Gissa ras och höjd...

Självklart ska man ändå välja en häst som man trivs med, men jag tror inte man ska stirra sig allt för blind på just mankhöjden, men man kan ha ett litet hum och mellan vilka spann man kan tänka sig. :)

Jag stirrar mig gärna blind på mankhöjd eftersom jag är 150 cm lång. Hästar +165 går bort, jag vill inte behöva ha pall för att kunna rykta. :)

I övrigt håller jag med TS, jag har överhuvud aldrig ens intresserat mig för en annons där man inte skrivit ut mkh, ålder, stam och ras.
 
Jag stirrar mig gärna blind på mankhöjd eftersom jag är 150 cm lång. Hästar +165 går bort, jag vill inte behöva ha pall för att kunna rykta. :)

I övrigt håller jag med TS, jag har överhuvud aldrig ens intresserat mig för en annons där man inte skrivit ut mkh, ålder, stam och ras.
Å jag är nog tvärtom, om jag hittar en annons med en häst som i övrigt tilltalar, då blir det en bra anledning att ta reda på mer om hästen. Vi är alla olika och det är så när man säljer ibland att man inte skriver ut allt för att köparen ska bli intresserad och fråga efter mer information, det går dock inte hem hos alla men men. :)
 
Jag känner att när man kommer till femte annonsen utan relevant info så slutar man engagera sig. Jag frågade i början men efter ett tag gick de annonserna bort.
 
Själv tycker jag mankhöjden säger väldigt lite om hur väl hästen sväljer ryttarens längd.

Innan jag köpte Annie som är ca 170 cm hög hade jag en kallblodstravare på 157 cm. Han svalde min längd och det såg inte konstigt ut när jag satt på men jag kunde bara inte vänja mig vid att ha en "ponny" (i min värld är alla hästar under 160 cm ponnies). Likväl som jag inte vill ha en för liten häst, för mig, vill jag heller inte ha en för stor häst.
 
Innan jag köpte Annie som är ca 170 cm hög hade jag en kallblodstravare på 157 cm. Han svalde min längd och det såg inte konstigt ut när jag satt på men jag kunde bara inte vänja mig vid att ha en "ponny" (i min värld är alla hästar under 160 cm ponnies). Likväl som jag inte vill ha en för liten häst, för mig, vill jag heller inte ha en för stor häst.
Hur lång är du? Jag kan tänka mig att en rund nordis trollar bort långa ben, men jag skulle känna mig som ett fyrtorn på en alltför liten häst... och det är svårt att hitta nordisar som är större än 157.
 
Hur lång är du? Jag kan tänka mig att en rund nordis trollar bort långa ben, men jag skulle känna mig som ett fyrtorn på en alltför liten häst... och det är svårt att hitta nordisar som är större än 157.

Jag är 178 cm lång. Det gick bara inte, kände mig inte bekväm.
 
Vad är det med folk som sätter ut annonser om hästar till salu men inte skriver vad det är för höjd och ras?! Förväntas man ha så ett så tränat och gott öga som köpare att man ska kunna gissa sig till om det är ett svenskt halvblod eller om det är nån randomhittepåkorsningsimport från "utomlands" ed? Jag tycker det kan vara ganska intressant att veta. Samt höjd. Jag brukar gissa om det är en stor eller liten häst beroende på hur stor ryttaren ser ut på hästen, men det kan ju vara helt åt pipsvängen fel, en 162 cm kille som sitter på eller en 182 cm tjej. Är inte det givet att man vill veta innan man ringer? Det är det i alla fall för mig som är lång. Jag ser inte klok ut på en häst som är 162 cm hög. Som om jag kidnappat nåns ponny.
... surar...
Haha jag skrev bara c-ponny och glömde mankhöjd... Fick snabbt ändra i annonsen.
 
Haha jag skrev bara c-ponny och glömde mankhöjd... Fick snabbt ändra i annonsen.
Vadå ändra? ALLA som någonsin varit seriösa med sitt "hästande" borde veta att en C-ponny är mellan 127,1 och 137,0 cm ... Finns ingen anledning att förtydliga. om inte det är en så kallad "maxad" för då är det i princip alltid en D-ponny som värkats ner, mätt utan skor och gärna direkt efter ett jä**igt hårt pass så att den inte orkar stå upp ordentligt i slutmätningen.
 
Vadå ändra? ALLA som någonsin varit seriösa med sitt "hästande" borde veta att en C-ponny är mellan 127,1 och 137,0 cm ... Finns ingen anledning att förtydliga. om inte det är en så kallad "maxad" för då är det i princip alltid en D-ponny som värkats ner, mätt utan skor och gärna direkt efter ett jä**igt hårt pass så att den inte orkar stå upp ordentligt i slutmätningen.
... med rakad manke... ;)
 
Vadå ändra? ALLA som någonsin varit seriösa med sitt "hästande" borde veta att en C-ponny är mellan 127,1 och 137,0 cm ... Finns ingen anledning att förtydliga. om inte det är en så kallad "maxad" för då är det i princip alltid en D-ponny som värkats ner, mätt utan skor och gärna direkt efter ett jä**igt hårt pass så att den inte orkar stå upp ordentligt i slutmätningen.
Förutom att det inte är C-ponnyns mått du anger där. ;) C-ponny är 130,1-140,0 cm.
http://www.ridsport.se/norrbotten/ponny.htm
 
Vadå ändra? ALLA som någonsin varit seriösa med sitt "hästande" borde veta att en C-ponny är mellan 127,1 och 137,0 cm ... Finns ingen anledning att förtydliga. om inte det är en så kallad "maxad" för då är det i princip alltid en D-ponny som värkats ner, mätt utan skor och gärna direkt efter ett jä**igt hårt pass så att den inte orkar stå upp ordentligt i slutmätningen.
Håller ni på och dummar er nu ? en c ponny har alltid varit mellan 130- 140 cm, och maxad är 139 140 cm..
 
och maxad är 139 140 cm..

Det finns överhuvudtaget inget som heter maxad i den seriösa ponnyvärlden, antigen är ponnyn 107, 130, 140 eller 148 eller så är den mindre eller större och endast större kommer i den påhittade kategorien maxad, då den oftast är slutmätt på falskt grunlag.
 
Senast ändrad:
Fan en sån "off-road" häst skulle man haft, dessutom är den domstolsutbildad.. :rofl: :D :up:
Lite osäker på höjden bara, om man måste ha Thomas i ett giraff-garage? De borde kunna höfta lite bättre än ca 165-255. Jag brukar gissa ganska bra så när på 3-4 cm ungefär om jag står skapligt nära, men att vara osäker om hästen är uppåt 2,5 m hög eller runt lilla 1,65. Är säljaren blind? :cool: Vet nån vad man kan göra med Hippochecken? Och vad gör Thomas när han vänder på folk? Kastar av dem så de landar på huvudet? O_o ... aj...
 
Det finns överhuvudtaget inget som heter maxad i den seriösa ponnyvärlden, antigen är ponnyn 107, 130, 140 eller 148 eller så är den mindre eller större och endast större kommer i den påhittade kategorien maxad, då den oftast är slutmätt på falskt grunlag.

Visst finns det det! En maxad ponny är en ponny som är exakt på högsta tillåtna höjd för sin kategori. Ponnyn behöver inte alls vara nedmätt med en massa fuskande metoder utan kan vara exakt 148 cm, 140 cm, 130 cm eller 107 cm höga.
 

Liknande trådar

Avel Vet att det här inte är min första tråd på ämnet, men är man ras/stamtavlenörd så :p Vad kan den här tjejen vara för ras, tror ni? :)...
Svar
19
· Visningar
2 065
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det ringde en dam häromdagen som brölade och grät över att ingen kunde ta hand om hennes lilla hund då hon akut var tvungen att åka till...
2
Svar
23
· Visningar
11 010
V
Ekonomi & Juridik Igår höll jag på att trilla av stolen. Jag är i hästköpartagen, är öppen för alla förslag om vart man kan köpa en ok häst för ett bra...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 617
Senast: Gullegryn
·
Islandshäst Jag har lite funderingar ang. täcken och storlekar... Jag har en häst som jag troligtvis kommer att köpta (så som det ser ut nu iaf)...
Svar
17
· Visningar
1 397
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp