Framförgående

Sandra78

Trådstartare
Är det någon som törs försöka förklara hur ni har lärt in framförgåendet?
Ska träffa kennelhusse till helgen och tänkte be honom om hjälp med det då, men jag är nyfiken på att höra hur andra har gjort och tänkt.

Sv: Framförgående

Jag har precis börjat traggla det momentet med min pojk som mest suktar efter ögonkontakt. Har inte alls något färdigt moment, men vi har gjort lite såhära:

Dels försöker jag shejpa fram det, och dels har jag hittils haft honom till att gå emot en targetsticka i det tempot jag vill. Det har funkat fint och han kan efter några få träningspass gå många meter, och efter några rep. med targeten kan jag ta bort den och låta honom gå mot samma ställe där den stog innan.

Att han går ifrån mig och ut i kopplets längd brukar jag träna på vid trånga passager, där det blir naturligt för honom att gå först. Själva ordet kan han nog nu, men han har inte kommit så långt att han förstår position, och han är inte riktigt säker på att stanna utan att vända sig om.

Funderar på att ha ett annat ord där förresten, i vanliga fall har jag ju stopp; både under ställande/fjärr,/ruta/inkallning. I alla dom är han ju vänd alt blir vänd mot mig. Kanske jag skulle lära in ett nytt ord?

Jag försöker alltid lära in saker med så lite hjälpmedel som möjligt. Tycker själv annars att det blir lite dubbelt upp. Först få hunden att gå mot ett stort föremål, när det fungerar ska man sedan ta bort föremålet. Vet flertal hundar som då inte har en aning om vad som pågår!

Det jag gjort på min Beauceron (som nog har en 10:a på detta moment!) är att jag lärt in det på våra promenader först. Vi går på en smal trottoar, passage eller annat. När han går rakt framför mig så har jag sagt; "Bra Före, bra före!". Detta har jag gjort ett par gånger. Sedan när jag vill få hunden att gå ut ifrån min sida har jag hjälpt honom ut i kopplet. Kopplar om så att det blir ickestryp, han har gått fot vid min sida, sedan "dragit" honom lite ur positionen framåt. "Bra före". Klickat så fort han bara är någon dm framåt.

När jag belönat ett framförgående har jag alltid belönat där framme. Min hund fungerade det inte med att kasta boll över huvudet på. Istället har jag sagt "stanna!", ställer hunden sig lite snett första gångerna så skiter jag i det. Det är framåt vi belönar. Går sedan fram och ger en gobit. "Stanna", går bakom hunden igen "Före." osv osv.

Hunden kan sedan att den ska gå rakt framför dig, då ska man få till att hunden kan stanna rakt. Utan att vrida kroppen bakåt, flytta tass osv. Då har jag gjort så, "Före-Stanna", stannar hunden liite snett, vänder upp eller annat icke önskvärt; "Nej, före." Hunden går några steg till; "Stanna". Till slut har hunden en väldigt fin dragning framåt och man kan då gå fram och belöna.

"Bra stanna, bra stanna"

:cool:

Jag har gått på en stig i skogen med hunden bakom mig, sen när jag säger frammåt går jag ett litet steg åt sidan så att hunden springer förbi. Efter ett tag står/går jag kvar på stigen och säger frammåt

Mina schäfrar har alltid haft ett "naturligt" framförgående:angel:så problemet har mera varit att reglera hastighet samt kommando "stanna" eller i mitt fall "stå".

Har jag tränat själva framförgåendet så brukar det ske på en stig eller annan smal passage för enkelhetens skull. "Stå" har jag lärt in helt separat, först med mig vid hundens sida där jag helt enkelt korrigerat hunden med handen, både genom att lyfta den rätt och att peka med handen för att visa riktningen. Efterhand har jag placerat mig bakom hunden och när allt fungerar med kommando "stå" har jag satt ihop det med det intränade framförgåendet.

Det har aldrig varit några större problem faktiskt, det som har tagit tid är i såfall att lära in lagom tempo.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 294
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 278
Senast: Milosari
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 657
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka