Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Det är glasklart för mig ja, och jag har då aldrig frågat om detta heller :)
Jag tror snarare att frågan dyker upp för att man krånglar in sig i något som egentligen är ganska enkelt.. som du ex. som ifrågasätter om inte brist på nederbörd ska räknas med när man ska avgöra om man följer lagen eller ej.. Det är när det ska penetreras in i minsta detalj som det mest elementära plötsligt blir ett världsproblem :)
Men jag ställer frågan igen, hur tycker du att reglerna ska utformas för att det skulle vara mindre luddigt för dig att tolka?
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Jag e jättedålig med detta, df frågar jag. Finns det ngt som säger att hästar måste ha ligghall efter 1 okt? Det var ngn i stallet som sa detta. Förra året var det runt 10+ i okt här hemma. Får de ändå vara ute då?

Vart finner man denna paragrafen?
Det finns ingen paragraf som ställer krav på ligghall vid en viss tidpunkt, just av den anledningen som du beskriver. Det fanns dock kommuner (då djurskyddet låg på kommunen) som hade riktlinjer som de gick efter, och då kunde de till exempel ha 1 okt som förslag på tidpunkt då det kan vara lämpligt med ligghall för att uppnå kraven om torr och ren liggplats osv.

För att återgå till din första fråga så skulle det definitivt kunna vara en bra idé att SMHI:s information på länsstyrelsens hemsida för att underlätta för djurägarna. Varför inte föreslå idén till den som är webansvarig för länsstyrelsens hemsida:idea:
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Tex vårens ankomst där man bor vilket man kan följa på SMHIs hemsida.

Jag fyller mina texter med frågetecken för det är just det det är. Frågor, undringar, funderingar, kan det här bli bättre? Jag ser det inte som tjafs och krångel utan just frågor.

Ja jag ifrågasätter ibland saker och regler någon ska väl göra det? Om ingen påpekade de små detaljerna vilket kan göra en regel luddig skulle vi få några förtydliganden då? Några ändringar eller förbättringar? Betestillväxt är för mig starkt kopplad till nederbörd, utan regn inget gräs eller skörd. Och jag tycker utevistelsen snarare ska vara kopplad till dygnstemperatur, dvs vårens ankomst till exempel. När många andra utbrister vilket underbart varmt väder det är, tänker jag på årets skörd och ser foderpriserna stiga för ingenting växer.

Jag vrider och vänder på saker och ting för att försöka se det från alla håll inte bara läsa innantill och vara nöjd med det. Anledningen till att jag vrider och vänder på ting är för att kanske hitta en bättre formulering som gör saker och ting enklare och mer lättförståeligt. Sen vrider jag ibland till det alldeles för mycket, jag är inte ofelbar eller superintelligent, jag är en vanlig människa, men det ger ju upphov till diskussioner i alla fall. Och det är rätt mycket frågor om betestillväxt och betesgång och när man får ha hästarna ute eller inte, och eftersom det fortfarande förekommer att folk blir anmälda för att de har sina hästar ute utan ligghall vid fel tidpunkt så är det väl värt att diskutera?

Tänk om ingen ifrågasatte någonting överhuvudtaget utan bara blint följde alla regler?
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Men då borde det ju inte vara så krångligt? Eftersom regeln är kopplad till den kalla årstiden och under den kalla årstiden är det ingen betestillväxt. Så regeln är ju inte direkt knuten till bara betestillväxten.. Och det är där jag tycker att du fastnat. Dvs under varma årstiden så är det ok att ha hästarna ute, oavsett betestorka eller frodigt bete. Så du och andra kan med gott samvete följa vårens ankomst och därmed vara helt lagliga i er hästhållning.

Absolut ska man ifrågasätta annars får vi inga diskussioner som kan leda till förbättringar :) Mina svar till dig är inte med avsikt att sätta stopp för dina frågeställningar eller åsikter..
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Nej det är väl inte så krångligt egentligen men jag tror det skulle vara ännu enklare om det istället var kopplat till dygnsmedeltemperatur för temperatur är i alla fall för mig lättare att mäta och förstå.

Sen så har i alla fall jag sett fler hästar som vantrivs i hagen den varma årstiden än den kalla på grund av insekter. Och jag vet inte om det står någonstans om hästar/djur och högt insektsstryck? Gör det det får någon gärna länka dit för jag hittar inget just nu.

Om jag alldeles själv fick ändra denna lag om utevistelse, vilket jag naturligtvis inte får, så skulle jag vilja att djur skulle få gå ute tidigare på våren, kanske när SMHIs kartor visar vårtemperatur och senare på hösten om marken är tillräckligt torr i större delen av hagen, något form av lä finns och alla i gruppen får tillräckligt med foder och så lägga till att vid extrem värme eller högt insektstryck ska skydd erbjudas, om det nu inte redan finns.

Återigen detta är bara funderingar och kanske tokigt och ännu mer omständigt att tolka men det är vad jag tycker
 
Senast ändrad:
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Jag kan också tycka att en angiven dygnsmedeltemperatur skulle vara ännu enklare att följa :)
Det enda som jag vet står att finna om utevistelse sommartid är i 5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
3 § Hästar ska sommartid hållas och skötas på ett sådant sätt att risken för att de ska utsättas för svåra insektsangrepp minimeras.
Källa:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Kl.

Precis i lagtexten står att hästen ska ha tillgång till ett vindskydd *den kalla årstid då betestillväxt ej sker*

Glasklart å ena sidan, men det står ej när betestillväxt sker.

Vi hade ju en väldig mild vinter, mitt bete växte fortfarande i början på december, inte så fort men de växte. Det var ngn minusgrad på morgonen och uppemot tio plus på dan en period vet jag.

Hursomhellst, jag känner mig osäker på när det är OK att ha hästarna ute. Det spelar ju ingen roll vad jag tycker eller vad man tycker är sunt bondförnuft.
(Det verkar dessutom vara lite hysteria på att anmäla hästägare om man läser lite på andra trådar, ej täcke, ute efter mörkrets inbrott etc etc..)

Nu ska jag formulera ett brev till Jordbruksverket och länsstyrelßen. Hör av mig med svar- hoppas jag!
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

*kl*
Varför inte använda sunt förnuft?

Växer gräset hos dig? Då är det betestillväxt och alltså ok att ha hästarna ute utan tillgång till ligghall. Låt hästarna vara ute om det känns bra och hästarna verkar trivas. Det kommer ju knappast en inspektör med termometer i fickan och kollar varje natt? Det har tidigare i tråden postats en länk till SMHIs karta över medeltemperaturer i landet här. Kolla på den om du vill ha "nåt att gå på".

Jag tycker dock att man ska ta in dem om det blåser, regnar eller liknande - även om dygnsmedeltempen ligger över +5. Hästar är som bekant mer känsliga för vind och väta än för minusgrader.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Eftersom det är jordbruksverket som skriver föreskrifterna så är det dem du ska vända dig till med förslag.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Jag håller helt med. Sunt förnuft, och som sagt, det ligger inte kontrollanter i buskarna som hoppar fram för att sätta dit folk! Varför krångla till det? Har man belägg för hur man resonerat när man släppt ut sina hästar borde det ju knappast vara ngt problem.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Kl

Jovisst sunt förnuft i all ära, men - såhär är det.

I början på december var det uppemot 10 + på dagen och mellan 1- och 5+ på morgonen. Vi bor nära en stor väg och mina hästar går vanligtvis i en skogshage på ena sidan vägen där de har tillgång till lösdrift och fri tillgång på hö. Här syns de inte från vägen.

När betet i vanliga hagen tog slut, och det blev söndertrampat och geggigt runt foderplatserna. Började jag ta ner mina tre new forest ponnyer till en gräsvall på andra sidan vägen Innan (kl 05) och Efter (kl 18 - 19) mitt arbete. så att de fick beta gräs på dagtid och äta hö i lösdriften på natten.
Det dröjde inte många dagar innan en bekant ringer o medelar att det talas i bygden om hästarna utan vindskydd. Såklart, ingen såg väll mig promenera fram och tillbaka i mörkret.

Efter det tog jag bara ner dem varannan dag, så att ingen skulle behöva bli orolig för deras väl o ve.

Det kändes väldigt olustigt, och till vårsläppet vill jag ha mer kött på benen om frågan skulle komma upp igen.
Det var iaf den här historien som är själva grundaren till denna tråd, samt anledningen till att jag menar att sunt förnuft ej spelar roll, enda som spelar roll är vad Jordbruksverket svarar på mitt mejl.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Länsstyrelsen i Uppsala säger till exempel så här:
"Ligghall
Kravet på ligghall gäller när betestillväxt inte längre förekommer. Något exakt datum när det inträffar finns inte, men det är lämpligt att vara beredd från mitten av oktober beroende på vädret och de berörda djurens individuella behov. Från mitten av november bedöms den kalla årstiden definitivt ha infunnit sig."

Vilket jag tolkar som att det INTE är ok att ha Uppsala-hästar ute utan ligghall i ex december, även om det är en mild vinter :) Även om gräset växer lite så är det nog inte att tolka som att "betestillväxt sker"..
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Nej det är väl inte så krångligt egentligen men jag tror det skulle vara ännu enklare om det istället var kopplat till dygnsmedeltemperatur för temperatur är i alla fall för mig lättare att mäta och förstå.

Utan specialutrustning måste det väl vara ganska krångligt att räkna fram dygnsmedeltemperaturen? Även om man tex tycker att det räcker att avläsa varje kvart blir det i alla fall en hel del räknade för varje dygn.

Då måste det väl vara VÄLDIGT mycket enklare att titta om marken börjat bli grön eller inte? Jag har faktiskt svårt att komma på ett förslag på något som är enklare när det gäller att avgöra när perioden börjar, den har helt klart inte börjat här ännu. Däremot får jag väl hålla med om att det kan vara svårare att avgöra när den slutar.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Och på Gotland anser de så här:
"Miljö och hälsoskyddsnämndens riktlinjer för när djur bör ha tillgång till ligghall eller annan byggnad gäller årligen från den 1 dec till 30 april."

Nu har jag ingen aning om var du bor, men det verkar finnas gott om rekommendationer på nätet :)
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

KL: Betestillväxten är en sak som är begränsande, men syftet med ligghall är även att ge djuren tillgång till en torr och ren liggplats, så förutsättningarna för det är ju också en viktig aspekt.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Instämmer.. "då betestillväxt inte sker" är väl egentligen bara en definition för att tydliggöra vad som menas med "kall årstid"?
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Instämmer.. "då betestillväxt inte sker" är väl egentligen bara en definition för att tydliggöra vad som menas med "kall årstid"?

Ja så har jag alltid tolkat det också. Dvs växer gräset? I såna fall är det helt ok!

En bra devis är "Om det känns fel, så är det förmodligen inte rätt". Alltså - tvekar man för vad grannar och förbipasserande ska tänka, så låt bli.
 
I denna data-era är det ju inte så svårt att få fram information om aktuell medeltemperatur.

Här är en sida där man skriver in sin ort och den kan man välja om man vill se info om senaste dag, vecka, månad osv.

http://www.temperatur.nu/malmo-1vecka.html

I ex Malmö ser man, via länken ovan, att medeltemperaturen senaste veckan varit 10,8 grader. Det är snart mitten av november och ligghall behövs alltså inte just nu, just i Malmö.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 935
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp