Gissa ras och höjd...

Visst finns det det! En maxad ponny är en ponny som är exakt på högsta tillåtna höjd för sin kategori. Ponnyn behöver inte alls vara nedmätt med en massa fuskande metoder utan kan vara exakt 148 cm, 140 cm, 130 cm eller 107 cm höga.

Och är de exakt mätt behövs inte prefixet "maxad"
 
Du tolkar begreppet snålt, för att uttrycka mig snällt.

Har som funktionär varit med på för många begärda ommätningar av 5 åringar på tävlingar, för att ha någon tillit till att maxad betyder exakt högsta höjd -1 cm. Samtliga 12 maxade jag varit med om som funktionär har klassats upp efter mätning till föräldrars och uppfödares stor ilska, och det har varit på lokal och regional tävlingar ...
 
Har som funktionär varit med på för många begärda ommätningar av 5 åringar på tävlingar, för att ha någon tillit till att maxad betyder exakt högsta höjd -1 cm. Samtliga 12 maxade har klassats upp efter mätning till föräldrars och uppfödares stor ilska ...
Men det gäller ändå inte hur alla använder begreppet. Verkar jobbigt att vara så neggigt inställd till folk.
 
Fuskmätta kallades de först när fusket uppdagas, innan kallades de maxade ...

I en del "kreativa" annonser på 90 talet kallades de även "nedmätta" ...
 
Var har du sett dyra travare ? jag har bara sett någon enstaka för tio tusen men då är den ordentligt omskolad utöver de flesta travare och det är mycket häst för pengarna då.
oavsett om man bara vill ha en skogsmulle tycker jag det är fruktansvärt sorgligt med alla travare som skänks bort =(

Nu annonseras en varmblodstravare på 13 år, för 35.000 kr. Som ridhäst, alltså. Det är dock rekordpriset för häst av travstam som jag sett.

Håller med om att det är fruktansvärt att hela, friska och trevliga hästar inte är värda nånting för de inte springer in de stora summorna. Gratis till nån orutinerad människa som ska ge barnen en leksak. Eller så blir det korv. Hemska öde, i bägge fallen...
 
Det finns överhuvudtaget inget som heter maxad i den seriösa ponnyvärlden, antigen är ponnyn 107, 130, 140 eller 148 eller så är den mindre eller större och endast större kommer i den påhittade kategorien maxad, då den oftast är slutmätt på falskt grunlag.
Absolut, men nu har ju maxad alltid använts flitigt trots det.
 
Nu annonseras en varmblodstravare på 13 år, för 35.000 kr. Som ridhäst, alltså. Det är dock rekordpriset för häst av travstam som jag sett.

Håller med om att det är fruktansvärt att hela, friska och trevliga hästar inte är värda nånting för de inte springer in de stora summorna. Gratis till nån orutinerad människa som ska ge barnen en leksak. Eller så blir det korv. Hemska öde, i bägge fallen...
Du skojjar ?? 35 tusen ? Jösses jag har sett någon enstaka för tio femton , och då har det varit rejält omskolade , som tävlat och tränat som en vanlig ridhäst.
 
Det finns överhuvudtaget inget som heter maxad i den seriösa ponnyvärlden, antigen är ponnyn 107, 130, 140 eller 148 eller så är den mindre eller större och endast större kommer i den påhittade kategorien maxad, då den oftast är slutmätt på falskt grunlag.
Men är du säker på det ? är det nytt??
Under hela min ponnytid var en maxad ponny ett utryck som alla använde...
 
Visst finns det det! En maxad ponny är en ponny som är exakt på högsta tillåtna höjd för sin kategori. Ponnyn behöver inte alls vara nedmätt med en massa fuskande metoder utan kan vara exakt 148 cm, 140 cm, 130 cm eller 107 cm höga.
Ja så är det ju:) jag hade en maxad c ponny på 139 cm, och en maxad d på 148 cm, och det var inget konstigt med detta utryck någonsin:)
 
Tycker nästan bara det är islandsfolk som aldrig uppger mankhöjden. Annars brukar det åtminstone stå en ungefärlig mankhöjd. Stam fattas däremot ofta på alla andra raser än halvblod.
 
Hur lång är du? Jag kan tänka mig att en rund nordis trollar bort långa ben, men jag skulle känna mig som ett fyrtorn på en alltför liten häst... och det är svårt att hitta nordisar som är större än 157.

Ett kallblod på 157 är ju en stor och rejäl häst. Glöm inte att stora halvblod mest bara har långa ben! Jag såg mindre ut på min gamla häst som var 164 (med en jättemanke, ryggen var inte ens 160) än den jag har nu som är dryga 175 pga att den mindre var en mycket mer kompakt typ med kortare ben. Båda halvblod. Jag kände mig inte stor på min maxade d-ponny (arab) heller pga att han hade bred rygg och djup bål.

Nästa häst ska helt klart vara mindre, det är så mycket enklare på alla sätt och vis. Råder en enorm höjdfixering i dag tycker jag, folk vill ha jättehästar trots att de inte ens är långa själv. Jag är 175, långa ben och kort överkropp, och drar mig som sagt inte alls för att rida större och välbyggda ponnys. Har du däremot lång överkropp och korta ben kan det kännas vingligt på en mindre häst.
 
Tycker nästan bara det är islandsfolk som aldrig uppger mankhöjden. Annars brukar det åtminstone stå en ungefärlig mankhöjd. Stam fattas däremot ofta på alla andra raser än halvblod.

Jag kollade enbart på halvblod, nästan hälften av annonserna i min prisklass var utan mankhöjd.
 

Liknande trådar

Avel Vet att det här inte är min första tråd på ämnet, men är man ras/stamtavlenörd så :p Vad kan den här tjejen vara för ras, tror ni? :)...
Svar
19
· Visningar
2 065
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det ringde en dam häromdagen som brölade och grät över att ingen kunde ta hand om hennes lilla hund då hon akut var tvungen att åka till...
2
Svar
23
· Visningar
11 010
V
Ekonomi & Juridik Igår höll jag på att trilla av stolen. Jag är i hästköpartagen, är öppen för alla förslag om vart man kan köpa en ok häst för ett bra...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 617
Senast: Gullegryn
·
Islandshäst Jag har lite funderingar ang. täcken och storlekar... Jag har en häst som jag troligtvis kommer att köpta (så som det ser ut nu iaf)...
Svar
17
· Visningar
1 397
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp