Förvirrad domare

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Luxus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 361
L

Luxus

Var på utställning i helgen och träffade en mycket förvirrad domare, hon kände inte igenom hunden och kollar inte hennes bett, jag får springa ett varv i ringen och så fram och tillbaka framför henne, i bedömningen står det bla, att hon har bra bett :confused:, känner mig väldigt konstigt behandlad, kan man skriva till SKK eller är det ingen mening?

Sv: Förvirrad domare

Ja det är många domare som kan vara så,

Jag har få¨tt bra bett jag med fast att dom inte kollade munnen på jappen,
Så ja jag vet inte om det hjälper att klaga?

Var det en officiell eller inofficiell utställning?

Om det var en inofficiell utställning är det inte så mycket man kan göra, då man inte måste vara riktig domare för att döma där.

Om det är en officiell utställning och man vill protestera ska man göra det skriftligt och på plats om jag inte minns fel. Men det skadar väl inte att upplysa SKK om bedömningen inte är gjord på ett korrekt sätt.

Jaa, har varit med om liknande, fast 'min' domare verkade vara lite rädd för hundarna...? Var rycklig & nervös i sina rörelser och vågade inte kolla bett/ansikte. Hm?:confused:

Gilly

Fy vad trist när domarna gör så.

Hmm... jag sitter och rättar tentor just nu vilket (handen på hjärtat) är väldigt tråkigt. Tänk om jag skulle strunta i och läsa vissa delar och utdela kommentarer ändå?
:crazy:

Nej, fy (igen) vad tråkigt det är när människor inte tar sina uppdrag och åtaganden på allvar.

Jaa, har varit med om liknande, fast 'min' domare verkade vara lite rädd för hundarna...? Var rycklig & nervös i sina rörelser och vågade inte kolla bett/ansikte. Hm?:confused:

Gilly

Det är inte ovanligt att domare blir bitna så jag är inte förvånad. För några år sedan var den en domare under Världsutställningen som blev illa bilen av en Mastiff i ansiktet och fick sys med över 40 stygn, plus att jag har hört av andra att han har inte blivit sig själv efteråt utan har Parkingsons liknade symtom.

Nu känns det som om jag kapar tråden lite, men jag måste få fråga:
kan inte en domare be hundföraren att visa hundens tänder?

Jag kan ingenting om utställningar, så ni får ursäkta mig om frågan är dum :)

Ja visst kan den det. Jag har ibland fått visa tänderna på mina hundar, speciellt om de har bråkat lite och inte vill att just den personen ska öppna munnen. Med bråka menar jag inte varit still, vänt bort huvudet m.m

Men att få gå många gånger är inget ovanligt och inget att haka upp sig på. Det är ofta att någon får gå både en och två gånger så att domaren kan se ordentligt.

Jo, det kan de.
Min kompis fick göra det på sin urtrevliga hoffe på en utställning, domaren vågade inte ta i honom så mycket.

Har fått göra det på min hund då hon var väldigt reserverad en period - domaren fick inte ta i henne. Behöver jag säga att det inte blev nån placering den gången :crazy:...

Det låter minst sagt mysko! Jag råkade ut för en "rolig" grej på Högbo utställningen när jag ställde mina föräldrars tik, domaren kom från Lettland om jag inte minns helt fel. Bedömningen började och domaren kollade igenom hundarna lite snabbt men sedan fattade ingen vad hon höll på med och det visade sig att hon dömde efter de internationella reglerna och inte de svenska så ringsekreterarna och en utställare fick förklara för henne hur en bedömning gick till här i sverige och vad de olika plastbanden betydde och vilka regler som gällde för cert och var ck betydde osv.. Det var rena rama kaoset ett tag men när det var dags för tikarna så hade hon väl ett hum i alla fall om hur det gick till som tur var men man var otroligt förvirrad där i början. Vi skulle ha haft en svensk domare egentligen men det blev domarbyte i sista stunden så hon hann väl inte läsa på om reglerna innan ;)

Var det en officiell eller inofficiell utställning?

Om det var en inofficiell utställning är det inte så mycket man kan göra, då man inte måste vara riktig domare för att döma där.

Om det är en officiell utställning och man vill protestera ska man göra det skriftligt och på plats om jag inte minns fel. Men det skadar väl inte att upplysa SKK om bedömningen inte är gjord på ett korrekt sätt.

Det var en inofficiell utställning, men domaren var utbildad domare och finns med på SKKs sida över domare.

Gilly

Den här domaren kollade dom andra hundarna grundligt, så det känns snopet att hon inte kollade min ordentligt

Den här tanten var riktigt förvirrad, delade ut BIR fast att dom missade en hund och fick ta in den och göra om processen.....
Min tanke är att hon kanske inte ska dömma mer (äldre dam) när hon inte kan hålla i sär saker och ting,:crazy:

Det är inte ovanligt att domare blir bitna så jag är inte förvånad. För några år sedan var den en domare under Världsutställningen som blev illa bilen av en Mastiff i ansiktet och fick sys med över 40 stygn, plus att jag har hört av andra att han har inte blivit sig själv efteråt utan har Parkingsons liknade symtom.

Självklart! Men jag kan tycka att det handlar mer om vilken ras/typ av hund. En domare med något vett alls tänker på hur han närmar sig en tex pinscher, kooiker mfl för att inte bli av med näsan. MEN för att kunna göra en bedömning måste hundarna kännas igenom. Domaren kan ju be handlern att visa upp tänderna osv.

Sen i mitt fall var det borderterriers han dömde. Det värsta jag sett en bt göra i ringen är att överfalla med pussar:cool:

Gilly

Känna igenom hunden tycker jag är ett måste, om de kollar tänderna eller inte tycker jag inte är lika viktigt. Har råkat ut för domare som bara snabbt lyfter på läpparna och kollar och dom som bänder upp käkarna för att med fingrarna känna på alla tänderna.

Det värsta jag har hört var en domare som var så hårdhänt då den drog käken ur led på en Tibetansk spaniel :crazy:

Jag har bestämt mig för att råkar jag på en extremt hårdhänt domare så kommer jag att avbryta bedömningen med förklaringen att den kommer att skada min hund.

Känna igenom hunden tycker jag är ett måste, om de kollar tänderna eller inte tycker jag inte är lika viktigt. Har råkat ut för domare som bara snabbt lyfter på läpparna och kollar och dom som bänder upp käkarna för att med fingrarna känna på alla tänderna.

Det beror lite på ras det där med tänderna! En ras som måste ha ett bra och framförallt effektivt bett är det viktigt att det kollas. Men, tyska domare räknar tex varenda tand hos borderterrirarna, vilket jag tycker är lite löjligt. När man jagar gryt ryker tänderna rätt vilt, och även om man kan skaffa tandintyg tycker jag knappast att det spelar någon roll om dom har en tand mer eller mindre.. Bettet och käkarna är viktigast!

Det värsta jag har hört var en domare som var så hårdhänt då den drog käken ur led på en Tibetansk spaniel :crazy:

Men oj:crazy:

Gilly

Det beror lite på ras det där med tänderna! En ras som måste ha ett bra och framförallt effektivt bett är det viktigt att det kollas. Men, tyska domare räknar tex varenda tand hos borderterrirarna, vilket jag tycker är lite löjligt. När man jagar gryt ryker tänderna rätt vilt, och även om man kan skaffa tandintyg tycker jag knappast att det spelar någon roll om dom har en tand mer eller mindre.. Bettet och käkarna är viktigast!

Men oj:crazy:

Gilly

Tyska domare räknar alltid alla tänder :) har aldrig råkat ut för en tysk som inte har gjort det. Plus att många spritar sina händer mellan hundarna så vissa gillar inte att de sen är och petar i munnen med sina händer.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 331
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 305
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka