Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

V

Vixten

Hur tar man reda på genomsnittstemperaturen så man vet att man är på den säkra sidan av lagen? Man kunde ju önska att länsstyrelsen kunde ha en snabb länk län för län i sam arbete m SMHI så man kunde checka av höst o vår.

Känns ju som att värmen snart är på g, och mina hästar längtar efter att kunna använda alla andra hagar som vilade under den extrem blöta vintern.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Hur tar man reda på genomsnittstemperaturen så man vet att man är på den säkra sidan av lagen? Man kunde ju önska att länsstyrelsen kunde ha en snabb länk län för län i sam arbete m SMHI så man kunde checka av höst o vår.

Känns ju som att värmen snart är på g, och mina hästar längtar efter att kunna använda alla andra hagar som vilade under den extrem blöta vintern.
eftersom väderförhållandena skiftar mellan åren så kan man inte tala om mellan vilka datum som det är okej att ha hästarna ute dygnet runt. Dock är det tillåtet att ha hästarna ute dygnet runt när betestillväxt sker (dvs när gräset växer) Gräs växer, om jag inte minns helt fel, när temperaturen överstiger 5 plusgrader (dag och natt). någon frostnatt är ju inte hela världen, men mestadels ska temperaturen ligga över 5 plus. Det gäller ju förstås när man saknar ligghall, men det är nog det du menar gissar jag.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Men har inte även nederbörd betydelse för betestillväxten? Om är det snustorrt växer det verkligen någonting? Förra året om jag inte minns helt fel regnade det inte på hela april, kan man verkligen säga att betestillväxt sker även om temperaturen är över fem plus men det inte har kommit någon nederbörd alls?
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Ja men nu är det ju så blött i backen så det är inga problem...
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Inte där jag bor det är snustorrt, blåsiga varma dagar den senaste tiden har torkat upp rejält och så kalla nätter så här växer ingenting än.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Står inte dygnstemp angivet på smhi:s hemsida någonstans?

/Camilla
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Fast normal medeltemperatur är ju uträknat på vilken temperatur det varit flera år tillbaka? Och det spelar ju egentligen ingen som helst roll vad det var för temperaturer förra året? För det är ju detta år som räknas.

Däremot har SMHI en väderkarta över hur långt våren har kommit http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta men det säger ju fortfarande ingenting om hur det står till med betestillväxten.

Egentligen ganska luddigt det här med när de måste ha ligghall och inte. För övrigt har jag en ligghall och den används mest på sommaren faktiskt för att komma undan insekterna. Så mina hästar vill ha sin ligghall när betestillväxten är som störst. Visst de använder den året om men allra mest tid tillbringar de där varma sommardagar då vill de defintivt inte vara ute. Just nu är väl egentligen bästa tiden för hästar att vara ute. Inga insekter, ingen nederbörd att tala om, lite kallt om nätterna kanske men heller inte för varmt om dagarna
 
Senast ändrad:
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Fast normal medeltemperatur är ju uträknat på vilken temperatur det varit flera år tillbaka? Och det spelar ju egentligen ingen som helst roll vad det var för temperaturer förra året? För det är ju detta år som räknas.

Däremot har SMHI en väderkarta över hur långt våren har kommit http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta men det säger ju fortfarande ingenting om hur det står till med betestillväxten.

Egentligen ganska luddigt det här med när de måste ha ligghall och inte. För övrigt har jag en ligghall och den används mest på sommaren faktiskt för att komma undan insekterna. Så mina hästar vill ha sin ligghall när betestillväxten är som störst. Visst de använder den året om men allra mest tid tillbringar de där varma sommardagar då vill de defintivt inte vara ute. Just nu är väl egentligen bästa tiden för hästar att vara ute. Inga insekter, ingen nederbörd att tala om, lite kallt om nätterna kanske men heller inte för varmt om dagarna
Svarar flera: det är väl inte luddigt alls egentligen. Man behöver inte nödvändigtvis inte krångla till saker och ting så förbaskat som många gör. Ligghall ska djuren ha när betestillväxt inte sker, därmed punkt! Gräs kan växa när temperaturen är över fem plusgrader = betestillväxt sker när det är över fem plusgrader. Det är väl ingen som ens funderar på om de ska ha ligghall under sommaren när det är torka (även om det skulle vara trevligt för hästarna), varför skulle det vara någon skillnad vid torka på våren eller hösten. Syftet med ligghall är att ge djuren en torr och ren liggplats, och att skydda djuren mot sjukdom. Sjukdom genom att djuren utsätts för väta i kombination med kyla vilket kan medföra sänkt immunförsvar och sjukdom. Inte så himla svårt att ta till sig den informationen, eller hur!
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Men förlåt då för jag råkade fundera lite över betestillväxten och regn har väl ändå en ganska stor betydelse för hur det växer? Eller varför måste alltid gräsmattan klippas när det har regnat?

Och är inte det här lite luddigt?

Gräs växer, om jag inte minns helt fel, när temperaturen överstiger 5 plusgrader (dag och natt). någon frostnatt är ju inte hela världen, men mestadels ska temperaturen ligga över 5 plus

Mestadels jaha vad innebär det? 23 timmar per dygn? 16 timmar per dygn? Är det ok med två frostnätter inte tre? Jag tycker det var ett synnerligen luddigt svar faktiskt på när gräset börjar växa. Skulle det inte vara bättre att följa SMHIs vårkarta? Ingen mäter väl vädret noggrannare än SMHI (i Sverige i alla fall) och när vårkartan visar vår där man bor ja då är det ok?

Det är väl ingen som ens funderar på om de ska ha ligghall under sommaren när det är torka (även om det skulle vara trevligt för hästarna)
Men fler borde kanske göra det och framförallt vid högt insektstryck

Naturligtvis ska hästar ha tillgång till en torr och ren liggplats året om men i alla fall mina hästar bryr sig inte ett dugg om huruvida det är betestillväxt eller inte, de väljer sovplats mycket efter hur torrt det är och framförallt efter hur mycket insekter det är. Vilket resulterar i att sommartid tillbringas mest inomhus, ju varmare desto fler timmar tillbringar de i ligghallen. De ger rent ut sagt blanka f-n i betestillväxt så varför är det egentligen den som styr?

För övrigt så var det inte en sommar för några år sedan (2010?) när det var rekordmånga magra hästar och andra djur på bete? Många fick stödutfodra så varför har inte torka på våren någon betydelse för betestillväxten?

Ligghall ska djuren ha när betestillväxt inte sker, därmed punkt

Jo jag vet att det är så därför har jag en ligghall året om. För att följa lagen och för att ge hästarna skydd från det de avskyr mest, insekter. Men är det det bästa sättet att besluta om när djur ska få vara ute eller inte? För visst ska det finnas regler men man kan även förbättra/förenkla regler istället för att följa en regel blint bara för att regeln finns.

Alla regler är inte alltid helt genomtänkta. Tidigare stor det tex på jordbruksverkets hemsida att hästen ska kunna ligga ner i naturlig ställning under alla transporter. Vilket i en vanlig hästtransport är stört omöjligt eftersom du måste ha en frambom om hästen åker i färdriktningen vilket är den vanligaste transporttypen i Sverige. Den regeln följde i alla fall inte jag och den regeln/formuleringen har ändrats
 
Senast ändrad:
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Om du har ligghall förstår jag inte vad problemet är? :confused: Du kan ha hästarna ute dygnet runt året om så länge de själva kan avgöra om de vill använda ligghallen eller inte, så länge det finns torra och ströade liggplatser åt dem.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Fast det är ju inte så luddigt egentligen eftersom reglerna endast gäller under den kalla årstiden. "Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha tillgång till ligghall". Och tittar man då på normala medeltemperaturer tidigare år så kan man ju lätt räkna ut när den kalla årstiden rimligen borde ta slut där man bor :)
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Fast det är ju inte så luddigt egentligen eftersom reglerna endast gäller under den kalla årstiden. "Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha tillgång till ligghall". Och tittar man då på normala medeltemperaturer tidigare år så kan man ju lätt räkna ut när den kalla årstiden rimligen borde ta slut där man bor :)

Borde ta slut ja men det är ju det som är problemet ena året tar den kalla årstiden slut i mars nästa år i maj? Det var fortfarande snö här förra året vid denna tiden men i år har våren redan kommit? Och några vintrar är det knappt minusgrader alls och några vintrar är det 20 minus flera veckor i sträck? Så hur är man hjälpt av en medeltemperaturskarta som illustrerar medeltemperaturen i april för den av WMO definierade normalperioden 1961-1990?

Ett medelvärde är väl just ett medelvärde och inte något som avgör när våren och betestillväxten kommer detta år? För det är väl ändå genomsnittstemperaturen i år som avgör?
 
Senast ändrad:
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Jag har inga direkta problem men TS undrade över vid vilken genomsnittstemperatur man höll sig på rätt sida om lagen. Och svaret var när betestillväxt sker, vilket sker när det mestadels är över fem plusgrader, varav jag undrade om inte även nederbörd har betydelse för betestillväxten?

Jag tycker det är luddigt att betestillväxt ska få avgöra när djur ska få vistas ute utan ligghall, det är fler faktorer som spelar in om djuren mår bra, jag kan reglerna men har man inte rätt att ha åsikter om dom? Eller man kanske inte får vara med i sådana här diskussioner om man har ligghall?
 
Senast ändrad:
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Vad tjafsar du om? Har man ligghall får de gå ute året om, har man inte ligghall gäller betestillväxt, nederbörden hör öht inte hit. Vill du leka sårad oskuld så gör det utan att dra in mig, jag skiter i om du känner dig kränkt för att jag svarade i tråden. :p

Får man inte yttra sig om man har ligghall så kan ju både du och jag lämna tråden nu. :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Men det handlar väl inte om temperaturen utan betestillväxten? (om man inte har ligghall då) Om det växer är ju rätt lätt att se.
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Jag e jättedålig med detta, df frågar jag. Finns det ngt som säger att hästar måste ha ligghall efter 1 okt? Det var ngn i stallet som sa detta. Förra året var det runt 10+ i okt här hemma. Får de ändå vara ute då?

Vart finner man denna paragrafen?
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Men hur tycker du att reglerna skulle vara utformade då? Man måste ju sätta enkla regler som lätt kan följas av alla, oavsett var i landet man bor.
Jag tycker personligen inte att det är ett dugg svårt att tolka regeln "tillgång till ligghall under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker". Det är ju inte meningen att man måste vara utbildad meterolog för att kunna tolka den.. Regeln finns till för att sätta någon form av gräns när det inte är ok att låta lösdriftsdjur stå utan tak över huvudet och torr liggplats.
Om någon släpper ut sina välskötta och välmående hästar på bete i torra maj när det är en dygnsmedeltemperatur på ca +10 så har jag väldigt svårt att tro att man skulle bli straffad för det?!
 
Sv: Genomsnittstemp för godkändt utevistelse

Fast om det är så glasklart varför dyker det varje år, både vår och höst upp frågor om när det är ok att ha hästarna ute dygnet runt utan ligghall?
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 935
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp