Första löpet vid 6 - 7 månaders ålder..??

Milene

Trådstartare
Min underbara lilla hund blir 7 mån om 1 vecka. Hon har idag varit helt olik sig, skällt, inte vetat var hon vill vara, ätit dåligt, ridit på min 6-åriga dotter, och nu ligger hon helt utslagen bredvid mig och bara vill INGET. Hon är frisk, ingen feber, snuva eller nåt.
Så nu är min undran: kan det vara så att det är förstalöpet på gång?? Jag trodde det var för sent på året för ett löp, men jag har kanske fel?
Vad har ni för erfarenheter?

Hon är av en mellanstor ras, och väger nu drygt 20 kg.

Mvh Milene

Sv: Första löpet vid 6 - 7 månaders ålder..??

För sent på året? Hundar funkar inte som hästar som ju får mindre uttalade brunster/inte brunstar alls under vintern. En tik kan löpa när som helst under året. Det är individuellt när första löpet kommer igång, vår unghund löpte första gången när hon var 6 månader, de flesta tikar jag haft har dock löpt vid 9-10 månaders ålder. Det är också individuellt hur många ggr per år de löper, vår äldre tik (och faktiskt de flesta tikar jag haft) har löpt en gång per år, utom under första löpen då det kunnat gå 6 mån mellan löpen. Nuvarande unghunden verkar dock löpa 2 ggr per år.

Lycka till med "löp-gumman";)

Sv: Första löpet vid 6 - 7 månaders ålder..??

Hej!! Jag hae en liten ynklig tik vid mina fötter just nu,,, en 7månaders rottis tjej som i måndags började sitt första löp,, hon piper e lite loj, trött och lite allmänt orolig,,
precis som min 1,5 åriga tik var då hon började sitt 1a med,,,,
hon har heller ingen matlust tittar lite i skålen och sen på mig med sina stora ledsna ögon,,, så jag tror absolut att det e möjligt att det e det som e på g!!

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 984
Senast: Nominous
·
Hundhälsa En kompis har tagit hand om en 7 månaders hund, som jag förstått det har hunden aldrig varit rumsren hos den som födde upp hunden...
Svar
11
· Visningar
4 649
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 210
Senast: paradiset
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 236
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka