera i samhället så fort som möjligt.
Därför tycker jag att det är bättre att de lär sig än att jag plockar undan allt och litar på att jag inte har missat något.
Någon annan kan ju lätt glömma fel saker framme.
Eller komma med en blomma som jag inte hinner ta undan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp