Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Norrlänning

Trådstartare
Ja, hur mycket är man tvungen att ställa upp på dessa träningar och matcher och försäljningar och bingolottoköp mm mm:crazy:

Barnen har träning två ggr veckan och match en av helgdagarna.
Man ska sälja 4 bingolotter varje vecka, får du dom inte såld måste du köpa dom själv (:eek: ), sälja kakor och godislådor.
Stå i kiosken, hjälpa till när föreningen har tagit på sej något att göra för att tjäna pengar.

Ingen i våran familj är intresserad av sport, tittar aldrig när det är sport på tv.
Barnen spelar för att det är kul, dom blir knappast fotbollsspelare när dom blir äldre.
Inte ens VM i nåt är intressant:cool:

Vi har så mycket annat att göra än stå i en kiosk en söndag.'

Måste man...?:cool:
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Är barnet medlem i föreningen så ingår ju att föräldrarna ställer upp på vad styrelsen beslutat. Ett alternativ är ju att engagera sig i styrelsen och påverka mängden kioskarbete och mängden bingolotto kontra friköp etc.

Ett annat alternativ är ju att barnen slutar spela. Fast jag kan ju tycka att det är bra med någon form av fysisk fostran är bra och man riskerar att missa mycket såsom kamratskap, fokusering men också kul lek och glädjen att gå framåt med träning.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Nä barnen vill ju spela! Dom tycker att det är kul.
Att dom har gått med i föreningen har övriga föräldrar bestämt.
Tidigare var det bara 1 par snälla föräldrar som spela och träna dom för skoj skull. Sedan fick man förfrågan om man ville gå med i en riktig förening och tydligen ville de flesta det...

Alternativet att låta dom sluta spela finns inte.

Men jag tyker att det borde räcka med att man betalar diverse avgifter. Inte sälja lotter för 400:- mån + en "massa" annat skit:cool:
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Jane_Done skrev:
Är barnet medlem i föreningen så ingår ju att föräldrarna ställer upp på vad styrelsen beslutat.

Va! :eek: En klubbstyrelse kan väl inte tvinga föräldrar att jobba? En sak är om man blir tillfrågad att jobba som funktionär ibland men inte regelbundet.

Är det alltid två dagars träning i veckan i de flesta fotbollsklubbar? Min dotter vill så vansinningt gärna spela och har talang (farfar spelade i engelska ligan) men jag som pendlar har helt enkelt inte två kvällar och en helg att avsätta. Vardagar har jag en timmes pendling åt vardera hållet och är hemma vid 18.30 tiden (om tågen går som de ska!)...På helgerna är jag därför redo för avslappning i form av små utflykter, sovmorgnar osv. eller för allt i världen städning. Dessutom åker vi ofta till min mormor i Småland och hjälper henne med saker. Jag kan inte binda upp oss på det viset...snälla säg att hon kan spela iallafall...vi pratar en sjuåring här! Inte en trettonåring som kan klara sig själv...
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Nä, du kan väl aldrig bli tvingad.
Men föreningar bygger ju på ideellt arbete. Skulle de bli tvungna att betala vad allt kostar för att hålla anläggning och träningar i skick med hjälp av medlemsafgivter enbart så skulle nog era fotbollsträningar bli dyyyyyra.

Jag kan också bli kräkfärdig på allt man förväntas göra för barnens idrottsklubbar, men det kommer ju indirekt barnen tillgodo. Annars blir det ju till slut så, att bara folk med mycket pengar har råd att låta sina barn idrotta.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Skulle inte föräldrar ställa upp både som tränare, lagledare, stå i kiosken etc så skulle även fotbollen bli en svindyr idrott att utöva.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

En förening har en vald styrelse. Styrelsen beslutar utifrån stadgarna vad som ska ske.Styrelsen sköter också ekonomin och fastslår vilken verksamhet som ska ske.

Träningar, matcher och utrustning kostar pengar. Utöver medlemsavgifter ska verksamheten finansieras.

Hur menar du att det ska fungera? Bara de föräldrarna som har lust ska stå i kiosken 20 helger per år? Bara de föräldrar som har lust ska skjutsa? Bara de föräldrar som ääääälskar bingolotter ska sälja 20 i veckan så att alla barnen ska få spela fotboll?

Vad jag ibland funderar på är varför vissa föräldrar (naturligtvis mig själv inkluderat) ställer upp med en stor del av sin fritid som tränare och lagledare. 3 dagar i veckan går åt plus en massa engagemang i andras barn och deras fritid. Att lära dom idrotten de håller på med men också att fungera i ett lag, att vara en bra kompis, att handskas med sitt humör och sitt uppförande. Bara att få barn att lyssna i ett omklädningsrum kan kräva sin kvinna eller man.

Varför gör man det? Varför, när man ser föräldrar som inte ens skjutsar eller ens tittar på sina barn när det är hemmamatcher?
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Vill du att dina barn ska få vara med i någon slags förening så är det bara att ställa upp och jobba.
Alternativet är ju att ta ur barnen ur klubben, men den valmöjligheten finns ju inte, säger du.
Det är såhär för alla föräldrar vars barn spelar fotboll eller utövar någon annan slags idrott.
Jag har tre barn och alla spelar fotboll. Dom två yngsta rider också och det tar ännu mera tid. Iofs mycket i form av skjuts till och från stallet, men även annat. Jag sitter med i styrelsen där och då blir det mkt extrajobb.
När det arrangeras tävlingar tex är det myyyycket jobb och det går inte ens att jämföra med dom insatser vi gör för fotbollen.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Inte enbart svar till Yamaha

Jag är tacksam över att det finns föräldrar som engagerar sej inom fotbollen eller vad det nu kan vara.
Men jag antar att dessa inte är helt ointresserade själv.

Barnen ifråga är 8 och 10 år. Dom kommer sluta med fotbollen säkerligen då detta bara är en kul grej med kompisar. Medans jag ser barn till de engagerade föräldrarna kan springa sej blå efter bollen.

Våra barn kan hellre stanna hemma och mysa med oss eller göra nåt annat kul om vi kommer på nåt. Fotbollen är att fördriva deras fritid.
Därför känns denna "satsning" inte värd detta "arbete" dom kräver.
Möjligen (troligtvis) att jag skulle tycka annorlunda om jag var mer intresserad själv och barnen verkligen ville bli nåt mer än bara lalla runt med bollen.

Men vi har så mycket hemma att göra denna årstid då det är som mest inom fotbollen oxå.
Har man jordbruksfastighet så finns det alltid saker att göra.
Visst tittar vi på matcher ibland för vi vet ju att barnen uppskattar det. Men dom förstår oxå om vi inte gör det.

Det är ju mycket just det att dom tr för givet att man ställer upp.
Att vi har bil att skjutsa i, pengar att betala, kakor att baka mm

Som om det inte fanns annat.

Men som sagt, jag tycker dom gör det bra de föräldrar som håller på.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Jag och min man har absolut inga tankar på att våra barn ska bli fotbollsproffs eller ryttarstjärnor, jag tycker att man får engagera sig ändå...
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Jag håller med break-a-leg helt och hållet.

Mina barn har inga som helst ambitioner, inte inom fotbollen iaf. Äldsta sonen ville inte ens vara med när det var uttagningar förra sommaren till vad-det-nu-var, där dom hade en chans att utvecklas och komma vidare iaf.

Han är nöjd om han får spela och vara en betydande person i laget, anledningen till att han inte ville bli uttagen var att det kändes som om han svek sitt lag.... ;)

Sådant betyder massor, tycker jag. Vi är absolut ingen idrottsfamilj. Jag har aldrig spelat fotboll och inte min man heller, vi är nog så ointresserade som man bara kan bli.

Men nu är det våra barn som spelar och då är det våran förbannade plikt att ställa upp så att dom kan/får spela, så j*kla enkelt är det. Ambitioner eller inte, dom tycker att det är kul, det är huvudsaken och sedan får dom röra på sig och det får man ju se som en stark bonus!!!

Det finns alldeles för många föräldrar som gömmer sig bakom "vi har så mycket ändå". Så är det för alla, ALLA har mycket oavsett om dom har bondgård eller inte.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Jo visst tycker jag att man ska ställa upp i det man har tid och ork för, MEN det finns faktiskt barn som inte har både en mamma och en pappa. Det är tufft att vara ensamstående mamma med ingen kontakt med pappan och mor/far-föräldrar på annan ort. Då orkar man inte alltid vara aktiv och ställa upp på allt. Det är väl inte meningen att barn till ensamstående inte ska få ha rätt att t ex. träna fotboll bara för att mamman inte orkar/har tid att alltid ställa upp. *en tankeställare*:angel:
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Naturligtvis har du rätt i det du säger, men enligt min erfarenhet så brukar idrottsföreningarna ta hänsyn till detta.

Det gäller bara att föra en dialog. Jag tror inte alls att det är omöjligt. Du är ju bara en och borde således få hälften så mycket jobb!! :)
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Athos skrev:
Jo visst tycker jag att man ska ställa upp i det man har tid och ork för, MEN det finns faktiskt barn som inte har både en mamma och en pappa. Det är tufft att vara ensamstående mamma med ingen kontakt med pappan och mor/far-föräldrar på annan ort. Då orkar man inte alltid vara aktiv och ställa upp på allt. Det är väl inte meningen att barn till ensamstående inte ska få ha rätt att t ex. träna fotboll bara för att mamman inte orkar/har tid att alltid ställa upp. *en tankeställare*:angel:

Det är ingen RÄTTIGHET att alla ska få träna fotboll/dansa balett/spela hockey/rida, whatever. Barnen får tillgång till den fritid den vuxna tycker är vettig och rimlig, har råd med, är intresserade av, eller för all del tycker är bra för barnen.

Jag blir förbannad när man pratar om rättigheter när det handlar om vissa föräldrars ideella arbete. Är det bara jag här som tränat barn och vet vilket enormt engagmang det kräver? Och då talar vi inte bara om min fritid utan min relation till alla barnen/spirande tonåringar, vad jag faktiskt investerar i att lära känna dom och förstå dom.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Det är väl i stort sett en trend överallt i samhället att föreningsarbete i vilken form som helst är mycket lågprioriterat utom vid ett tillfälle, om man själv har något att vinna på det.
Ska man få något gjort i en förening måste man fråga de som redan har häcken full.
Jag kan inte längre ställa upp med grovarbete men skriver så att tangentbordet glöder för alla föreningar jag och familjen är med i.
Har fått många uttalande om vad dum jag är som lägger ner arbete på sånt.
Om inte jag gör det vem ska då göra det? Någon annan? Vem är det?
Man får hoppas att ordet FÖRENING snart förklaras för alla som inte fattat.
Varför inte engarera sig och själv kunna styra sina insatser?
Om alla föräldrar skulle dra sitt strå till stacken skulle det inte bli mycket arbete på var och en.
Däremot för jag en kamp mot dessa "elitsatsningar" i träningen inom många lagsporter. Varför måste det tränas två ggr per vecka?
Både ungar och föräldrar tröttnar och ungarna får inte prova någon annan idrott för det finns det inte utrymme för.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Det är ingen RÄTTIGHET att alla ska få träna fotboll/dansa balett/spela hockey/rida, whatever. Barnen får tillgång till den fritid den vuxna tycker är vettig och rimlig, har råd med, är intresserade av, eller för all del tycker är bra för barnen.

Det är väl självklart att alla barn har rätt att få träna det dom vill. Mina barn tränar ju-jutsu men vill dom börja med fotboll så ska dom väl få göra det, även om jag t ex. inte kan ställa upp på allt som krävs i föreningen. Om dom har träningsmatcher varannan lördag t ex. så kanske just dom här lördagarna faller in på mina jobbarhelger (jobbar varannan helg) Ska dom då inte få börja träna fotboll för att jag inte kan ställa upp och hjälpa till då?
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Är det bara jag här som tränat barn och vet vilket enormt engagmang det kräver? Och då talar vi inte bara om min fritid utan min relation till alla barnen/spirande tonåringar, vad jag faktiskt investerar i att lära känna dom och förstå dom.

Du har själv valt att träna barn och det innebär ett engagemang som man får ta. Kan man inte det så får man stå över att träna barn.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Ett problem är ju att spontan-fotboll (eller vad det nu är) inte finns lägre, när jag var liten så kunde man samla ihopa ett äng ungar och gå till närmsta grusplan och lira om man var sugen, det finns liksom inte längre.

Om du nu vill att ungarna skall ha aktiviteter som "barnvakt" - så får ni försöka hitta något annat alternativ.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

mimmipigg skrev:
Däremot för jag en kamp mot dessa "elitsatsningar" i träningen inom många lagsporter. Varför måste det tränas två ggr per vecka?
Både ungar och föräldrar tröttnar och ungarna får inte prova någon annan idrott för det finns det inte utrymme för.

Jag håller med dig i allt du skriver förutom det sistnämnda.
Jag är helt och hållet emot elitisering på det viset att bara dom bästa tas ut i matcher osv, sådant tillämpas inte här alls. Inte i dom lag där jag har mina barn iaf, hur det fungerar i övriga lag ska jag inte uttala mig om.

Men det här med att träna flera ggr i veckan kan bero lite på ålder också, tycker jag. Min äldsta har tränat fotboll sedan lekis. Han har varit måttligt intresserad hela tiden, mest hållt på för att det inte har funnits något annat. Men så, för ett par år sedan tror jag det var, bestämdes det att dom skulle börja träna 2 ggr/v och nu sista året har dom till och med tränat 3 ggr/v.

JAG, personligen, kan tycka att det är för mkt med 3 ggr/v, men grabben tycker bara att det blir roligare och roligare ju oftare dom tränar. Intresset har liksom stigit i takt med ökade träningstillfällen. Och han satsar inte för fem öre, men tycker att fotbollen blir roligare och roligare.. :)
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Athos skrev:
Om dom har träningsmatcher varannan lördag t ex. så kanske just dom här lördagarna faller in på mina jobbarhelger (jobbar varannan helg) Ska dom då inte få börja träna fotboll för att jag inte kan ställa upp och hjälpa till då?

Då byter man med andra föräldrar så att det passar... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp