Gamla distanshästar

CK

Trådstartare
Jag är ingen stor vän att folk hasar runt med uråldriga hästar på tävlingar, men visst blir man imponerad av att en del hästar som är mer än 20 år är så fräscha.
Tex "Gomir's" stålmormor, och givetvis Carlssons hästar.

Men den här hästen tar nog alla rekord. Det skulle vara skoj att veta om den går runt godkänt.
Jag tror det var den hästen som travronden skrev om förra året, som dessutom då gick en 5 mil på en väldigt snabb tid.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&m1=45242&a=149857

Sv: Gamla distanshästar

Jag är ingen stor vän att folk hasar runt med uråldriga hästar på tävlingar,

Aj Aj det kändes som ett slag i magen :eek:.

Men jag kan hålla med om att 38 år låter mycket, speciellt med den erfarenhet jag har, dock ska man ju tänka att det finns gamla människor som är över 80 år och som åker och dansar fler gånger i veckan:bow:, det är ju imponerande att dom håller sig så friska o fräscha, tror att det är så med många hästar oxå, men 38.... oj om min blir så gammal.

Jag ska rida en distansritt med mitt 24 åriga vbl till helgen, jag hoppas att det inte är några med den citatinställningen med på tävlingsplatsen.:cry:

Det var visst ett känsligt ämne.;)
Men, man behöver inte ta åt sig om man känner att ens häst är frisk och fin, trots åldern.

Idag är min 18 år...men vänta bara några år. Jag har bestämt att han ska leva tills han blir minst 100 år. Då kan vi snacka om gammal häst :rofl::rofl:

Intressant och svårt ämne! När och hur avgöra om hästen blivit för gammal?
Vem skulle be någon sluta hasa runt på sin häst? om man tar sig runt på maxtid på en ung häst hasar man inte då också?

Det var menat som ett eget inlägg ovanstående inlägg inget annat!!:grin:

Intressant och svårt ämne! När och hur avgöra om hästen blivit för gammal?
Vem skulle be någon sluta hasa runt på sin häst? om man tar sig runt på maxtid på en ung häst hasar man inte då också?

Jag nog så svårt kan det vara men har man haft sin häst länge så tror jag nog att man känner varann så väl att man märker när det är dags att trappa ner

Men å andra sidan finns det säker de som tycker om tempot att hasa (ung som gammal, både ryttre o häst) och gör det för att det passar ekipaget och för att ha några små mål med sin ridning. Det är väl det som gör distansen så kul.

Jag tror att det är lätt att de äldre hästarna blir stående om man inte har små saker att se fram emot, fast det gäller väl alla hästar ifos.:o

Det som gör mig lite ledsen är vad begreppet "hasa" egentligen betyder. Betyder det att vi som inte tävlar distansritt utan bara rider distansritt, egentligen mest ses som något som är i vägen? Vi som inte vill susa fram i 15-20 km/h eftersom vi antingen inte är tävlingsintresserade eller har valt en häst som inte klarar sådana hastigheter.

På senare tid har jag hört från så många olika distansryttare, hur oviktiga och onödiga vi långsamridare är och det gör mig ledsen. När jag började med distansritt var det just för att alla var välkomna, även de som bara red för att ha en härlig uteritt på annan plats eller kanske för att samla mil. Jag hoppas de personer jag hört uttala sig är i minoritet.

När jag använder ordet "hasa" så menar inget nedlåtande på det viset.

De som läser mina inlägg här på forumet har säkert lagt märke till att jag ofta hävdar att alla ryttare har samma rätt till tävlingsplats och att tex få komma genom vetgrinde i rimlig tid, utan att få släppa före andra ryttare.

När jag skriver proppar så sätter jag maxtiden efter vad som är rimligt. Jag har inga åsikter om när folk kommer i mål.

Fanns det inte ryttare med "lägre grad av tävlingsinstinkt" (om det ordvalet passar bättre) skulle vi heller aldrig få ekonomi på tävlingarna.

För vitsen för en klubb är ju att genom tävlingarna dra in pengar till den övriga verksamheten, och då är alla startavgifter (och ryttare) lika välkomna.

På senare tid har jag hört från så många olika distansryttare, hur oviktiga och onödiga vi långsamridare är och det gör mig ledsen.

Det här har inte jag upplevt. Kanske är det så på andra ställen men här där jag bor så fungerar det inte så. Jag har egentligen bara sett spår av denna åsikt här inne från totalt 2 personer. Jag hoppas verkligen inte att denna åsikt sprids. Det mest possitiva med distansen är just att alla är välkomna och att alla är betraktade som viktiga. Det är det jag har saknar på hopp och dressyrtävlingar där är mycket mer av klubben för inbördes beundran.

Jag har egentligen bara sett spår av denna åsikt här inne från totalt 2 personer. Jag hoppas verkligen inte att denna åsikt sprids.

Kanske är det bara så att de fåtal personer som har denna åsikt pratar högt, medan många av de som inte har åsikten är tyst? :idea: Låt oss hoppas att det bara är en liten klick högljudda personer.

CK: Då förstår jag vad du menar och känner mig lugn nog att sälla mig till hasar-kategorin. ;)

Klart att ALLA är välkomna! Det är ju, som ni redan sagt, detta som gör distansen till en så härlig sport. Rid snabbt eller långsamt, rid som vill men gör det bra! :p

Jag tycker det är så himla kul att komma ut på tävlingar och se alla olika ekipage som rider på sin egen nivå, lixom. Kul när det inte bara är araber och travare (Inget ont om dem nu alltså, rider själv travare).

Sen är det alltid smart att börja rida långsamt de första gångerna. För min del var det så att jag hade tänkt bara "mysa runt" i resten av mitt liv, men så vaknade tävlingsinstikten ;) Som tur är så funkar det (än så länge) bra för både mig och min häst, men nåt OS-ekipage blir vi nog aldrig. :o Fast vi är lika glada och har lika kul för det!

Jag tolkade inte "hasa runt" som nedlåtande :)
Var och en efter förmåga , gäller för två som fyrbenta!:D
Men fortfarande, hur avgöra när det är dags att lägga av?
En häst som spänstigt tar sig runt en hopp bana eller dressyrprogram
kan ofta göra det långt upp i ålder men distans är ju faktiskt uthållighets
tävlingar? Räcker det att bli godkänd av tävlingsveterinären?
Jag sitter själv och har dessa funderingar om min häst så kom gärna med fler
inlägg! :bow:

Funderar så det ryker här...
Ni som varit med ett tag och har pensionerat en eller fler distanshästar
hur har ni gjort? har ni mäktat sälja den gamla eller lever den/dom kvar
som sällskap eller promendrids?
Hinns det med jämte yngre tävlingsindivider?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka