Fullblodsston till halvblodsavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Orkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 714
O

Orkan

Ni som har fullblodsston som ni använder i halvblodsaveln, varför har ni valt det? Är det ett medvetet val eller blev det bara så att ni fastnade för den hästen och det råkade va ett fullblod?
Vad vill ni ha för egenskaper hos stoet för att vilja använda det till halvblodsavel?
Berätta gärna om era ston, varför ni avlar på henne och vad ni väljer för hingstar till henne!

Sv: Fullblodsston till halvblodsavel

Jag har 3 xx-ston, är helt frälst och kommer nog troligtvis inte köpa nåt annat än fulllblod att avla på i framtiden heller :love:

Första stoet köpte jag som ridhäst (tittade även på hbl och hbl/fbl) för att hon rör sig trevlig är väldigt ridbar och en trevlig individ. När jag beslutade mig för att betäcka henne tidigt i våras så bestämde jag mig även för att köpa ytterligare ett xx-sto även hon lämplig för FT-avel, sen råkade det blir ett 3je i bara farten :angel:
De två senare blev fullblod eftersom jag numera är helt frälst, avgudar de härliga arbetsvilliga nervknippena. Jag rider dom även ganska mycket och alla är väldigt ridbara, framåt, modiga , ja allt jag vill ha i en ridhäst helt enkelt.

Det jag tittar mest på är att hon ska ha ett exteriör och rörelseschema som är fördelaktigt för ridning, många fullblod är byggda i nerförsbacke och är markbunda i sina rörelser - något som är fördelaktigt inom galoppen. Min 5åring har dock en trav som heter duga och som dressyrfolket på ridklubben gärna dreglar över, hon är född med bakbenen under sig och även den sämsta ryttaren skulle nog fasen inte kunna få henne till att tappa ut dom.
De andra två är väldigt propertionerliga och snygga i typen, troligtvis därför har ingen av dessa tre lyckats på banan :angel: Dessutom så ser jag gärna mycket på stammen, det ska finnas mycket välkänt blod i dom, vad gäller mina ston så finns det i de två yngsta mycket spännande blod som gjort mycket nytta i så väl hopp -dressyr- och FT-aveln. Medans den äldre har mer hopp-blod i sig.

4åringen har en rikigt fin prestationsstam inom galopp vilket nästan gör det lite synd att avla ridhästar på henne :angel:
Men å andra sidan har hon samtidigt väldigt bra FT-stam vilket gör det synd att avla galopp på henne, lite moment 22 :P
I år blev det iaf en fullblods hingst fast mer rid-häst intriktad avkomma då hingsten blev Eighty Eight Keys, nästa år går tankarna att lägga nån "värsting"-xx hingst på henne med en förhoppning om att kanske kan få in en fot i galoppvärlden, chansen till det är jätteliten men har man en välstammad avkomma så finns ju chansen iaf, om inte annat så får den gå i avel hos mig om det är ett sto så klart annars så får den blir min hobby-tävlingshäst :)
Om jag ska lägga en rid-hingst på henne så är Business x mest intressant men jag tycker han är lite klent meriterad ännu :(

5åringen ska inte betäckas om nästa år utan ut o skaffa sig lite meriter är tanken i år betäckte jag henne med Alligator Fontaine, en större (höjd/längd), välmeriterad hingst med gemensamma blodslinjer och bra psyke stod på önskelistan och efter att ha sett o träffat AF på visningen var det solklart. 12åringen ska betäckas om o jag har funderat lite smått på med vad, hon har fått ett föl o har ett i magen e: Looping men nu är det dags att pröva nåt annat, hon är dock så jäkla stor (173cm) så jag vill ha en lite mindre hingst på henne, men årets föl är inte så himla stort (visserligen första) så vi får se, ser gärna att hingsten både rör sig o hoppar bra.. Tankarna går lite åt Majim G o Nobel men är även lite intresserad av Haydn och Advokat så de ska kollas upp närmre..

Som ni märker så är ingen av hingstarna några "poppis" hingstar och inte heller de jag valt i år, (synd på Alligatorn att fler inte betäckt med han :( )
Jag vill heller helst inte använda några super lätta gracila hingstar utan vill ha mer massa, nu är ingen av mina ston nån speta men xx brukar ju förädla så jag vill inte ha för mycket av det goda utan en sund och hållbar avkomma.

Den stora fördelen med att ha fullblodsston i halvblodsaveln är ju att du får en enorm valfrihet när det gäller hingstval.
Det är ju betydligt lättare att hitta en BRA halvblodshingst till sitt fullblodssto än vad det är att hitta en lika bra fullblodshingst till sin halvblodsmärr.

Den stora fördelen med att ha fullblodsston i halvblodsaveln är ju att du får en enorm valfrihet när det gäller hingstval.
Det är ju betydligt lättare att hitta en BRA halvblodshingst till sitt fullblodssto än vad det är att hitta en lika bra fullblodshingst till sin halvblodsmärr.
Den stora födelen med fullblodsston är att man kan använda dem till alla möjliga avelsinriktningar om man vill... :D
Jag har i år fått en ridponny-unge (WPB) med mitt fullblodssto och den avkomman är en riktig pärla!
Nästa år ska jag ta en hopphingst av varmblodsras till henne, är tanken. Och sen tror jag att en gångartshingst av samma slag står näst på tur därefter... Hon har nämligen osedvanligt bra gångarter för att vara fullblod och årets ponnyföl, med gångartspappa, rör sig alldeles gudomligt bra. (det enda jag saknar på den fölungen är en manke....)

Och ja, mitt val av fullblodssto till avel var alldeles medvetet.

Mina fullblodsston är medvetet valda efter härstamning och egna kvalitéer.
Precis som alla de andra stona i min avel för den delen.

Jag kommer antagligen ha ett fullblodssto till avel nästa år. Skulle egentligen köpt henne redan i år, men när hon råkade brunsta redan dagen efter "det blev klart" kunde inte jag få upp sperma från den hingst jag ville, så ägaren betäckte igen så tar jag henne nästa år.

För att vara fullblodssto så är hon väldigt meriterad. Hon kommer från ett mycket känt möderne, och mormor är syster till en mkt välkänd hingst.

En bror till stoet har gått 1,45 hoppning och hon har lämnat tre klass I-föl med olika hingstar.

Nästa år blir det Cyrano de Bergerac om inget konstigt händer. Han har betäckt mycket fullblodsston i Frankrike och lämnat jättefina avkommor!

Fölunge Cyrano - **

http://www.springnachwuchs.de/Cyrano_Ajan_xx_02_News_gross.jpg

Annars så är jag sugen på Ludwigs Champ till henne. Ska bli spännande att se vad han lämnar! Tror mkt på honom med den stammen och de resultaten!

Funderade på Ronaldinho också, många ston från samma möderne har lämnat mkt bra med Robin Z!

Kul att fundera som vanligt!

Där sa du något! Ponnyhingstar finns det ju också!

Det skulle du aldrig sagt förresten... ;)

Vad har ni för stam på era fullblodsston?
Vilka fullblodsstammar brukar lämpa sig för halvblodsavel?
Självklart hänger mycket på individen i sig - det gör det ju även inom den "rena" halvblodaveln - men ajg är mest nyfiken och kan INGENTING om fullblodsstammar:angel:

/Kristin

Mitt fbl-sto är e. Ditton Wood - Glacial - Toehold - Montal - Hyperbole - Light O'Love

Jag kan inte heller så mycket om fullblodsstammar, men av dessa är det bara Glacial som inte varit i halvblodsavel, övriga är såna namn som jag känner igen. Och att hennes mormors mormor är elitpremierad i halvblodsaveln gör ju inte ont, även om det är några led bakåt.

Det fullblodssto som jag har dräktigt med en halvblodshingst i år. Har en mamma som lämnat bra tidigare i halvblodsaveln och är stamboksförd även där. Inte minst heller att stoet har en helbror som tävlas i dressyr idag, som är så pass bra att han ev kommer att visas för halvblodsavel.
Stam på henne är: Tallinum ** u. Katinka Friend**(21067) ue. Steve’s Friend** e. Roman Way ** e. Carnoustie **

Hmm... Carnoustie är väl det enda blodet jag saknar i min lilla dam... *vill ha*

Jag älskar ju det jag med, så jag "linjeavlar" på honom i år. Stoet är dräktigt med Black Coffe som ju har honom i tredje ledet.

Ok...kände ju faktiskt igen en hel del namn på både "Masses" och "Ameos" fullblodsstammar (Hyperbole, Steve's Friend Tallinum) Kanske jag inte är helt bakom flötet ändå;)
Nu ännu en fråga: finns det dressyr och hoppstammade fullblod? Alltså vissa stammar som man "bara" använder på sk "gångartshingstar" resp. "Hopphingstar" eller används fullbloden bara för att "lätta upp"?
Och jag förstår att de måste ha bra grundgångarter för att lämpa sig i halvblodaveln - men vad mer? Bra hoppteknik?

/Kristin

Jag vet inte hur andra resonerar, men jag själv anser att man inte ska sänka kraven på stoet som individ bara för att hon råkar vara ett fullblod i stället för ett halvblod. Dvs jag ställer samma höga krav oavsett ras.

Huruvida det finns hopp- elelr dressyrsammade fullblod har jag ingen aning om.

Finns vissa hingstar som visat sig på den ena eller andra sidan precis som det finns hingstar som gett bägge delar.
Carnoustie gav både bra gångarter och god hoppförmåga. Men han gav ofta ett mycket hett temprament. Inte precis var mans hästar så att säga.
Men bara för att det är ett fullblod så kan man inte alltid automatiskt utgå från att de kan hoppa.
Skulle mitt stos bror bli godkänd så lämpar han sig klart bäst för dressyr precis som sto gör.

Vad har ni för stam på era fullblodsston?
Vilka fullblodsstammar brukar lämpa sig för halvblodsavel?
Självklart hänger mycket på individen i sig - det gör det ju även inom den "rena" halvblodaveln - men ajg är mest nyfiken och kan INGENTING om fullblodsstammar:angel:

/Kristin

Mitt ena sto är efter Lucastown- So Blessed
Det andra efter Cosmonaut - Hot foot

Ok...kände ju faktiskt igen en hel del namn på både "Masses" och "Ameos" fullblodsstammar (Hyperbole, Steve's Friend Tallinum) Kanske jag inte är helt bakom flötet ändå;)
Nu ännu en fråga: finns det dressyr och hoppstammade fullblod? Alltså vissa stammar som man "bara" använder på sk "gångartshingstar" resp. "Hopphingstar" eller används fullbloden bara för att "lätta upp"?
Och jag förstår att de måste ha bra grundgångarter för att lämpa sig i halvblodaveln - men vad mer? Bra hoppteknik?

/Kristin

Mitt ena har mycket Fälttävlansblod i sig, dvs samma blod som flyter i många av världens bättre FT-hästar, hon är även en del hoppblod men övervägande FT.
Sto nr 2 är dessto mer dressyr inriktat, hennes morfarsfar är även morfar till Lauries Crusador.
Dessutom finns det bra hoppblod i henne, bla. samma linjer som finns i Equest Carnute och Alligator Fontaine t.ex.
Sista stoet är i princip rent hoppblod i.
I övrigt håller jag med Ameo om att man inte ska ställa mer eller mindre krav på ett fullblodssto än vad man gör på ett halvblods sto.
;)

*delvis kl*

Ok, tack allesammans för de utförliga svaren! - håller helt och hållet med om att man alltid, oavsett vilken ras man avlar på, måste fråga sig själv vad ens sto kan tillföra sina avkommor och om hennes avkommor kommer att gynna rasen.

/Kristin

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 428
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka