Funderingar kring avel

Eligible

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring hästaveln......
Det läggs STOR vikt på en hingst innan denna godkänds. (OM den godkänds.) Hur kommer det sig då att man får avla på vilket sto som helst? Missförstå mig inte, jag tycker det är BRA att hingstarna studeras noga innan godkännande, gör bruksprov, ridprov etc, men varför ska det vara fritt fram att avla på vilket sto som helst? Det är ju 50/50 i nedärvning....?! JAG tycker att stona också MÅSTE prestera lika mycket som hingstarna för att sättas i avel!

Synpunkter?:cool:

Sv: Funderingar kring avel

Ja, men det blir ju en linje efter stoet också....
Kan hålla med om din åsikt, men för att få fram sina avelsmål måste man ju titta lika mycket på stoet....

Att man bara ska sätta bra ston i avel är en sak. Att begära att de ska vara lika bra som hingstarna (beror förstås på vilken ras man pratar om, och hur höga kraven för godkännande är inom den rasen) skulle nog få till följd att det inte skulle födas speciellt mycket föl alls.

Att man bara ska sätta bra ston i avel är en sak. Att begära att de ska vara lika bra som hingstarna (beror förstås på vilken ras man pratar om, och hur höga kraven för godkännande är inom den rasen) skulle nog få till följd att det inte skulle födas speciellt mycket föl alls.

Alternativt att det skulle födas upp färre hästar, men av högre kvalité....

Alternativt att det skulle födas upp färre hästar, men av högre kvalité....

Som hade medfört att det inte fanns häst till alla som vill ha.

Men jag tycker att det ska ställas lite krav fast kanske inte på stona utan på deras ägare. Men behöver bara titta här under avel för att se att många glatt "avlar" bara för att stoet är så trevligt och man tycker om det inte för att det har något att tillföra aveln. Den som lämnar ett sto till betäckning borde krävas på vissa baskunskaper. Vilket kanske hade lett till att vi sluppit trådar som vilken hingst ska jag ha till mitt söta sto eller mitt föl reser sig vad ska jag göra eller mitt sto är så magert hon får ändå ett halvt kilo havre o s v.
Dessa trådar återkommer ju tyvärr år efter år verkar som om somliga absolut inte kan till sig den kunskap som faktiskt finns utan måste gör egna fel.

Jag håller med dig! Man måste öka kraven på stoet.... Uttryckte mig kanske inte riktigt ordentligt i trådstarten.... Sorry... :cool:
Det borde som sagt finnas vissa "baskrav" som gör att man inte kan avla på "vad som helst"....!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Kristall10
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 155
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka