förkylningssymptom hos föl

M

mirakel

Finns det någon som kan svara på detta. HAr en fölunge (shettis) med symptom på förkylning, snor och slem ur näsa och mun, ingen temp. Upptäckte detta för ett par timmar sedan. HAn har avslutat en penecilinbehandlig för samma sak för sex dagar sen. Och nu har det altså börjat om igen. Det konstiga är att han snorar, hostar väldigt mkt,eter en stund kan man inte varken se eller höra att han är det minsta sjuk. Detta var likadant förra gången, men vi bahandlade ändå, trots att han inte var speciellt allmänpåverkad? HAr någon varit med om något liknande och vad gjorde ni i så fall??
TAcksam för råd o tips

Sv: förkylningssymptom hos föl

Vi har haft något liknande på en fölunge för några år sen hon var symptomfri under behandling med penicilin men började att snora och hosta efter avslutad kur, odling togs och hon hade zooepidemicus ( tror det stavas så) det tog ungefär 3-4 mån innan hon var helt ok igen, hoppas verkligen inte att din har fått det för det var inget roligt ,som tur var klarade dom andra hästarna sig ifrån det...

Är detta mkt smittsamt epodemicus??? Är även orolig då jag har ytterligare en alldeles ny fölunge på två dygn? Jag tycker det verkar så konstigt att han inte verkar vara påverkad alls, trots att symptomen äe kraftiga då de väl märks?

Ja det är smittsamt,
Våran visade inga symptom förutom snor och hosta, ingen temp var pigg och glad och åt bra , hör med vet så tar dom en odling på snoret så har du svar ganska snart kan vara skönt att veta när man har flera fölisar.
Förhoppningsvis är det bara en vanlig förkylning din har fått.

Ok. Tack så mkt skall åka till vet. stationen nu och skall speciellt fråga om detta.

Liknande trådar

E
Hästvård För ungefär fem veckor sedan så upptäckte jag för första gången att min häst fick vitprickigt snor vid ansträngning. Det är alltså...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: ettnamn
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka