Gastroskopi

feel

Trådstartare
Är det någon här som gjort gastroskopi på sin häst? Hade lite språksvårigheter med veterinären som bokade tiden (klinik utanför Sverige) och förstod så mycket som att han ska svälta 14 timmar innan, men hur länge får dom dricka?

Sv: Gastroskopi

Dricka får de fritt ända fram till undersökningen.

Ang svälten så akta så de inte börjar käka spån eller nåt om det är hungrig sort. På klinikerna sätter de helst munkorg för dem, det är så drygt när de inte kan se för hästen käkat spån/torv/boxväggar/etc.

Tack för svar!

Han får kvällsmat som vanligt kl 21 och sedan kommer vi lasta och åka 05.30 (har 37 mil till kliniken som gör gastro) så han hinner nog inte bli så hungrig hemma.

Även jag!

// Santoxen, Leg. djursjukskötare, f.d anställd Strömsholms Hästsjukhus

F.d och i så fall undrar jag bara hur länge sedan f.d. va??

Bra att en kompetent person svarar i tråden eftersom det inte framkommit någon källhänvisning som jag bad om för att spekulationer skulle undvikas.

Jag hoppas du kan offra ett par minuter genom att svara på dessa frågor.

Hur lång tid innan Gastroskopi ska hästen infinna sig på kliniken, hur ser den speciella boxen ut i utförande med inredning (tup krubbor ex) och vilken ströbädd är boxen utformad med. Hur lång tid innan själva Gastroskopin sätts munkorgen på och hur lång tid innan själva undersökningen bör tidsintervallen vara för sista intag av foder ex för att resultatet inte ska äventyras??

Varför jag ställer frågan är för att det inte finns någon källhänvisning som stöder dom påstående som i tråden framkommit och anledningen till detta är att dessa påståenden strider mot lagstiftningen.

Gjorde en gastropi på min häst -09 i Skåne. Han kom till kliniken strax innan undersökningen och dom hade rekommenderat att hästen skulle ha munkorg för att inte få i sig massa spån. Kommer inte ihåg precis hur långt innan man skulle behöva svälta hästen, men 14h kan det nog ha varit för kändes som väldigt lång tid.

Du har källhänvisning, det är bara att ringa och fråga?
Dessvärre kan jag inte ge namn, då det har hanterats via receptionen - dvs det har redan vid tidabokningen påtalats att svält från kl XX (14 h innan us) och att hästen inte får äta något och Munkorg rekommenderas då de kan äta spån etc annars.

När de gjort gastro på häst som stått på klinik redan var det på UDS och just de/just då hade de pappersströ, och munkorgen sattes på ca ett halvt dygn innan undersökningen. I övrigt var boxen normal, men UDS har inte fasta krubbor eller vattenkoppar i de stationärboxarna den avdelning hästen stod i alla fall.

När det kommits in strax innan US har jag fått munkorgen och sen ställa i vanlig gästbox/väntebox. Minns inte vad UDS har för strö i dem, MK har spån i sina.

F.d och i så fall undrar jag bara hur länge sedan f.d. va??

Bra att en kompetent person svarar i tråden eftersom det inte framkommit någon källhänvisning som jag bad om för att spekulationer skulle undvikas.

Hur lång tid innan Gastroskopi ska hästen infinna sig på kliniken, hur ser den speciella boxen ut i utförande med inredning (tup krubbor ex) och vilken ströbädd är boxen utformad med. Hur lång tid innan själva Gastroskopin sätts munkorgen på och hur lång tid innan själva undersökningen bör tidsintervallen vara för sista intag av foder ex för att resultatet inte ska äventyras??

Varför jag ställer frågan är för att det inte finns någon källhänvisning som stöder dom påstående som i tråden framkommit och anledningen till detta är att dessa påståenden strider mot lagstiftningen.

Då får du väll ta och anmäla djursjukhusen för att dom inte följer lastiftningen när dom sätter munkorg på hästarna för att dom inte kan få äta eftersom det förstör undersökningen .
För undersökningen är väll inte till för att hjälpa hästen :cool: ??
Källa hänvisa gärna fram lagstiftningen du syftar på .

Vad är du ute efter egentligen? Jag tycker annars att du brukar ha rätt så förnuftiga inlägg, men detta var ju lite konstigt.
Vi är ju flera som kan intyga att fakta stämmer eftersom vi alla jobbar/har jobbat på ett större djursjukhus och att det är fakta och inte påstående.

Hästen behöver inte infinna sig på kliniken förrän precis innan den bokade tiden, men om inte ägaren av ngn anledning har möjlighet att fasta hästen innan (ja i 14h) så kan hästen komma till kliniken kvällen innan. Boxarna är vanliga boxar med vattenkoppar som kan stängas av. Krubbor finns ibland med inte alltid. Om hästen äter spån sätts munkorg på och om det inte är möjligt/eller finns, så ställes hästen i en box med mjuk gummimatta istället för bädd/spån.

Vad är det för lagstiftning som du hittat?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 358
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka