Fullblodshingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 880
C

Cairo

Vad finns det för fullblodshingstar som är lämpliga att använda på halvblodsston?

Finns det någon fullblodhingst med bra temperament, med bra gång och med meriter inom tex. hoppning och dressyr?

Sv: Fullblodshingst?

Jag gillar ComeFast xx, min förra häst var efter honom. Hon hade super temperament, bra gånarter och hoppade riktigt bra.
Har hört att han lämnar mktbra temperament, hans meriter inom hoppning är ju inte fy skam...

De som är godkända är Eighty Eight Keys xx, Goldmine xx, Roven xx och Mr Carrera, de två sistnämnda finns på semin.

Roven är den som är mest meriterad, han har väl gått 1,50 -hoppningar vill jag minnas, han rör sig även trevligt.

88an har ju en hel del framgångsrika avkommor inom FT, jag har en efter honom och hon både rör sig och hoppar bra, genom trevlig dessutom!

Vill minnas att det även finns en på semin som står utomlands.. hmm... Esteban xx??

Roven xx finns hos Flyinge, gick endast på AI i år.. vet ej om han är kvar på Flyinge nästa år och om det isf bara är AI då med.. Hade lite funderingar på honom till mitt ena sto, men han valdes bort då jag inte ville köra henne till Flyinge..

Den mest sportmeriterade fullblodshingsten i Sverige är faktiskt ComeFast, som har segrar i 160. Nu spelar det ingen roll eftersom han inte är tillgänglig för utomstående ston, men rätt ska vara rätt.
Esteban XX är en hingst som visat sina kvaliteter. Danmarks bästa 3-årssto i år är e honom, och hans döttrar har även gått bra i Holsteinerförbundet. Han har åtminstone en son godkänd i holsteinerförbundet, Easy Way, tror han blev premiehingst också.

Jag är medveten om detta men iom att Comefast nu mera inte är tillgänglig för "allmänheten" så räknar jag bort honom ;)

Det finns 2 orsaker till det.
Det ena är han inte så förtjust i flickor längre, han fungerar utmärkt som teaser men gillar inte att betäcka dem. Hans sperma håller inte längre så bra kvalitet. Vilket väl är ett led i det första. Vill han inte betäcka tömmer han inte bra heller. Vi har ett sto dräktigt med honom i år, han har en svaghet och det är ljusa hästar, då passar det minsann. Vi tycker för mycket om CF för att tvinga honom och han fungerar idag som ridhäst och just teaserhingst.
Det andra är ASVH. De är också orsaken till att Stravinsky finns i England idag.
Som tur är finns det ju fler avelsförbund att samarbeta med.

Jag har ett skimmelsto! ;) Då gillar han henne då eller? :) *skämt*

Förstår att ni inte kan ha han i allmän avel.

Tillhör en av de lyckliga som är ägare/uppfödare till en ComeFast-avkomma. En svart hingst, 5 år. En riktig snygging!:love:

Finns det någon som tar in semin på Stravinsky här i Sverige?
Är verkligen intresserad isf.

Tråkigt!
Tycker han är en väldigt fin hingst.
Hade jag fortfarande hållt på med ridhästar och han var tillgänglig så hade jag inte tvekat en sekund. Var så himla nöjd med den jag hade efter CF.

Ja ha, möjligheten att få ett föl efter Comefast är alltså lika med noll? :cry:
Hade hoppats att han möjligen skulle vara tillgänglig nästa år, hade honom som kandidat för 3 år sen, ringde och frågade om honom, men tyckte då att det var för långt att åka, så jag tog Acacio istället med den tanken att det får bli CF nästa gång....
Där fick jag!:eek: Attans!
Hur är det med Kanudos då? Nån som vet nåt om honom och hans avkommor?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 846
Senast: Puffindog
·
Avel Ni som använt er av de har det stämt? Använder finally foal o tycker det stämt bra tidigare, men hur snabbt kan de slå över om den är...
Svar
3
· Visningar
726
Senast: Karro-Lina
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 987
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka