Förvirrad, halt häst?

Saara_

Trådstartare
Min häst är 8 år och fick stå i två veckor. När jag kommer tillbaka var hästen hängig och var ovillig att gå fram i ridningen. Blev lite isstadig men gick att få fram med lite övertalning. Var dock pigg i skritten. Så jag ringer veterinären och han gör böj prov. Hästen visade lite på kotorna fram men inte alls tillräckligt mycket för att behöva behandlas eller vara halt enligt veterinär. Men han är fortfarande seg fram, vill inte riktigt gå i snabbare gångart. Men är absolut inte synligt halt och har ingen feber. Nu har vi även testat för mask och det visade sig att han hade ca 600 lilla blodmasken. Kan det vara en anledning att min häst beter sig så konstigt eller tror ni att han behöver åka till klinik och kolla framkotorna tros vad veterinären sa?

Sv: Förvirrad, halt häst?

Om hästen har reaktion på båda kotorna fram finns det säkerligen en bakåtliggande orsak att den är överansträngd i båda frambenen...
Om jag vore du skulle jag åka in och göra en hältutredning, det kan vara något annat än frambenen som spökar.

Instämmer. Har de gått med en ledinflammation länge behöver det inte ge jättestora utslag förrän man börjar bedöva så hältan blir ensidig. Då plötsligt är hästen jättehalt på det odövade benet.

Jo det stämmer men blev så konfunderad över att han blev halt av att inte ridas.. därför känns det konstig att han ska gå o få ledinflammation.Och han reagerade inte starkt enligt veterinär. Men tror att jag ska göra så att jag avmaskar honom och blir han inte bättre då så åker vi in till klinik

Han kanske har haft något liggandes ett bra tag, jämnt på båda frambenen och 2 veckors vila gör varken till eller från om det är något som är bakomliggande som gör att hästen avlastar som ger en ledinflammation

Har varit med om en treåring som sommaren innan inridning fick dubbelsidig kotledsinflammation på betet. Höjdare.

Just att hästen är seg och ovillig är klassiskt tecken på dubbelsidig hälta. Också detta att det inte blir stora reaktioner av att böja. Som sagt: hästar som gått länge med ledinflammationer blir härdade och visar inte alltid så mycket innan det blir oliksidigt. Antingen att man börjar släcka leder eller att hästen blir mer halt på ett ben.

Har varit hos veterinären och hade rätt i att det inte var kotledsinflamation utan han hade fått ömma sulor därvav illviljan mot att gå frammåt :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 526
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 668
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut