Från Hösilage till Hö

Cezzan

Trådstartare
Hästen som jag ska köpa har nu gått på Hösilage ett tag (åt vanligt hö förrut), och nu när vi får hem honom ska han börja käka hö igen.
Hur ska jag gå tillväga med inväjningen?
 
:banana: :banana: :banana: Åh va roligt att han gick igenom!!

Kör dit nån/några balar hö dit han är nu och be ägaren börja blanda, sedan kan det vara bra om ni tar hösilage från dem och blandar hos er. Fast det beror ju på vilken storlek det är på balen!

Egentligen ska det ta 2-3 veckor när man byter parti, men de flesta hästar reagerar inget. Dock så blir det ju större skillnad från hösilage till hö.. Lite magtarmbalans kan vara en god idé att ge, speciellt med flytten och allt. Men det beror på hur fort ni måste göra bytet som sagt..

Han kommer nog inte bli så glad på er, de flesta hästar föredrar klart hösilage framför hö. :D
 
han gick u.a på allt!!!
:bump:Han kommer trokigtvis på måndag redan, så vi hinner som inte köra dit hö först.
vi får ta och köpa lite hösilage av dem och ta med oss hem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
454
Senast: Linda_A
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
7
· Visningar
1 006
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 902
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp