Gissa ras och höjd...

Om jag är intresserad av dressyr köper jag inte en varmblodig travhäst och är jag intresserad av distans köper jag inte en nordsvensk osv vill jag ha en som ska funka som trevlig häst för att komma ut i naturen spelar ras ingen roll.

Fast rasen spelar roll även där. Jag har gått från att vara aktiv dressyrryttare till skogsmulle. Provade med en kallblodstravare men det kändes inte rätt. Har nu köpt mig ett stort halvblod och då är det som det ska vara. Även om jag rider mest ute i skogen vill jag ha en häst som jag kan rida dressyr på, tömköra med lite finlir osv.
Det är ju personligt igen såklart men jag föredrar halvblod alla gånger framför travarna just pga ridbarheten.
 
Jag tycker det är fel att döma på förhand sett utifrån ras. Då kan jag tycka att det är märkligt att inte alla ridhästar, ex. halvblod, går MSV:A dressyr eller 1,50 hoppning, för det är väl ridhästarna avlade för?

Världen är inte svart eller vit, och jag tycker det är roligt att man hittar andra användningsområden för exempelvis travarna. Eller vi kanske bara ska skjuta de direkt? Jag menar, de är ju inte avlade för ridning. Sedan alla travare som hoppar 1,50 och kan tävla MSV dressyr, är de bara undantag? Travare är byggda för att trava fort, javisst, därmed kan de hästarna vara bra på andra saker, eller det går inte?
Själv har jag ridit mycket travare och har inget behov av att försvara dem :) men de passar mig utmärkt att rida i skogen med . Det är väldigt ofta pigga glada hästar som man inte behöver tjata på utan de vill vara med och motionera av egen Vilja :) mysiga att köra i skog en med med vanlig rokard. Men jagar aldrig sett en travare som inte breddar på med bakbenen :) och jag tycker bara det är charmigt :)
 
Den svenska kategoriindelningen har varit samma så länge jag kan minnas. Och jag började rida 1977.
Så, även om länken är "gammal" så borde den vara korrekt ändå.
Men, det mest korrekta och mest aktuella lär väl vara i Tävlingsreglementet.
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40823/cf_559/TR_I_Gemensamma_besta-mmelser_akt.PDF
På sidan 37 hittar du det du söker! Där står det följande:

"Moment 163
Svensk kategoriindelning
Kategori A ≤107 centimeter
Kategori B >107 ≤130 centimeter
Kategori C >130 ≤140 centimeter
Kategori D >140 ≤148 centimeter"

Jag började rida 1970 och så vitt jag minns var maxmåttet på d-ponny då 147,3.
Vet inte när det ändrades till 148 - ngn gång på 80-talet?
 
Jag började rida 1970 och så vitt jag minns var maxmåttet på d-ponny då 147,3.
Vet inte när det ändrades till 148 - ngn gång på 80-talet?
Det stämmer, den lilla detaljen hade jag glömt.
Men gränsen mellan B-C och C-D har alltid varit samma.
 
Denna är väl bra, man får iofs veta åldern.. men ingen bild, bara detta..
"Säljer mitt 5 åriga sto. Snäll och trevlig dam." Haha, jag tar två! :up:
 
Denna är väl bra, man får iofs veta åldern.. men ingen bild, bara detta..
"Säljer mitt 5 åriga sto. Snäll och trevlig dam." Haha, jag tar två! :up:
Det flimrar framför ögonen... O_o Varför sälja en sån trevlig häst!? För det var väl en häst... ? Tror du det finns en 3:e till, en till mig oxå? Jag har letat efter exakt en... öh... sån! Pris?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Vet att det här inte är min första tråd på ämnet, men är man ras/stamtavlenörd så :p Vad kan den här tjejen vara för ras, tror ni? :)...
Svar
19
· Visningar
2 065
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det ringde en dam häromdagen som brölade och grät över att ingen kunde ta hand om hennes lilla hund då hon akut var tvungen att åka till...
2
Svar
23
· Visningar
11 010
V
Ekonomi & Juridik Igår höll jag på att trilla av stolen. Jag är i hästköpartagen, är öppen för alla förslag om vart man kan köpa en ok häst för ett bra...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 617
Senast: Gullegryn
·
Islandshäst Jag har lite funderingar ang. täcken och storlekar... Jag har en häst som jag troligtvis kommer att köpta (så som det ser ut nu iaf)...
Svar
17
· Visningar
1 397
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp