Sv: Före och efter
Nu är ju det här jävligt lång tid emellan, men:
Så här såg hon ut när jag fick henne, våren 2006. Jag skulle inte kalla henne i dåligt skick, men hon hade stått i nio månader och, vad jag kunde se, ätit ett hö som var knallgult och förmodligen inte superbra i näringsinnehåll... sedan har tyvärr alla andra bilder från samma år försvunnit, men det gick i alla fall snabbt att få upp henne i vikt på bra grovfoder och sedan dess har hon aldrig varit svårfödd.
Sommaren 2007. Här travtränades hon och var i god kondition - det på magen som syns är självklart inte revben, som vissa tror, utan veckad hud. Tycker att hon var slimmad och snygg och bra musklad för uppgiften.
Sommaren 2009, hon hade avslutat sitt på travbanan under hösten 2008 och hade i princip bara gått i hage + "travridning" rakt fram i skogen då och då.
Våren 2010, inte riden på över ett halvår och tappat alla muskler.
Sommaren 2010, då jag börjat rida henne sedan kanske en månad tillbaka. Här hade hon gått på bete i någon månad.
Sommaren 2011, efter bete men med regelbunden träning.
Under sadel så ser man egentligen inte så stor skillnad muskulärt, men lite syns det i alla fall att hon lagt på sig på rumpan och överlinjen.
Oktober 2011 (ignorera min icke-ridning och att hästen går som en kratta till följd av den)
Maj 2012
Annars så har hon gått på i princip fri tillgång på grovfoder under alla år jag haft henne (när hon inte haft fri tillgång har hon alltid fått så stora portioner att det blivit över till nästa fodring + över natten). Hade en period då hon travtränades då hon behövde fodras upp med lucern och Krafft Protein (vill jag minnas), men annars har hon alltid hållit sig i helt OK hull även om hon tenderat att tappa pyttepytte lite vid pälsbyte. Har även haft lite svårt att ställa om muskulaturen från trav- till ridhäst, men det tar väl tid.