Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle det inte gå?
Självklart går det - på ett sätt tror jag att islandshästar kan ha lättare för byte jämfört med "tregångare" eftersom de generellt sett har lättare att byta turordning på hovisättningarna. Gångarterna "sitter inte fast" på islandshästar.
Å andra sidan behöver man, för att få till fina byten, ha stark och välskolad galopp. Och där kan åtminstone femgångarna ha lite svårare för sig jämfört både med fyrgångarna, som ju ofta verkar ha en starkare och rundare och mer tretaktigt galopp än femgånarna, och jämfört med "tregångare" som ju, med starkt undantag för vbl-travarna, brukar ha en mer lättskolad galopp.
Min tant har otroligt lätt för sig i galoppen, lätt för samling och byter ner till var fjärde, kan säkert byta tätare med en bättre ryttare. Tanten är femgångare, passen är inte dominerande alls, men finns där.hellu, vet någon om man kan lära en islandshäst galoppombyten
Jag håller med överlag, men vill lägga till att en stark galopp kan vara svårt oavsett antal gångarter på hästen om den inte har styrka nog. Den av "mina" som har absolut bäst galopp (och tillika den enda islandshäst jag vet som gör byten) är femgångare.
TS. Innan du börjar fundera på byten, har din häst stark, stabil galopp? Kan den galoppera i kort galopp på 15-meters-volter? Tar den båda fattningarna enkelt och utan problem, med bibehållen samling och bärighet?
Om svaret är JA på alla frågor, så ja, absolut! Då går det att träna på byten.
Okej vet ni hur man ska göra för att lära dom??Varför skulle det inte gå?
Självklart går det - på ett sätt tror jag att islandshästar kan ha lättare för byte jämfört med "tregångare" eftersom de generellt sett har lättare att byta turordning på hovisättningarna. Gångarterna "sitter inte fast" på islandshästar.
Å andra sidan behöver man, för att få till fina byten, ha stark och välskolad galopp. Och där kan åtminstone femgångarna ha lite svårare för sig jämfört både med fyrgångarna, som ju ofta verkar ha en starkare och rundare och mer tretaktigt galopp än femgånarna, och jämfört med "tregångare" som ju, med starkt undantag för vbl-travarna, brukar ha en mer lättskolad galopp.
Okej vet ni hur man ska göra för att lära dom??