förkylning

SiZo

Trådstartare
hur gör ni om eran häst är förskyld? rider ni som vanligt eller får hästen stå helt?
hur farligt är det att rida när hästen är förskyld?
Anledningen till att jag frågar är att jag försöker rida igång min häst men han är ju snorig så gott som varje dag så på 1,5 v har jag lyckats rida 3 ggr... hur ska jag då kunna skritta igång honom?

jag vet att man kan skada hjärtat eller nåt sånt om man tränar när man är sjuk, men vad räknas som träning? räknas 1-2h skritt som träning som skadar? och hur vet man om hästen bara är lite snorig eller verkligen är förskyld?

kan hästen vara lite snorig och att man ändå ger sig ut på en lång distans?

hur gör ni andra distansryttare??

jag vet själv inte hur man ska göra, därför hoppas jag att jag får lite mer info från er då min kunskap i denna fråga är väldigt begränsad!

Sv: förkylning

Snorighet behöver inte betyda förkylning. Min pojke snorar vitt då han har bronkit.

Hur är hästen för övrigt?
Feber?
Hosta?
Äter som vanligt?

Om h*n inte har någon feber och verkar må bra annars skulle jag skritta. Det är ingen pollenallergi då? Är snoret vitt eller gult?

hur vet man att det är pollen? funderar nämligen på ifall min häst har det, hon snorar lite gulaktigt. men pigg och fräsh

Man borde kunna ta ett blodprov. Min vet stod och filosoferade om min häst var allergisk mot pollen när jag red runt på volten för att han lät konstigt. Men eftersom vi kom fram till att han antagligen är struppipare frågade jag inte mer om pollen.

Är det någon som vet vad man gör om en häst är pollenallergisk? cortison?

nu tänkte jag rent allmänt...

hur gör ni om era hästar är förkylda?

inte jätte snoriga, men ändå snoriga... pigga för övrigt och så, ingen feber...

och Hur mkt höjning av tempen gör att ni struntar i att rida??

min pålle har 37,1-2 som normal, men en gång hade han 37,5.... hur skulle ni gjort då?

Tempar och så skrittvila. Vid temp eller om det inte går över pratar jag med vet. Har även nära till lab så jag brukar svabba och lämna in prov, så vet man vad som finns i näsan.

Om hästen är pigg och fräsch för övrigt och inte har någon direkt feber tar jag lugnare skogspromenad med hästen. Och håller dem ute i hagarna lika mycket som vanligt då frisk luft är bra. Om min häst verkar förkyld en längre tid, lämnar jag in prov hos veterinären så att de får tjecka om det är något som ligger kvar.

En av hästarna i stallet har varit snorig (gult snor) men pigg, ingen feber och som vanligt annars. Tog det lugnare med ridningen, skritt och trav i en vecka och nu är snoret borta. :)

Jag har tagit blodprov när jag "velat" träna och hästen verkat förkyld.
Om jag "vet" att den är medtagen utan blodprov skrittar jag bara. Sedan joggar jag lätt när den verkar bättre och bekräftar att den är helt bra med ett blodprov så att jag vågar träna fullt ut igen.
Vid feber promenerar jag bara.

Känns tryggast för min egen del.

Oj, jättegammal tråd... Hoppas pållen är frisk som en nötkärna vid det här laget! :-)

Jag hade tagit blodprov om jag varit osäker och struntat i ridningen helt under tiden hästen är snuvig, kanske tagit lättare promenader för hand. Allt för att inte riskerna hjärtmuskelinflammation.

Om hästen snorar vitt eller genomskinligt rider jag som vanligt men håller näsborrarna under uppsikt så att snoret inte blir gult. :p

Är snoret gult så skulle jag nog bara skritta, min häst har som tur är aldrig haft gult snor. Varför jag inte vill trava eller göra mer konditionskrävande saker än att skritt är för att hästarna kan ju bara andas genom näsan och är de då täppta så kan man änka sig hur svårt det måste vara för dem att kunna göra så mycket mer än att skritta. Men vad vet jag, de kanske klarar av att trava utan problem även om de har gult snor?

haha ja det är han, frågar mest för att se hur ni andra gör...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 257
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka