Göteborg med barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Två frågor i en! Om man i framtiden ev ska flytta "tillbaka" till framsidan :D, var någonstans är det bäst att bo med ganska små barn?

Jag har ju bott i och omkring Gbg (Stora Höga, Hisingen, Toltorpsdalen, Mölndals Bro, Partille, Torpa, Kortedala, Lerum) som student men då har man ju ett annat perspektiv. Jag minns en del överhörda diskussioner bland kurskamrater som mot bättre "politiskt vetande" kände sig tvingade att flytta till Hovås när deras barn blev i skolåldern :crazy:

Hur är läget nu 20 år senare?

Vuxenönskemålet är cykelavstånd till ett av sjukhusen och bra allmänna kommunikationer. Kan man bo med barn tex i Sävedalen (mellan oves gatukök :love: och östra :angel: ) eller de östra Gbg-stadsdelarna (mellan Liseberg eller lejonet & björnen och Östra :angel: )

Och hur är det runt Sahlgrenska? Är det för mkt storstad eller finns bra barn-boende i närheten av tex Slottskogen? Och de västra stadsdelarna, är de bara dyra eller är det schysst där också?

Hisingen går bort (tyvärr) jag vill inte ha en älv emellan mig och jobbet.

Mölndal - Krokslätt? Eklanda? (helt ny stadsdel för mig :crazy: )



Eller en hästgård med mindre än en tjugo min till nåt av sjukhusen - jättelätt eller hur ;)


Fråga två:

Vad gör man för kul på en Göteborgssemester i maj med en ett-åring och en fem-åring? Mer än Liseberg förstås..
 
Sv: Göteborg med barn?

Guldheden! :bump: :bump:

Det är underbart här (även för en student ;))!
Härifrån är det ju nära både till Botaniska och Slottsskogen, här finns skolor (går förbi en när jag går till vagnen), och det är verkligen inte speciellt "storstadsaktigit". Inte speciellt mycket bilar (bara de som bor här), och natur sparad. Utanför mitt fönster har jag både klippor och gräs, och där brukar det numera springa rung ungar och leka. Älskar verkligen den här stadsdelen!

Dock är det ju säkert jättedyrt med bostadsrätt, och vanlig hyreslägenhet är nog omöjligt att få tag på, men underbart är det här i alla fall!
(Men jag tycker inte att det är speciellt "snobbigt" här trots det)

Och som du vet ligger Guldheden nära Sahlgrenska, jag ser t.o.m. Sahlgrenska från mitt fönster :D
 
Sv: Göteborg med barn?

Kexchoklad skrev:
Guldheden! :bump: :bump:

Det är underbart här (även för en student ;))!
Härifrån är det ju nära både till Botaniska och Slottsskogen, här finns skolor (går förbi en när jag går till vagnen), och det är verkligen inte speciellt "storstadsaktigit". Inte speciellt mycket bilar (bara de som bor här), och natur sparad. Utanför mitt fönster har jag både klippor och gräs, och där brukar det numera springa rung ungar och leka. Älskar verkligen den här stadsdelen!

Dock är det ju säkert jättedyrt med bostadsrätt, och vanlig hyreslägenhet är nog omöjligt att få tag på, men underbart är det här i alla fall!
(Men jag tycker inte att det är speciellt "snobbigt" här trots det)

Och som du vet ligger Guldheden nära Sahlgrenska, jag ser t.o.m. Sahlgrenska från mitt fönster :D

Jag tänkte också precis på Guldheden när jag läste inlägget! :D Min bästa kompis har just flyttat därifrån efter flera år endast av den anledningen att hon inte hade råd att köpa eget där och ville investera. Hade hon inte varit singel och "äventyrare" som säsongsjobbar så hade hon garanterat stannat för hon älskade det där uppe. Själv vill jag nog trots barn ha lite mer liv omkring mig än bara bostäder och lite snabbköp men det finns fullt av barnfamiljer där och är grönt och fint samt som sagt nära Sahlgrenska. Lite "off" i den meningen att man oftast tar spårvagnen iallfall från stan (om inte till också) för att man inte orkar gå uppför från Landala osv. men annars centralt.

På andra sidan Guldheden (jämfört med Landala) har man Mossen med sin fotbollsklubb för barn dit t.o.m. vi från Annedal var på knattedisco på mellanstadiet :D Hela grönområdet där nere används flitigt av Chalmers för friskvård. Själva Guldheden är ju uppe på berget så där är det fin utsikt.
 
Sv: Göteborg med barn?

Backarna ja. :crazy: Man får helt klart bra motion av dem i alla fall! När jag har kompisar här på besök brukar de få träningsverk av backgåendet. :D
 
Sv: Göteborg med barn?

Själv är jag från Mölndal och tycker Krokslätt/Eklanda är helt ok att växa upp i. Nära till stan men ändå inte mitt i smeten. Det finns natur också, något jag gärna värdesätter högt. Bra kommunikationer, trevliga områden med trevligt folk. Iaf i Eklanda, Krokslätt kan nog variera, måste erkänna att jag inte har superkoll på Krokslätt.
Jag skulle rekommendera Eklanda om du vill flytta nån dag, det lilla jag vet iaf.
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Fråga två:

Vad gör man för kul på en Göteborgssemester i maj med en ett-åring och en fem-åring? Mer än Liseberg förstås..

Den glömde jag ju: Universeum! De kommer älska att klappa rockor, titta på fjärilar i djungeln och allt sådant: http://www.universeum.se/

Annars är ju Slottsskogen alltid rätt i bra väder.
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Fråga två:

Vad gör man för kul på en Göteborgssemester i maj med en ett-åring och en fem-åring? Mer än Liseberg förstås..
Tar en fika med mig + bebis i Slottskogen, deras "Plikta" (lekpark) är rolig för i stort sett alla åldrar!
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Två frågor i en! Om man i framtiden ev ska flytta "tillbaka" till framsidan :D, var någonstans är det bäst att bo med ganska små barn?

Vuxenönskemålet är cykelavstånd till ett av sjukhusen och bra allmänna kommunikationer. Kan man bo med barn tex i Sävedalen (mellan oves gatukök :love: och östra :angel: ) eller de östra Gbg-stadsdelarna (mellan Liseberg eller lejonet & björnen och Östra :angel: )

Och hur är det runt Sahlgrenska? Är det för mkt storstad eller finns bra barn-boende i närheten av tex Slottskogen? Och de västra stadsdelarna, är de bara dyra eller är det schysst där också?

Mölndal - Krokslätt? Eklanda? (helt ny stadsdel för mig :crazy: )

Eller en hästgård med mindre än en tjugo min till nåt av sjukhusen - jättelätt eller hur ;)
OK! Har bott här i 11 år, alltid nära/i stan och sedan -98 i centrum så jag har ingen jätteerfarenhet om att själv bo jättebarnvänligt... Min bebis är bara knappt 5 månader och vi lär nog flytta förr eller senare från centrum.

Jag har vänner som flyttat till Sävedalen efter att de fått barn och det verkar poppis där för barnfamiljer, känner inte till det själv så bra har inte varit där mycket.

Östra stadsdelarna har jag lite erfarenhet av, bodde först i Olskroken när jag flyttade till Gbg så där känns som hemma. Jag gillar det området och kan tänka mig att flytta tillbaka! Jag tänker även (med tanke på sjukhuset) på Björkekärr, har bara varit där lite men det är ju väldigt naturnära, verkar lugnt, har en skola åtminstone (men jag upplevde den ganska mossig när jag springvikarierade där för 10 år sen men kan ha ändrats) och nära sjukhuset. Även Kålltorp är ju trevligt och naturnära + nära GFRK (ridskola).

Om man tänker nära Sahlgrenska så håller jag med övriga om att Guldheden är trevligt, särskilt Landala Egnahem (heter de väl?), de underbara bruna husen (en till flerfamiljs) uppe på en höjd vid Chalmers). Men säkert svindyra och jag har första ting på nästa objekt ;) . Annars är ju tex Toltorpsdalen (Mölndal) nära och poppis med bla många skolor i närheten (bla den jag jobbar på = rekommenderas :angel: ). Har du mer pengar så kan man väl köpa bostad vid Änggården (dvs Botaniska) eller annars längre bort kring Slottskohen (Majorna hör de kanske till).

Eklanda är mycket poppis bland barnfamiljer men jag tycker det verkar för konstlat. Typ "Här mitt i fabriksområdet bygger vi en ny stadsdel" men verkar som sagt poppis, har även dagis, skola etc och en del hästar i närheten, både ridskola och travstall vad jag fattat.

Tja, en hästgård nära sjukhusen... Hm... Skulle kanske gå men kan nog vara svårt och dyrt givetvis. Kanske åt Mölndal om du får någon travnisse att sluta. Nära Östra vet jag inte. Någon?

Klart du ska flytta hit! Så trevlig stad!

Hör av dig om du behöver hjälp med något där i maj, kan tyvärr inte hysa in er pga platsbrist men jag är mammaledig och har ofta tid till vad som behövs hela dagarna om det är något.

Lycka till!
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Fråga två:

Vad gör man för kul på en Göteborgssemester i maj med en ett-åring och en fem-åring? Mer än Liseberg förstås..
Äventyrsbaden i Lerum/Åbybadet? Sjöfartsmuseet eller det andra med båtar minns ej namnet nu... Naturhistoriska museet. Slottskogen med barnens zoo, sälarna etc + ovan nämnda lekpark. Åker Älvsnabbsbåtarna bara för att få åka båt (går på vanlig spårvagns/busstaxa). Kommer inte på mer nu.
 
Sv: Göteborg med barn?

Kexchoklad skrev:


Åh - flashback :love: Ur mitt studentperspektiv älskade jag backarna. Parkerade nämligen under Sahlgrenskatiden bilen gratis på Doktor Sahléns gata - då kunde jag rulla igång när det engelska elsystemet inte ville starta bilen :angel:

Alla - TACK för svar! Ska se hur många dagar jag kan göra loss :)
 
Sv: Göteborg med barn?

Jag gillar Utby! Där bodde vi innan men det är dock dyrt bo där numera:crazy: Jag bor ju i Bergsjön på andra sidan berget ( uppe på berget) här är ju då massor med blandade nationaliteter men jättebilligt och djurgården galaxen är populärt och har ponnyridning varje sön ( bra veta även om du flyttar ngnannanstans) naturen är ju fantastisk och jag kan promenera till badet på 15 min. Nära till allt o 20 med spårvagn till centrum, från utby går bara buss oxå 20 min.

Min mama jobbar på östra ( jag hade nära till BB) 10 min normal körning:banana: Cykla tar väl ca 20 min eftersom man de genar rätt ner för hela långa branta gärdsåsbacken ner mot utby. Bor man i utby är det bara köra mot partille och köra över ån till sävedalen o så är man jättenära:)

Vill själv bo i Utby/fjällbo/ Partille i framtiden!
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Vad gör man för kul på en Göteborgssemester i maj med en ett-åring och en fem-åring? Mer än Liseberg förstås..

Tant som gärna går på Liseberg och framförallt universeum anmäler sig:) (om hon är ledig).
 
Sv: Göteborg med barn?

Tack paradiset :)

M: Tant? Tanter är över 90, känner du nån sån?

:D

Finns det såna här pizzor i Gbg eller ska man bara äta Oves mos och 7:ans milkshake?

pizza.jpg
 
Sv: Göteborg med barn?

Hade jag velat bo i villa i stan hade jag valt Orgryte faktiskt. Visst, lite dyrt kanske, men nara till precis allting.

Jag hade ju dock valt en hastgard utanfor stan, och da hade jag valt nagonting ut mot Harryda. Fick man tag pa nagonting runt Delsjon (Molndals kommun) hade det varit mitt forsta val, men det ar val for attraktivt for att vara ok med mark till. Men det finns massor med hastar runt omkring Delsjon, ut mot Gunnebo slott.

Sa ut mot Molnlycke hade jag flyttat. Det ar mitt basta val. Dar finns det fin natur, sjoar, skog, oppna marker. Sedan finns det en fin ridskola pa Sateriet. Skolorna ar bra och folket ar helt ok.

Vill man bo fint sa ar ju Gunnilse superbra. Tyvarr gar barnen pa skolorna i Bergsjon, och det ar kanske inte alltid sa roligt. Men det finns fina stall dar upp och jattefina ridmarker. Du rider ner for backen bara sa ar man ju i Partille!!
Men Partille ar ett stalle som ocksa hade funkat for mej. Det ar ok nara till stan, men samtidigt lite landet for oss som har hastar.

Orust och Tjorn kommer ju stort som pendlings-orter. Jag tycker att det ar lite langt, men ack sa vackert. Jag kan tanka mej en liten gard, ca 20 hektar, harligt mindre hus med en utsikt over havet. Men min farmor kommer fran Orust och vi har massvis med konstig slakt dar ute, sa jag kan bara inte med att bosatta mej dar.
 
Sv: Göteborg med barn?

Jag håller med på många punkter ramona :)

Visst skulle en hästgård med KORT pendlingsavstånd där man inte behöver två bilar vara perfekt. Jag har haft häst på olika ställen i Lerums kommun och i Lindome och och rider gärna i de skogarna igen.

Men eftersom sådana objekt med bra hästförhållanden (stora torra roliga hagar) dyker upp typ vart tionde år så får man väl satsa på ett stadsboende där man sparar pengar och tid på att ha nära till allt istället.

Vad gäller att det är dyrt att bo centralt så blir det inte riktigt så för oss. Jag har en hög timlön när jag jobbar men jobbar deltid och så korta dagar som möjligt för att hinna med barn. Om en del av dagen skulle gå åt resor fram och tillbaka till jobb så KOSTAR det ju tid som jag kunde jobbat istället.

Spanade lite på Landalas bostadsrätter (jättefina!) - om vi skulle behålla samma lägenhetsstandard som här (3 rok till 4 pers, garage till gamla bilen) skulle vi bara gå upp i månadskostnad från 5000 till 8000 faktiskt, inte så farligt som jag trott.:idea: I Stockholm hade vi hamnat på 12-15000 :crazy:

Vi är inte heller främmande för att bo trångt en period. I Göteborg kan man ju köpa ett hus och hyra ut halva för att finansiera köpet utan problem, så är det inte i en stad med 200 tomma lägenheter i centrum :angel:

Det blir mycket spännande att spana på under semestern :) Vidar vill åka SPÅRVAGN :banana: :cool: så vi får väl se en del områden ;)
 
Sv: Göteborg med barn?

Kolla Bagaregården när du kollar BR. Hyfsat nära till Östra, barntätt, mysfaktor som Kungsladugård fast mindre.

Strömmensberg tror jag är rätt okej också.
 
Sv: Göteborg med barn?

mandalaki skrev:
Kolla Bagaregården när du kollar BR. Hyfsat nära till Östra, barntätt, mysfaktor som Kungsladugård fast mindre.

Strömmensberg tror jag är rätt okej också.

Gick promenad genom Bagaregården nu i söndags, riktigt trevligt att gå omkring där :)
 
Sv: Göteborg med barn?

Jag bor "på landet" i (eller snarare strax norr om) Kungsbacka söder om Göteborg. 700m från hästen (stall med 15 islandshästar, paddock, bra ridvägar och planerad ovalbana) och 2 mil från jobbet. Här finns pendeltåg som tar 20 min till Gbg central.

Bor du här har du ca 4 mil till Varbergs sjukhus, 4 mil till Östra sjukhuset, 2 mil (knappt) till Mölndals sjukhus, 3 mil till Sahlgrenska och några km till sjukhuset / vårdcentralen i Kungsbacka.

Sjukvårdsmässigt (som förälder till ibland sjukt barn....) tycker jag det är en stor fördel att tillhöra Halland istället för Västra Götaland. Åker MYCKET hellre till Varberg med sjukt barn och får vänta ett par timmar än till Östra och får vänta tolv timmar..... Men som läkare borde du ju behövas i Göteborg!!!
 
Sv: Göteborg med barn?

Jag borde nog kunna behövas var som helst, mkt lyxig situation att ha en bred utbildning inom en bristspecialitet :o :o :o

Men jag vill bo NÄRA sjukhuset inte mellan dem :crazy: Då kan man gå/cykla hem till barn på eftermiddagen och så gå tillbaka för att göra klart när de lagt sig.

Det ska en mkt läcker hästgård till för att få mig att pendla igen :)

Skulle gärna bo i Halland! Men då är vi lite i längsta laget från Alingsås där Vidars pappa bor, poängen med flytten är att kunna ha växelvis boende på sikt med samma skola..

Mandalaki - Bagaregården är fint, såg reportaget i GP nyss :d Ganska nära Lejonet & Björnen också :angel:

En annan viktig aspekt - eller kanske den viktigaste: Vilken skola ska barnen gå i ? Det är ju eg värt att flytta till en bra skola där det finns mkt kompisar, hyfsad social struktur och säkra lekförhållanden i första hand :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp