Galoppombyte

Varför skulle det inte gå?

Självklart går det - på ett sätt tror jag att islandshästar kan ha lättare för byte jämfört med "tregångare" eftersom de generellt sett har lättare att byta turordning på hovisättningarna. Gångarterna "sitter inte fast" på islandshästar.

Å andra sidan behöver man, för att få till fina byten, ha stark och välskolad galopp. Och där kan åtminstone femgångarna ha lite svårare för sig jämfört både med fyrgångarna, som ju ofta verkar ha en starkare och rundare och mer tretaktigt galopp än femgånarna, och jämfört med "tregångare" som ju, med starkt undantag för vbl-travarna, brukar ha en mer lättskolad galopp.

Självklart går det - på ett sätt tror jag att islandshästar kan ha lättare för byte jämfört med "tregångare" eftersom de generellt sett har lättare att byta turordning på hovisättningarna. Gångarterna "sitter inte fast" på islandshästar.

Å andra sidan behöver man, för att få till fina byten, ha stark och välskolad galopp. Och där kan åtminstone femgångarna ha lite svårare för sig jämfört både med fyrgångarna, som ju ofta verkar ha en starkare och rundare och mer tretaktigt galopp än femgånarna, och jämfört med "tregångare" som ju, med starkt undantag för vbl-travarna, brukar ha en mer lättskolad galopp.

Jag håller med överlag, men vill lägga till att en stark galopp kan vara svårt oavsett antal gångarter på hästen om den inte har styrka nog. Den av "mina" som har absolut bäst galopp (och tillika den enda islandshäst jag vet som gör byten) är femgångare.

TS. Innan du börjar fundera på byten, har din häst stark, stabil galopp? Kan den galoppera i kort galopp på 15-meters-volter? Tar den båda fattningarna enkelt och utan problem, med bibehållen samling och bärighet?
Om svaret är JA på alla frågor, så ja, absolut! Då går det att träna på byten.

hellu, vet någon om man kan lära en islandshäst galoppombyten
Min tant har otroligt lätt för sig i galoppen, lätt för samling och byter ner till var fjärde, kan säkert byta tätare med en bättre ryttare. Tanten är femgångare, passen är inte dominerande alls, men finns där.

Jag håller med överlag, men vill lägga till att en stark galopp kan vara svårt oavsett antal gångarter på hästen om den inte har styrka nog. Den av "mina" som har absolut bäst galopp (och tillika den enda islandshäst jag vet som gör byten) är femgångare.

TS. Innan du börjar fundera på byten, har din häst stark, stabil galopp? Kan den galoppera i kort galopp på 15-meters-volter? Tar den båda fattningarna enkelt och utan problem, med bibehållen samling och bärighet?
Om svaret är JA på alla frågor, så ja, absolut! Då går det att träna på byten.

Tack för utveckling! Håller med dig - var inte lika tydlig i mitt inlägg om min tanke med femgångarna: släpper ner ben i vilken turordning som helst...

Fast jag tycker att 15 meters volt är lite för stor för att jobba in byten.
Jag tycker att "enkla byten" dvs övergångar från galopp till skritt, är en väldigt bra utgångspunkt för att kunna göra byten.

Ingen av mina islänningar byter, de är inte utbildade i närheten av det (en fyraåring som av uppenbara skäl bara larvas runt på, en sexåring som började ridas i november -14, en åttaåring som rids ytterst sparsamt pga tidigare skada, en sjuåring som bara är påbörjad inridning) men jag hade tidigare en liten vbl-travare med stark pass, som när hon gick som bäst i 12-årsåldern gjorde byten ner till var tredje på enhandsridning.
Även om det nästan är som att svära i kyrkan, så finns det gångartsmässigt stora likheter mellan vbl-travarna och femgångare med den skillnaden att travarna är mycket mer travstarka så att det är ännu marigare att hitta bärig galopp på dem - som regel.

Självklart kan islandshästar lära sig byta galopp, på vilken nivå och hur pass god kvalitet varierar. Det krävs förmodligen enorma ansträngningar för att klara det på vissa om det ens går på alla.

Okej vet ni hur man ska göra för att lära dom??

Okej vet ni hur man ska göra för att lära dom??

På samma sätt som med andra hästraser.
Det är individuellt olika hur man behöver gå tillväga.

En häst har jag lärt byten genom att göra halt ur galopp, sedan fatta nya galoppen.
Någon har jag lärt genom att byta över en markbom, möjligen upphöjd så det blir ett hopp.
Någon kan man komma åt genom att byta från höger galoppsluta till att göra vänstersluta och då har hästen fått med sig benen i bytet.
Någon har jag behövt rida på i högre fart för att i en omställning få till ett byte.
Någon har jag utnyttjat skänkelvikning (inte sluta) i galopp för att byta riktning.
Någon har behövt jobba med alla ovanstående övningar.

Gemensamt för de hästar jag tränat fram byten på är att de behöver vara välskolade i dressyr i samtliga gångarter inklusive galopp, innan det varit dags för byten. De behöver behärska skolorna, tempoväxlingar, gärna äkta enkla byten (galopp-skritt-galopp utan travislag) innan de är färdiga för byten av kvalitet.

Jag har hittills ingen islandshäst som är så skolad, men har gjort jobbet på vbl-travare, kbl-travare, connemara, fjordingar (fyra st).
Mina islänningar är unghästar och inte mycket ridna, än så länge.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 079
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka