Funderingar kring dagpassning

Leoni

Trådstartare
Jag blir mer och mer sugen på hund och nu har jag dessutom träffat en som hade passat mig som handen i handsken. Hon möter mina krav¨på en lite större robustare hund som kan hänga med i skog och mark, korthårig och 1 år gammal - vill inte ha valp faktiskt.
Problemet är ju att jag jobbar heltid. Rastning morgon och lunch räcker inte.
Hunddagis häromkring finns inte heller så jag började fundera på att hitta en dagmatte. Hur lätt är det att hitta någon, generellt ? Och vad är en normal ersättning? Jag tänker mig att ha hunden hos dagmatte på förmiddagarna och ensam på eftermiddagarna (ca 4 timmar). Detta för att jag vill ha en hund som kan klara av att vara ensam och inte ha sällskap hela tiden.
Hur gör ni andra som jobbar heltid? Råd, tips och tankar mottages tacksamt

Sv: Funderingar kring dagpassning

Jag har haft dagmatte alla år. Här i trakten är det relativt lätt att hitta folk som är intresserade. Jag betalar 100kr/dag.

Men jag förstår inte hur du tänker när du säger att du bara vill ha dagmatte på halvtid för att du vill ha en hund som kan vara ensam? Har hunden redan suttit ensam halva dagen kan du ju inte lämna den ensam igen på kvällen?
Att hunden ska kunna vara ensam, dvs är ensamhetstränad ligger på ditt ansvar att träna. Att låta hunden ligga och ha tråkigt ensam halva dagarna är inte samma sak om ensamhetsträning.

Bara för att hunden har dagmatte sitter ju inte någon och gullar med den nonstop. Mina dagmattar går och handlar m.m. utan hund om dagarna.

Efter den här tiden kan jag också säga att det börjar kännas underligt för mig att jobba heltid så att jag har råd att betala någon för att umgås med min hund hela dagarna... Poängen går lite förlorad för mig så jag sitter och klurar på hur jag istället kan ändra mina arbetstider.

Jag gillar inte folk som jobbar heltid som skaffar hund men om dom vill ha hund trots allt så borde ju hunden ha dagmatte hela dagen i v fall

Nej, nej, hon kommer att aktiveras med mig på kvällarna. Så den sammalagda ensamtiden blir 4 timmar på ett dygn och det vill jag att hon klarar. Detta för att om jag behöver fixa någonting utan ha hunden med mig på helgerna att hon går att lämna ett tag då och inte går upp i limningen om hon blir själv ett par timmar.

Men varför måste hon sitta ensam fyra timmar varje dag för det? Det finns väl inget som säger att hon inte klarar det ändå?:confused:

Risken är väl snarare större att hon protesterar mer ju oftare du lämnar henne.

Tycker du tänker fel när du säger att du vill att hunden ska klara 4 timmar själv och det är därför du bara vill ha passning halva dagen.
Självklart ska hunden klara 4 timmar själv (minst), men varför inte lämna hos dagmatte hela dagen om du har möjlighet till det?
Hade det varit en ekonomisk fråga hade jag förstått dig bättre men att bara skaffa passning halva dagen "bara för att" känns lite konstigt.

Min hund kan utan problem vara själv mycket längre än 4 timmar under ett dygn, men det betyder inte att jag lämnar henne själv dagligen som en ren principsak. Däremot är det viktigt att ensamträna sin hund ordentligt.

Mitt råd till dig är att satsa på en seriös dagmatte som du kan lita på och lämna där hela dagen. Då kan du med gott samvete lämna hunden själv (om det behövs) på kvällen om du skulle vilja iväg på icke hundrelaterade aktiviteter.

Annars tycker jag du tänker helt rätt med att skaffa en vuxen hund som du tror kommer att passa din aktivitetsnivå.

Senast ändrad:

Du tror det? I min hjärna verkade det vettigare och mer odramatiskt om det var något hon gjorde varje dag. Jag tror ( trodde?) att det skulle bli mer drama om hon är van vid att alltid ha sällskap och ensamstunderna då blir något speciellt och ovanligt som upplagt för att yla, skälla, vanka omkring och otrivas.
För min del spelar det ju ingen roll. Hittar man en bra dagmatte/husse kan hon ju visst vara där hela dagen. Tänkte bara det skulle bli smidigare i det stora hela sådär.

Risken är väl snarare större att hon protesterar mer ju oftare du lämnar henne.

Precis!

Själv försöker jag "spara" min hund så mycket som möjligt, dvs jag lämnar henne ensam så lite jag bara kan. Då slipper jag dåligt samvete den dagen då hon verkligen måste vara hemma själv ett par timmar.

Min hund är väldigt sällan ensam hemma, när hon lämnas är hon en trygg hund som sover ( ja vi har kollat ).

Jag tror på långsam ensamhetsträning, där man går mycket varsamt fram och sedan är hunden trygg i sig själv och då är det lugnt att lämna den när man har behov av det.

Även om du lämnar hela dagen hos dagmatten (vilket säkerligen är det bästa för hunden) så kommer det ju gott om tillfällen då den kommer att få vara ensam en liten stund, t ex när du går och handlar eller gör andra saker där man inte kan ha med hund.

Jagförstår hur du tänkte med halvdagarna, men jah tror inte det i praktiken blir bättre utan snarare sämre för hunden. Om det däremot ligger t ex en ekonomisk aspekt bakom så javisst, hunden kommer ju att fixa de där 4 timmarna per dag (om den är trygg och långsamt ensamhetstränad), men du blir mycket mer pressad att inte vara i från hunden något mer alls, och dessutom trivs den säkert bättre hos dagmatte hela dagen.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 914
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 619
Senast: Miks
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 198
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad...
2
Svar
36
· Visningar
9 599
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka