försäkra oreggad import?

N

Naggur

Jag ska ta en staffe på foder. Han har varit i sverige i typ en månad. men hans papper har inte kommit från england än. Besiktiga honom kan ägarna gära utan hans papper, men dom vill ju såklart inte lämna honom ifrån sig oförsäkrad. Han kommer ingå i ägarens grupförsäkring (Agria). Dom skulle försöka kolla upp om det gick att försäkra honom på nått vis trots att han inte är reggad i sverige än. Någon som vet om det går att göra så?
:bow:

Sv: försäkra oreggad import?

Är han alltså reggad i England? Isåfall är det exportstamtavlan
från England ni väntar på? Det kan ta tid ja innan den kommer,
och när den väl kommer ska den i orginal skickas till SKK där
hunden omregistreras i Sverige.

Men självklart ska man kunna försäkra hunden innan
exportstamtavlan kommit från England.

Hunden ska ju ha ett Pet Passport från England,
där även ID-nummer och ev vaccinationer skall vara iförda.
Där ska också ett friskhetsintyg från England finnas med.
Med hjälp av dessa handlingar kan ni försäkra hunden,
dock kan vissa försäkringsbolag kräva friskintyg gjort i Sverige
också vid import för att kunna registrera valpen hos försäkringsbolag.

Tror inte det skulle vara något proplem.
Kan dock inte Agrias vilkor, men det brukar inte skilja sig så mycket mellan bolagen, IF försäkrar i vart fall utan reg numer, det kan man alltid ringa in när det är klart.
Lycka till med hunden:banana:

Om det är så att han har en exportstamtavla på g från england ska det inte vara något problem. Har precis försäkrat en import från frankrike i agria och det enda som behövdes var ett friskhetsintyg från sverige och hennes chipnummer.

Senast ändrad av en moderator:

Ja han är reggad i england.
Tack så mycket för alla svar!
Då kanske man kan få hem honom i början på nästa vecka=)

Ville bara meddela att det inte går att försäkra hunden. Möjligtvis som blandras eller något, men man brukar väl binda up sig på ett år? Inte så kul att sitta å betala två försäkringar då kanske...

Jag får helt enkelt hyra in två livvakter som skyddar honom tills han är försäkrad.:smirk:

Det låter verkligen jättekonstigt!
Jag känner flera som importerat från England
och dom har försäkrat hunden från att den kommit
till Sverige trots att exportstamtavlan ej kommit ännu.
Och dom har ej behövt försäkra hunden som blandras
för det.

Som jag skrev tidigare så ska ju hunden ha med sig ett
sk Pet Passport från England där även ID-nummer finns
angett. Det skall räcka att visa upp detta tills det löst
sig med stamtavlan! Hunden ska absolut gå att försäkra!

Va skumt. Ägaren hade ringt och pratat med agria...

Får nog ta å kolla upp de där med agria tror jag...
Kanske inte funkar att försäkra honom i gruppförsäkringen, utan man måste ha en separat försäkring eller nått?

Då tycker jag att ni försäkrar hunden i ett annat bolag. Jag tog med mej min JRT-tik från Irland och innan alla papper var klara var hon försäkrad i Sveland helt utan problem.
Samma sak med vavvan där det tog ännu längre tid innan alla papper kom.

Byt bolag och visa dem att de inte kan styra och ställa hur som helst med kunderna?
Vad säger Agria när man frågar dem varför dem varför de inte vill försäkra hunden innan papprena kommer?

Vet inte vad dom säger. det är två ägare på hunden. den ena, som ska stå för försäkringen har jag bara pratat med en snabbis på telefon med och har inte hunnit diskutera försäkringen. Gruppförsäkringen i agria är så pass billig så jag ska nog kolla upp det hela innan jag skaffar en enskild försäkring

Som jag tidigare har sagt så går det bra att föesäkra i IF.
Fast det låter så konstigt så det verkar ha blivit något missförstånd eller så är det just flock försäkringen han inte kan försäkras i?

Ja nått knasigt e de ju. ska ringa till agria i morgon och fråga.

Äntligen!

Nu är han reggad och försäkrad!

Det tog bara lite mer än 4 månader för engelska kennelklubben att skicka stamtavlan. Snabbt jobbat!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 815
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 816
Senast: aramis
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 384
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka