Gaskolik - vad ger ni?

Scarry

Trådstartare
Jahapp, så står man här med en ny häst i en av hagarna. Hästen flyttade hastigt och lustigt hit till mig för några dagar sedan. Fick ett telefonsamtal och bara några timmar senare så var transporten på gården. Historien med den här hästen är rätt så sorgsen, med allehanda (hemsk!) vanskötsel :( i flera års tid osv. tills han nu då hittade hit till mig. Verkar vara väldigt kelsjuk av sig dock, trots ett liv i misär och elände. Nu fick jag veta att den här hästen brukar lite nu som då få gaskolik, och då han får ett anfall så slänger han sig, när som helst och var som helst, och rullar och sparkar tills det släpper. Nu började jag genast fundera på om jag ska börja ge bakjäst direkt, eftersom han snabbt flyttade hit nu, så blev det ju också ett snabbt foderbyte, vilket kan utlösa kolik. Vad tycker ni andra? Eller har ni några andra tips på vad man kan ge för att helt enkelt förebygga så han inte får gaskolik? Vad brukar ni själva ge i sådana fall?

Sv: Gaskolik - vad ger ni?

Jahapp, så står man här med en ny häst i en av hagarna. Hästen flyttade hastigt och lustigt hit till mig för några dagar sedan. Fick ett telefonsamtal och bara några timmar senare så var transporten på gården. Historien med den här hästen är rätt så sorgsen, med allehanda (hemsk!) vanskötsel :( i flera års tid osv. tills han nu då hittade hit till mig. Verkar vara väldigt kelsjuk av sig dock, trots ett liv i misär och elände. Nu fick jag veta att den här hästen brukar lite nu som då få gaskolik, och då han får ett anfall så slänger han sig, när som helst och var som helst, och rullar och sparkar tills det släpper. Nu började jag genast fundera på om jag ska börja ge bakjäst direkt, eftersom han snabbt flyttade hit nu, så blev det ju också ett snabbt foderbyte, vilket kan utlösa kolik. Vad tycker ni andra? Eller har ni några andra tips på vad man kan ge för att helt enkelt förebygga så han inte får gaskolik? Vad brukar ni själva ge i sådana fall?
Låter väl inte helt orimligt att hästen får kolik på grund av fel sammansättning av sin foderstat om den nu, som du säger, inte blivit skött ordentligt. Därför skulle i alla fall jag inte vara jätteorolig faktiskt, utan se till att hästen dricker ordentligt och att den får ordentligt med grovfoder. Nu är det ju sommar dessutom och då kan man ju låta hästen vara ute dygnet runt (eller så länge som möjligt i alla fall) så att den rör på sig större delen av dygnet.

Vi har en häst i stallet som har haft gaskolik flera gånger i sitt liv. Till henne ger vi linfröolja i fodret dagligen och vi ser till att ha paraffinolja hemma. Anfallen minskade drastiskt med linfröolja i fodret, men somsagt skulle oturen vara framme så har det hittills gått loss med paraffinolja och att massera flankerna samt låta henne gå rundor.

om hästen är vanskött så har den troligen inte fått tillräckligt med foder, är säkert heller inte avmaskad o det kan ju ge kolik i sig. Börja med att kolla upp hur det står till på maskfronten, se till att hästen får i sig ordentligt med grovfoder.
Att hästen har haft gaskolik (om det nu är konstaterat att det är just det), se till att den har o äta o får röra på sig.
Hade inte börjat mig på massa preparat som blir ytterligare omställning i magen. Måla liksom inte fan på väggen innan du har sett "anfall". Visst kan du ge nått för att underlätta foderbytet men gör inte så stor sak av det, är hästen van vid gräs låt den då äta det annars får du beta in den försiktigt, hade varit lite försiktig med kraftfoder i början, introducera ett foderslag åt gången

Ge hästen en bakjäst om dagen. Det är det enda som verkligen hjälpte till att förebygga för min kolikhäst. Sedan om hästen är misskött så har den förmodligen varken kollats parasitstatus eller avmaskats och kanske inte getts tillräckligt med foder heller och då är det förhoppningsvis enkelt åtgärdat nu när hästen börjar bli skött ordentligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 104
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 353
Senast: lizzie
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 480
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka