Förhudskatarr

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Yoggi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 349
Y

Yoggi

Vår 1-åring verkar ha förhudskatarr, hittar små gula prickar lite här och var som han har droppat och det är nästan alltid en gul vätska vid förhuden. Har behandlat fram och tillbaka nu ett tag med mecu classic förhudsrengöring, men tycker inte att det hjälper ett dugg. Han är inte svullen eller verkar ha ont av det förutom att han slickar sig en del.
Hur allvarligt ska man se på det?
Någon som har bra tips om vad man kan prova för att få bort det?

Sv: Förhudskatarr

Blir det inte bra av några dagars behandling med förhudsrens så bör man uppsöka veterinär. Antibiotika kan behövas.

koksaltlösning eller väldigt svag jodopaxlösning har jag använt i ett par tre dar

har 3 oliga hundar osm har förhuds katar, jag vet inte varför just ALLA mina har de..suck..men de är vanligt hos hanar.

Jag tar förhuds rens men de hjälper knappt snackade med Vet och där är inte mycket att göra.

Antibiotika bör undvikas om det inte är en allvarlig infektion. På kort sikt ger atibiotika ett snabbt o bra resultat men katarren kommer tillbaka o då ofta med elakare bakterier.
PL

Men hur får man bort den helt. Sam har samma sak just nu och spolas i varje dag, men det släpper inte riktigt. Min vet tipsade om antibiotika, men jag vill ju inte att det ska komma tillbaka.

Man försöker återställa miljön o därmed bakteriebalansen. Hur finns det innget säkert svar på. Lactal kan fungera.
Sen är det ju svårt att säga var gränsen mellan normalt o onormalt går.
PL

Provat kalk.

Min lilla killes snopp problem släppte efter två veckor med vårat vatten.
Väldigt kalkrikt enligt proverna.

En av mina tidigare hundar hade problem lite då och då. Jag tog utspädd jodopax i en doseringsspruta. Lade hunden på rygg och sprutade in jodopaxen. Så höll jag för så att det inte kunde rinna ut igen och sköljde runt. Fångade sen upp det som rann ut med hushållspapper. 3-4 dagar i rad så att det blev riktigt rent.

Det ska vara ljummet, för kallt/varmt är obehagligt. Det är ett känsligt ställe. Tänk på att jodopax färgar bl a tyg/kläder.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 875
Senast: Otherside
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
828
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 867
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka