Gå ner i vikt själv utan att påverka barnen

Mirre

Trådstartare
Både jag och sambon behöver gå ner i vikt för hälsans skull, men barnen behöver absolut inte det. Smidigast för oss vore ju att räkna kalorier men med känsliga tonåringar, preeteens och snart 6 åring hemma så kan jag inte se hur det ska gå till utan att de påverkas av det. Minst en, troligtvis två kommer triggas av det och börja noja över mat och kalorier och det vill jag verkligen inte. Jag tror tyvärr att det lätt skulle kunna skapa mycket negativa tankar hos dem kring mat. Hur skulle ni göra?

Både jag och sambon behöver gå ner i vikt för hälsans skull, men barnen behöver absolut inte det. Smidigast för oss vore ju att räkna kalorier men med känsliga tonåringar, preeteens och snart 6 åring hemma så kan jag inte se hur det ska gå till utan att de påverkas av det. Minst en, troligtvis två kommer triggas av det och börja noja över mat och kalorier och det vill jag verkligen inte. Jag tror tyvärr att det lätt skulle kunna skapa mycket negativa tankar hos dem kring mat. Hur skulle ni göra?
För att hålla det kortfattat.
Jag skulle laga nyttig mat. Och begränsa mina egna portioner utan att göra en grej av det. Alla får nyttig mat men du käkar lite mindre.

Jag köpte en app och använde den. Jag visade inte att jag använde den.

Den tillät all mat av olika slag, men rekommenderade lägre proportionerlig mängd av mer energität mat utan att lägga betydelse vid matens relativa "nyttighet" dvs olivolja och mandlar räknades som energitäta tillsammans med prinsesstårta. Alla energitäta livsmedel fanns med som post varje dag, men rekommenderades i mindre mängd än icke energitäta livsmedel.

Den gav tips och lektioner och uppgifter att göra (tex äta en eller två chokladrutor idag, eller liknande)

Det var lätt att vara diskret och inte ens min man upptäckte det förrän efter ngt halvår.

Sedan är linsgryta, fisksoppa, kyckling och sådant faktiskt väldigt gott, så det är lätt att bara säga att det är gott och ta lite mindre av allt. Det som visades var att jag inte behövde direkt byta vad jag åt utan minska mängden av det mesta och speciellt vissa saker.

Jag köpte en app och använde den. Jag visade inte att jag använde den.

Den tillät all mat av olika slag, men rekommenderade lägre proportionerlig mängd av mer energität mat utan att lägga betydelse vid matens relativa "nyttighet" dvs olivolja och mandlar räknades som energitäta tillsammans med prinsesstårta. Alla energitäta livsmedel fanns med som post varje dag, men rekommenderades i mindre mängd än icke energitäta livsmedel.

Den gav tips och lektioner och uppgifter att göra (tex äta en eller två chokladrutor idag, eller liknande)

Det var lätt att vara diskret och inte ens min man upptäckte det förrän efter ngt halvår.

Sedan är linsgryta, fisksoppa, kyckling och sådant faktiskt väldigt gott, så det är lätt att bara säga att det är gott och ta lite mindre av allt. Det som visades var att jag inte behövde direkt byta vad jag åt utan minska mängden av det mesta och speciellt vissa saker.
Det gick absolut att fika utan att någon märkte någonting. Man valde bara noga hemma hos någon om man var på fika och åt en bulle och en kaka istället för två bullar (en bulle tex är inte mindre energität än prinsesstårta visade det sig och Digestivekex är inte direkt mindre energitätt än andra kakor osv). Eller beställde prinsesstårta på café istället för chokladtårta, som är tyngre, och åt halva. Eller hade inlagd frukt och vispad grädde till efterrätt istället för pannacotta.

För att hålla det kortfattat.
Jag skulle laga nyttig mat. Och begränsa mina egna portioner utan att göra en grej av det. Alla får nyttig mat men du käkar lite mindre.

Håller med! Och hitta på fysiska saker tillsammans?
Kommer ihåg att ja älska det när de vuxna var med o åkte skridskor t.ex. Gjorde vi en jul.

Fylla halva tallriken med grönsaker och minska ned på protein och kolhydrater dvs kött, mjölkprodukter och potatis. Titta på din portion idag, minska ned på de näringstäta delarna och fyll den ytan med grönsaker.

Om det inte gör er alltför hungriga, ät en rejält kalorisnål lunch på jobbet. Kolla t ex på måltider för 5:2-dieten. Och sedan bara lite mindre portioner när ni äter med barnen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
720
Senast: miumiu
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 294
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 496
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 150
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar