Gräs, torra kvistar, jord....

Timsetim

Trådstartare
....löv, maskar, blommor, stenar osv osv osv!!

Visst är det härligt med våren, men hur nyttigt är det egentligen med allt ungarna stoppar i munnen? :crazy:

Hur gör man för att begränsa intaget?? ;)

/Timsetim, som hade hoppats få gjort något mer i trädgården, än att rensa små barnmunnar! :D
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Munkorg ala hannibal lecter;) :D :angel: ?



Jagv vet faktiskt inte hur onyttigt det är, jord innehåller ju en hel del skit vad jag har förstått..... Stenar, löv och kvistar och sånt är säkert ingen fara, maskar får man väl se som extra proteintillskott :D

Blommor ska man nog hålla lite koll på, det finns ju giftiga såna. Gullvivor tex är ju illa, och liljekonvaljer... Ginst eller vad det heter är inte heller nyttigt....
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Svårt det där. Jag har dragit gränsen vid småsten och jord, det får han inte röra. Jorden vet jag aldrig om katten har bajsat i, och sten säger sig väl självt. Men små kvistar, gräs, löv och mossa får han leka med och utforska. Givetvis inte stoppa hela munnen full, men jag går inte upp i limningen och tar ifrån honom det om han har det i handen.
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Min lille har idag ätit lite sten och sand, mums :D

Jag låter han hållas. Har inga konstiga blommor i närheten så han får prova på det han hittar.

Hund och kattskit håller jag han ifrån förstås och hästskit.
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Det är inte farligt att äta jord och gräs om man har alla vaccinationer och är frisk i övrigt, tvärtom kan det vara nyttigt. Alla allergologer vill ju att barn ska utsättas för mer smuts för att inte bli allergiska.

Men se upp för giftiga växter, och kvävstorlek saker, sen kan man kanske kolla-masken på barnet :angel:
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

äsch! lite skit rensar magen, blir det mycket så spyr de... :p
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Alla allergologer vill ju att barn ska utsättas för mer smuts för att inte bli allergiska.

Jisses vad friska barn jag kommer att få! :D

Än så länge har de mest stoppat i sig gräs, jord och torra blad och kvistar. Men man vet ju inte hur länge det varar tills de hittar något mer matigt! :eek:

Tycker det är härligt att se de små liven utforska omgivningarna. :love:

/Timsetim
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Risken är rätt stor att de får springmask om de mumsar jord och annat "naturgodis", så håll koll efter tecken på att de behöver en avmaskningskur ;)
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Risken är rätt stor att de får springmask om de mumsar jord och annat "naturgodis", så håll koll efter tecken på att de behöver en avmaskningskur ;)

Tack för tipset! Är det samma symptom som hos hunden, att de kasar runt på rumpan?? ;) :rofl:

/Timsetim
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

:rofl: :rofl: Nästan :D

Det kliar en hel del, så man brukar upptäcka det rätt lätt ;)
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Har ni köpt galonbyxor än till twinsen? Sambon skulle på jakt idag. Det känns lite intressant att barnet är så pass stort att det har intresse av att sitta och leka i en sandlåda typ.
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Alma stoppar också allt hon hittar ute i munnen. Dock så spottar hon ut det ganska omgående igen! Det som kan bli kvar som vi får ensa ut manuellt är småsten :crazy: Och eftersom de är överallt så... Skulle man försöka hindra henne för att smaka på dem så hade man fått hålla i hennes händer!
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Min lillebror åt ALLT när han var liten, fast han ha ringa men av det idag, han skäms mest :rofl:

Stenar hade han nästan jämt i munnen, men spottade ut dem, han lyckades t.om äta julgransglitter, trevlig överaskning när mamma böt blöja sen :D
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Jag vågar inte låta lille stoppa något i munnen. :crazy:

Han är aldrig "lös" ;) i trädgården. Antingen åker han vagn, eller sitter i Ergon (bärsele). Fast han går ju inte än.
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Antingen åker han vagn, eller sitter i Ergon (bärsele). Fast han går ju inte än.

Mina går inte heller. Jag lägger ut en filt med leksaker på gräset. Det brukar ta några minuter så är allt runt omkring roligare. :D

Att sätta dem i vagnen fungerar bara om den rör på sig. Annars så åmas och kråmas det för att komma ur, det händer ju inget då! ;)

/Timsetim
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

*knapplån*
Tänk så olika som det kan vara.
Mina stoppade nästan aldrig något i munnen.
De provade några gånger och sedan så var det bra.

Jag varnade att det skulle smaka illa och erbjöd något godare i stället.
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Jag varnade att det skulle smaka illa och erbjöd något godare i stället.

Förstod de det när de var knappa året gamla?

*kl*

Min väninna löste "problemet" genom att alltid se till att hennes son hade nappen i munnen.

/Timsetim
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Min dotter pratade enstaka ord vid 10 månader.
Och 2ordsmeningar vid året.
Så det forstod hon verkligen.
De andra var senare med talet.
Men förstod gjorde de.

Jag har tyckt att de förstår ganska så bra vad man säger från ca 6 månader.

Pratar inte ni med era barn?
 
Sv: Gräs, torra kvistar, jord....

Jag tror att det är sunt att smaka lite, det är ju deras sätt att lära! Vi satt uppe i vår skogshage i går och testade kottar, pinnar och mossa :d , kottarna var förövrigt bäst! Men pinnarna roligast att kasta :banana: .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp