Giftig växt för hästar med vita tecken

Devils_Girl

Trådstartare
Var på en foderföreläsning för ca 6 månader sen, där fick vi deltagare bla höra om en växt som bara är giftig för de hästar har vita tecken eller är skimmlar. För hästar utan vita tecken ska den tydligen vara ofarlig. Nu har jag så klart glömt vad den hette och har självklart slarvat bort anteckningarna... Så är det nån kunnig bukare som har en aning om vad det kan vara för hemsk planta?

Sv: Giftig växt för hästar med vita tecken

Inte en aning, men det låter himla skumt att färgen får dem att klara plantan eller ej, men man ska aldrig sluta förundras...

Jo det var det! Pratade med en husdjursagronom idag och han menade att det inte alls var så illa som vi fick lära oss på kursen. Skönt!

Fast det stämmer inte.

Alsikeklöver kan ge leverskada vilket i sin tur kan märkas på hästar med opigmenterade partier, sk sekundärt ljuseksem. Men leverskadan kan finnas utan att den syns i huden på pigmenterade hästar.

Johannesört däremot, ger en direkt ljuskänslighet utan att levern först blivit skadad, primärt ljuseksem. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 634
Senast: Irival
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka