Frågar om hästens stam, vad svarar man?

Men säg att man avlar en hopphäst, finns ju även ston som är duktiga och med i höga klasser. Borde man inte nämna dom då?
Skulle ett kändare sto vara med så skulle hon oxå nämnas.
Tex mitt blivande avelssto kan jag nämna att hennes mormors mormor är Ultimatum som lämnat ft hästen Ultimus, men det hänger ju på hur nördig eller hur länge person hållit på med hästar för att veta vem det var.
 
:p:p:p
Skulle ett kändare sto vara med så skulle hon oxå nämnas.
Tex mitt blivande avelssto kan jag nämna att hennes mormors mormor är Ultimatum som lämnat ft hästen Ultimus, men det hänger ju på hur nördig eller hur länge person hållit på med hästar för att veta vem det var.

Jag är tillräckligt nördig :p
 
Jag svarar oftast pappa, om någon är vidare intresserad kan jag fortsätta med morfar, farfar etc. och även mamma.
Förutom en, där är det enklast: "Absolut ingen aning!"
 
Hur kommer det sig att det endast är hingstarna som är intressanta? Är det för att de får så himla många fler avkommor än ston?

Ja, hingstarna blir ju kändisar kan man säga och de betäcker ju ofta många ston.

Min hästs mamma heter Florence Statement XX och det är nog inte många som vet vem det är. Pappa Cortez däremot är väldigt välkänd. :)
 
Det har kommit flera bra svar på varför man oftast inte nämner mamman. Är ens häst ett sto så är det inte så ovanligt att nämna vilken stofamilj stoet tillhör eftersom det säger betydligt mer än ett okänt stonamn.
 
Jag säger pappa och morfar då båda är NRHA million dollar sires. Vet man vilka de är så har man hyfsad koll på hur det ser ut längre bak också :)
 
Jag har ett swb och säger pappa och morfar.
Om den andra säger jag bara irländsk räcer, fast det syns direkt så ingen frågar :p
 
Hur kommer det sig att det endast är hingstarna som är intressanta? Är det för att de får så himla många fler avkommor än ston?

Det beror, som de flesta nämner, vilken ras det är. Upplever att ponnys uppges oftast med mor och far och kallblod nästan uteslutande med mor och far.
Så, ju mindre "ädel" rasen är så tas båda föräldrarna med. Varför vet jag inte.

För mig är sto och hingst intressant.
 
Det beror, som de flesta nämner, vilken ras det är. Upplever att ponnys uppges oftast med mor och far och kallblod nästan uteslutande med mor och far.
Så, ju mindre "ädel" rasen är så tas båda föräldrarna med. Varför vet jag inte.

För mig är sto och hingst intressant.

Det har inte med hästens ädelhet att göra, snarare med antalet tävlande ston eller om det är en liten ras där de flesta känner till de ston som finns.
Inom ädla raser som fullblod och varmblodstravare säger man ju också modern istället för morfadern. Det är för att hon oftast har startat själv.
 
Det beror, som de flesta nämner, vilken ras det är. Upplever att ponnys uppges oftast med mor och far och kallblod nästan uteslutande med mor och far.
Så, ju mindre "ädel" rasen är så tas båda föräldrarna med. Varför vet jag inte.

För mig är sto och hingst intressant.

Inom travet är ju många gånger modern också intressant. Eftersom det finns ston som sprungit in stora summor också och en sådan moder är ju lite extra intressant.
 
Det har inte med hästens ädelhet att göra, snarare med antalet tävlande ston eller om det är en liten ras där de flesta känner till de ston som finns.
Inom ädla raser som fullblod och varmblodstravare säger man ju också modern istället för morfadern. Det är för att hon oftast har startat själv.

Ah, såklart.
Nä, jag visste att det inte var för ädelhetens skull men visste annars inte varför.
 
Men säg att man avlar en hopphäst, finns ju även ston som är duktiga och med i höga klasser. Borde man inte nämna dom då?

Det kan man ju göra, men eftersom det troliga är att den som frågar aldrig har hört talas om henne så säger det inte särskilt mycket.

Vill jag däremot kolla upp stammen på en häst, så kollar jag såklart mödernet också, men om jag bara frågar efter stammen och inte har en dator till hands för att kolla i stamböcker så skulle jag förvänta mig att få veta Pappa-morfar. Vet jag vem mamman är så är det såklart intressant, men det vet jag förmodligen inte. Finns ju dessutom många ston med samma namn, så av den anledningen kan det ju också vara svårt att veta.
 
Rider western och om någon frågar brukar jag börja säga att det är en Morgan. Då brukar stammen oftast inte vara intressant längre :D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 036
Senast: Freazer
·
Gnägg Testar då jag är nygammal medlem. Så presentation och lite frågor 💖🦄 Snabb presentation: Fru, mamma, matte och författare. Tre hästar...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 155
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 189
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp