Fri tillgång på Hö till häst på boxvila?

Piek

Trådstartare
Min häst är nyopererad och ska stå på box i två veckor. Efter att ha sökt runt här på forumet har jag sett att flera skrivit att man inte ska ge fri tillgång på Hö pga kolik risken. Stämmer det att de kan få kolik av för mycket Hö?
Hon har fallit ur nått extremt under veckan på kliniken så vill att hon ska få i sig så mycket som möjligt. Självklart har hon fri tillgång på vatten!

Vi ska gå på två fem minuters promenader om dagen så Heelt stilla stående blir hon ju inte även om det handlar om två varv runt stallet :p

Andra tips att tänka på under tiden på box är självklart välkommet :)

Sv: Fri tillgång på Hö till häst på boxvila?

Du kanske kan ge höt i ett s.k. slow-feeding hönät? Då får hästen pilla länge för att få ut maten.
Ge liten dos paraffinolja dagligen för att hålla igång magen.
Har inte hört om nån som fått kolik av för mkt hö, däremot för lite hö eller dåligt hö.

Det är bara bra om man kan ge fri tillgång av hö när hästen står på boxvila. Det är ju av fodret som magen hålls igång även rörelse givetvis behövs också.
Om hon behöver gå upp i vikt så ge så mycket hon kan äta. Skulle hon gå upp för mycket så ge henne i hönät och lägg in pinnar till henne så att hon har sysselsättning. Att de har att göra, dvs. kan äta när de står på boxvila minskar stressen av att stå inne.

NEJ det stämmer inte! Det bästa för alla hästar dvs bla för magen, tänderna och inte minst vilket är viktigt i detta fall psyket är fri tillgång på grovfoder. Men människor tycker att det är finare och ge mat som är tjusigt förpackat och säljs av proffsiga försäljare istället för skrymmande hö av bondiga bönder.

För att fri tillgång ska fungera så måste man ha ett grovfoder som är anpassat till individen, dvs lite energi till lättfödda och mkt till svårfödda. Och kraftfoder ger man enbart om hästen inte klarar sig på fri tillgång av grovfoder. Ge aldrig kraftfoder på tom mage alltså före höet efterssom det sänker ph:et i magen. Vid portionering ge grovfoder 4-6 gånger jämt fördelat över hela dygnet, detta för att hästen producerar "matsmältningsvätskor" hela tiden och magen rymmer så lite på samma gång. Har hästen tom mage så börjar vätskorna fräta på tarmen. Flera undersökningar har gjorts som visar att ca 50 % av våra fritidshästar (ej tävlingshästar) har magsår/magkatarr.

Kan du ordna en boxhage gärna nära någon kompis är det verkligen att föredra framför box.
Det är så mkt tyckande idag och så lite kunskap om hästar så det är ju bra att du är kritisk och inte sväljer allt med hull och hår.

Hästen har fri tillgång på grovfoder i normala fall, det var fritillgång under boxvila frågan gällde uttryckte mig lite slarvigt :)

Tack för era svar. Då fortsätter jag att ge henne så mycket som hon får i sig :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 096
Senast: Twirro
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 763
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 804
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka