Gödselplatta och regnvatten

Floppan

Trådstartare
Vi har gjutit en gödselplatta enligt konstens alla regler med tre väggar (ca120 cm höga), lite lutning och fyllt upp med jord på ena sidan så att man ska kunna gå upp och tippa ner.
Det gick ju bra tills det började regna... Nu har jag ännu inte så mycket gödsel i men det blir ju rätt äckligt med den där bajssoppan som ligger och myser i sommarvärmen. Hur gör ni andra, har ni tak, blir det bättre när det är mer gödsel som suger upp eller bara bättre vi svalare väderlek? Jag funderar på att sätta ett tak men man vill ju fortfarande komma åt från sidan, helst vill jag inte göra den så hög/dominant.
Tips mottages tacksamt!
 
Ja, det blir "bajssoppa", precis som det är meningen. Meningen är just att näringsämnena inte ska läcka ut och orsaka övergödning. Vätskan ska stanna kvar på gödselplattan.

Soppan kommer att omväxlande torka ut, och återkomma, och bidrar till att gödselhögen brinner till jord.
Det kommer dessutom se lite mindre "soppigt" ut när det finns mer gödsel

Eftersom ni kan tippa "uppifrån, så slipper ni ju i alla fall stövla runt i soppan när det regnar...
 
Här där jag bor vill gärna miljökontoret på kommunen att man bygger tak över för att minska risken för att det läcker ut gödselvatten.
 
Här där jag bor vill gärna miljökontoret på kommunen att man bygger tak över för att minska risken för att det läcker ut gödselvatten.
Menar du att hästägare med ett fåtal hästar ska bygga tak, eller menar du att lantbruksföretag med större antal djur som går på djupströbäddar ska bygga tak?

Jag skulle behöva ett halvt ridhus till mina djupströbäddar, och den som har fler djur än jag skulle behöva ännu mer tak...Vi skulle få lov att sluta med djurhållning på djupströbädd...Orimliga kostnader!
Men eftersom spaltgolv är förbjudna, eller kommer att bli helt förbjudna (med all rätt, värdelöst ur djurvälfärdsperspektiv), så tycker alltså din kommun att lantbruket ska upphöra med djurhållning?
För man får inte lägga stukor heller i någon större utsträckning, bara en kort tid före spridning.

Gödselplattan ska vara byggd på ett sådant sätt, så att gödselvatten från, för området normal, nederbörd inte ska kunna rinna över kanten.
 
Man får helt enkelt bygga tillräckligt stort för att rymma regnvattnet. Ju mer gödsel man har desto mindre vattenbassäng blir det dessutom. Jag har dock haft ett problem av annan art med regnvatten och det är när jag har tömt gödselplattan och bara haft lite gödsel kvar. Då har jag köpt kompostmask och stoppat i, sedan har det spöregnar och de små liven har ( sannolikt) druknat ....:cry:
 
Menar du att hästägare med ett fåtal hästar ska bygga tak, eller menar du att lantbruksföretag med större antal djur som går på djupströbäddar ska bygga tak?

Jag skulle behöva ett halvt ridhus till mina djupströbäddar, och den som har fler djur än jag skulle behöva ännu mer tak...Vi skulle få lov att sluta med djurhållning på djupströbädd...Orimliga kostnader!
Men eftersom spaltgolv är förbjudna, eller kommer att bli helt förbjudna (med all rätt, värdelöst ur djurvälfärdsperspektiv), så tycker alltså din kommun att lantbruket ska upphöra med djurhållning?
För man får inte lägga stukor heller i någon större utsträckning, bara en kort tid före spridning.

Gödselplattan ska vara byggd på ett sådant sätt, så att gödselvatten från, för området normal, nederbörd inte ska kunna rinna över kanten.
I min kommun måste alla ha platta p g a känslig natur. Dom menar att det är önskvärt att man har tak för att förhindra att det läcker ut vid extrem nederbörd. Allt för att skydda naturen och grundvattnet så mycket som möjligt.
Djupströbädd har man ju inomhus i ligghallar och stall, där ska de inte vara någon risk för läckage. Utan det är plattorna för förvaring av gödsel som det är önskvärt är under tak.
 
Alternativet till tak över gödselplattan - OM det tenderar att bli väldigt soppigt i gödseln - är att anlägga en urinbrunn dit överskottsvätskan rinner.
Vår gödselplatta byggdes ursprungligen för grisuppfödning och vi har just en sådan brunn som samlar upp överskottsvätskan.
(att plattans konstruktion i övrigt är lite dåligt genomtänkt - lutar åt fel håll osv - beror nog på att någon hade otur när hen tänkte... Men tack vare torr gödsel har vi aldrig några problem med läckage.)
 
I min kommun måste alla ha platta p g a känslig natur. Dom menar att det är önskvärt att man har tak för att förhindra att det läcker ut vid extrem nederbörd. Allt för att skydda naturen och grundvattnet så mycket som möjligt.
Djupströbädd har man ju inomhus i ligghallar och stall, där ska de inte vara någon risk för läckage. Utan det är plattorna för förvaring av gödsel som det är önskvärt är under tak.

Ja men så är det ju i princip överallt, det finns närhet till vattendrag, och läckage är oönskat. I synnerhet i de enligt "greppa näringen" prioriterade områdena, så är noggrannhet med gödselhantering oerhört viktigt.

Jag försökte vidga frågeställningen: har information från din kommun avseende jordbruksföretag, eller handlar det kommunens inställning till hästhållning?

Har man nöt eller får som går på djupströbädd, så vill man gärna gödsla ut och rengöra stallarna så snart som möjligt efter att djuren kommit ut på bete. Det är ofta ett drygt arbete, som ska passas in mellan vallskördarna, och före höstskörden.
Man är ålagd att ha en (eller flera) täta gödselplattor som rymmer minst ett års gödsel, det som ligger kvar i stallarna "räknas inte". Stukor på mark får man bara lägga ut för en mycket kort period på mark där gödslet ska spridas, detta ska ske inom någon/några veckor.
För jordbruksföretagen skulle det handla om miljonbyggen för att bygga gigantiska gödselhus med tak.

Är detta vad din kommun vill? Eller vill de att hästagare med lite mark, som inte heller sprider gödsel själva, ska ha en ännu högre status på sina gödselplattor än jordbrukare?
 
Ja men så är det ju i princip överallt, det finns närhet till vattendrag, och läckage är oönskat. I synnerhet i de enligt "greppa näringen" prioriterade områdena, så är noggrannhet med gödselhantering oerhört viktigt.

Jag försökte vidga frågeställningen: har information från din kommun avseende jordbruksföretag, eller handlar det kommunens inställning till hästhållning?

Har man nöt eller får som går på djupströbädd, så vill man gärna gödsla ut och rengöra stallarna så snart som möjligt efter att djuren kommit ut på bete. Det är ofta ett drygt arbete, som ska passas in mellan vallskördarna, och före höstskörden.
Man är ålagd att ha en (eller flera) täta gödselplattor som rymmer minst ett års gödsel, det som ligger kvar i stallarna "räknas inte". Stukor på mark får man bara lägga ut för en mycket kort period på mark där gödslet ska spridas, detta ska ske inom någon/några veckor.
För jordbruksföretagen skulle det handla om miljonbyggen för att bygga gigantiska gödselhus med tak.

Är detta vad din kommun vill? Eller vill de att hästagare med lite mark, som inte heller sprider gödsel själva, ska ha en ännu högre status på sina gödselplattor än jordbrukare?
Det handlar om all gödselhantering inte specificerat för det ena eller andra. Det du hänvisar till är ju de allmänna regler som finns för hur man ska hantera gödsel. Sedan får kommuner komma med egna regler när det gäller känsliga områden. De som har kor och får på lösdrift här har sällan problem med gödseln utan den kan användas ganska omgående som jordförbättringsmedel d v s den lagras inte utan körs mer eller mindre ut direkt på åkern när den väl tas ut ur stallet. Så dom som har mest problem är säkert mindre hästägare. Av någon underlig anledning verkar alla som köper en gård och börjar med hästar här omkring helt glömma bort det där med gödselförvaring och spridningsareal. Så jag förstår kommunens inställning eftersom de upptäcker nya "illegala" stukor varje år på mindre hästgårdar.
 
Vi täcker med presenning, mest för att minska flugorna men det ger ju också mindre regnvatten i gödseln. Att kalka hjälper också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp