Gift/sambo/särbo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bebben

Trådstartare
Hur stora skillnader är det för barnet om någon av föräldrarna exempelvis dör? Underlättar det med vissa saker att vara gift eller är det ingen skillnad?
Är det skillnad mellan att vara sambo och särbo?

Jag kom att tänka lite på det här för någon dag sen. Vi är inte gifta, och räknas inte ens som sambos eftersom vi fortfarande står skrivna på olika adresser. Så tekniskt sett är vi väl särbos då alltså.

Min pappa är död, och han och mamma var aldrig gifta. Så när jag satt i minneslunden för några dagar sen kom jag att tänka på döden och allt runtomkring det. Vad som händer om jag/pappan dör, skillnader mellan dom olika "typerna" av förhållande.. Ja, allt sådant. Så min fråga till er nu blir då, ÄR det någon skillnad?
Finns det för/nack-delar med att vara gift/sambo/särbo, om man då enbart tänker på barnet/barnen..?
Det enda jag konkret vet om är att man som gifta inte behöver skriva på faderskapsintyg osv hos socialen, som man behöver göra annars. Men sen kan jag inte komma på något mer.. Så hjälp mig!

(Någon gång ska vi gifta oss, och vi funderade igår på om det skulle förändra något om vi gjorde det innan bebisen kommer..)
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Ingen som vet något? Jag lyckas inte hitta något speciellt när jag googlar..
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Du; det där ska jag också leta efter. Har hört att det är någon viss juridisk skillnad, men vet inte exakt vad.
Vi är också sambos, utan barn, men i framtiden så...
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Ja, jag har också hört från flera håll att det ska underlätta på något vis juridiskt om man är gifta. Men ingen tycks veta exakt vad för något, men det vill gärna jag göra!
 
Sv: Gift/sambo/särbo

om man är gifta så räknas pappan som pappa och ni har gemensam vårdnad automatiskt utan att ni behöver skriva på några papper... dessutom ärver ni varandra utan något testamente om någon dör... men man kan tydligen skriva på "faderskapspapperna" i förväg om man vill, det togs ju upp i någon tråd här i förra veckan (jag har ingen egen erfarenhet eftersom jag är gift)... om ni gifter er innan barnet föds så räknas mannen som pappa...

hoppas jag inte är för virrig nu, det är sent och mitt tangetbord driver mig till vansinne
 
Sv: Gift/sambo/särbo

När du är gift räknas alla era tillgångar ihop och delas i två om ni skiljer er eler om någon dör. Era gemensamma barn är arvingar till den dödes kvarlåtenskap men den efterlevande maken f¨år ärva tillgångaran med fri förfoganderätt så de gemensamma barnen får tillgångarna när båda föräldrarna dött.
När du är sambo delas det gemesamma bohaget och bohaget och barnen ärver direkt den dödes del.
Är du särbo delas ingenting och barnen ärver.
Det kan vara idé att vara minst sambo när det gäller tjänstegrupplivsförsäkringar etc, är någon av er tjänsteman är det värt att vara gift då det är make och inte sambo som ärver "tjänsteförsäkringar" före barnen.

Det finns givetvis många undantag men gift är alltid bäst och näst bäst är sambo så det är idé att skriva er på samma adress. Varför inte skaffa en privat livförsäkring med er föräldrar som första förmånstagare samt testamente om ni vill skydda varandra?
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Det ÄR skilnad på att var gift och sambo och ännu tydligare blir det med barn i bilden! Kan verkligen rekommendera att ni skriver på faderskapspapperna (o gemensam vårdnad) innan barnet är fött. OM något skulle hända dig under förlossningen tex och din kille blir ensam med barnet, så räknas han inte som pappa! Han måste då ansöka om barnet i tinget och det kan ta tid...och tid är värdefullt med småttingar. Likaså om något händer med din kille innan barnet är fött så får inte ditt barn någon pappa på pappret! Och du och barnet går miste om vissa ersättningar, som man annars får vid dödsfall.

Det absolut enklaste är att vara gifta, helst innan BF.
 
Sv: Gift/sambo/särbo

och om man inte vill gifta sig men ändå måna lite om arvet kan man ju skriva testamente. Du kan testamentera bort hälften till din sambo.
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Tack alla för era svar! Många funderingar får man nu när det börjar kännas lite närmare med förlossningen åtminstone..
Främst så har jag då tänkt på om något skulle hända någon av oss, men mest sambon faktiskt. Han är mc-förare bland annat, och oavsett hur duktig man är på att köra så händer det många olyckor varje år och en hel del dör tyvärr.

Har också haft funderingar på att skaffa en ny livförsäkring åt oss båda, där den andre/barnet står som förmånstagare. Jag har för tillfället bara en liv/sjukdom som min mamma fortfarande står som förmånstagare på, och sambon har en som andra står på. Kan lika gärna skaffa 2 nya när man ändå ska försäkra barnet, känns det som.

Det här med arv och liknande är inte särskilt viktigt egentligen. Varken jag eller han har några större tillgångar, det blir mer påtagligt sen när vi köper hus ihop i sådana fall. Nu hyr vi av släkten, och här får vi bo hur länge som helst.
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Ni behöver ju inte skaffa nya försäkringar! Skriv in varandra som förmånstagare istället vettja.
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Den som sambon har ska finnas kvar, så där får det bli ytterligare en. Min är en sådan som bara räcker till jag fyller 26 år, då den måste göras om till en "vuxenförsäkring" typ. Så jag måste ändå skaffa en ny åt mig själv i framtiden, alternativt göra om den jag har men den löper ändå ut om ett tag så.. Kan ju vara skönt att ha alla försäkringar samlade på ett ställe sen också, både för barnet och för oss samt hus och djur.
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Men när ungdomsförsäkringarna löper ut så brukar man få erbjudande om att göra om den till en vuxenförsäkring...
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Man kan ha hur många livförsäkringar som helst! Däremot får man fylla i en hälsodeklaration och det är inte alltid man blir "godkänd". Det är också bra att ta till lite extra,det sista man vill oroa sig för vid ett dödsfall är att livförsäkringspengarna inte ska räcka!
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Japp, jag vet. Men jag föredrar att inte ha kvar det bolaget eftersom jag flyttat mina djurföräkringar och annat därifrån redan. Dom blir bara dyrare och dyrare, utan att försäkringarna blir något bättre.. Då tecknar jag hellre en ny i "rätt" bolag, och låter den andra löpa ut. Alternativt byter den dit, rätt och slätt.
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Jag tänkte precis sätta mig och googla för att kolla det där, så tack för ditt svar!

Men om man är frisk (Med andra ord, utan kända sjukdomar, skador osv), relativt ung och inte jobbar inom ett högriskjobb så borde det väl inte vara några problem känns det som?

Ja, jag vet hur det var när pappa dog. Fanns inte alls särskilt mycket pengar att använda till begravning exempelvis, och hur kul är det att behöva snåla in på allt för att man inte har råd med sina egna pengar..
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Det är när man är ung och frisk som man ska ta livförsäkringar och framförallt sjukförsäkringar (som börjar vara ytterst svåra att få ta). Ansök om din nya liv och sjukförsäkring och säg inte upp din gamla förrän du helt säkert fått igenom ansökan. Lycka till!
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Jag kom att tänka på det där. Jag är ju sjuk (Diagnostiserad med ett flertal diagnoser från psykiatrin) men har aldrig använt min sjuk/livs/olycksfallsförsäkring till något, så jag undrar om det kan bli restriktioner trots det.. Inte i livförsäkringen kanske, utan snarare om man vill ta en fortsatt sjukdoms/olycksfallsförsäkring också. Det är viktigt att ha, vad som helst kan ju verkligen hända.
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Det kan bli restriktioner, är du dessutom sjukskriven när du söker en ny kan du ge dig den på att du får mycket svårt att få igenom ansökan. Därför är det viktigt att inte "meckla" med sina försäkrignar i onödan, för dig skulle det troligtvis vara ett smart drag att få din ungdomsföräkring uppgraderad till en vuxenförsäkring utan ny hälsodeklaration. Kolla igenom vad som står i villkoren för din sjukförsäkring, är du nu sjukskriven har du med all sannolikhet rätt till ersättning från din försäkring efter karenstiden. Läs också igenom villkoren för att din ungdomsföräkring ska kunna uppgraderas till vuxenföräkring, skulle det gå trots att du fått ut sjukersättning?
Det går bra att ringa anonymt till sitt föräkringsbolag och fråga allmänt om villkoren för olika försäkringar.
 
Sv: Gift/sambo/särbo

Tack för alla tips! Jag är helt rörig i huvudet med allt att hålla reda på.. Skulle det inte gå för mig att teckna ny, så får vi ju självklart ha försäkringar på olika ställen bara, sådant står man självfallet ut med om man måste. Jag ska se om jag kan hitta villkoren för ungdomsförsäkringen på nätet, och något om uppgraderingen där i.. Har som sagt aldrig anmält in att jag vill ha ut något ifrån min försäkring, trots att jag ska vara berättigad till det. Förhoppningsvis kan det underlätta litegrann nu..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 494
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 890
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp