Fullmakt vid årsmöte

Cherarriduracell

Trådstartare
Lite osäker på var detta ska ligga, men... Säg att någon inte har möjlighet att närvara på sin ridklubbs årsmöte men ändå gärna vill rösta i vissa frågor. Går det då att ge någon fullmakt i dessa frågor? Hur ska denna vara utformad för att gälla? Har läst någonstans om att den kan behöva "bevittnas", vem ska bevittna? Hur går allt till?
 
"Normalt får man inte rösta med fullmakt på en ideell förenings årsmöte. Det strider mot själva idén för ideella föreningar. Det finns dock ett mindre antal föreningar där det är tillåtet. Det beror på att man där i stadgarna skrivit in att det är tillåtet att rösta med fullmakt. Du får alltså titta i stadgarna vad som gäller för er förening."
http://www.voluntarius.com/Fraagor-och-svar-om-aarsmoetet-i-ideella-foereningar.htm
 
"Normalt får man inte rösta med fullmakt på en ideell förenings årsmöte. Det strider mot själva idén för ideella föreningar. Det finns dock ett mindre antal föreningar där det är tillåtet. Det beror på att man där i stadgarna skrivit in att det är tillåtet att rösta med fullmakt. Du får alltså titta i stadgarna vad som gäller för er förening."
http://www.voluntarius.com/Fraagor-och-svar-om-aarsmoetet-i-ideella-foereningar.htm
Och hur får jag ut dem? ber någon i styrelsen snällt...?
 
Det beror på i vilken position du står på i ridklubb/förening, hos oss har vi boxhyrare sedan övriga medlemmar som inte hyr Box. För de som hyr Box harcrättighet att rösta i alla frågor, såväl ekonomiska dvs sådana som påverkar föreningens ekonomi. Övriga medlemmar kan rösta i frågor som inte avser ekonomiska. Har man fullständig röst rätt, skriver man att jag stina lämnar en fullmakt till per att på årsmötet samt datum det sker. Att rösta för mig i samtliga frågor som som uppkommer under mötet. Stadgarna bör finnas på föreningens hemsida.
 
Som sagt, enligt Ridsportsförbundets normalstadgar får röstning genom ombud (fullmakt) inte förkomma.
Normalstadgarna hittar du på förbundets hemsida och de flesta klubbar har den som stadgar, det är sällan man har egna. Men, som i Bojs fall, så visst förkommer det.
 
Enklast är ju att fråga. Ett annat alt kan vara att på förhand meddela din röst i frågan, och se om den kan räknas
 
Jag har efter mycket letande hittat stadgarna och de tillåter inte fullmakt. Det står ganska uttryckligt att alla röster kräver personlig närvaro så det lär inte gå att meddela min röst i frågan i förväg, i synnerhet inte som den antagligen inte kommer falla "rätt" personer på läppen.
 
Jag har efter mycket letande hittat stadgarna och de tillåter inte fullmakt. Det står ganska uttryckligt att alla röster kräver personlig närvaro så det lär inte gå att meddela min röst i frågan i förväg, i synnerhet inte som den antagligen inte kommer falla "rätt" personer på läppen.

Äsch då. Håller tummarna att du kan ta dig dit ändå då
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Glimra
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 037
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
924
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp