Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Technique
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 28 930
Sv: Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

Såpa innehåller också tensider - sodiumsulfat. Såpan färgas inte gul, den blir gul. Det är den gröna man färgar.

Ja men det är inte såpa i ordets rätta bemärkelse, riktig såpa har inga tensider i sig framställs främst av tallolja. Även den gula såpan färgas till konsument gul, original färgen skulle inte tilltala kundens ögon.

*kl

Jag hade en vit häst.

Svansen tvättades ofta (nederdelen) men resten av kroppen mest om vi skulle göra något, typ tävla eller på utställning.

Då använde jag schampo av märket Fiebing´s, antingen Horse Salon eller Blue Frost. Mjuk och fin i pälsen och inte irriterad i den rosa huden! Och alltid varmt vatten (inte ljummet, hon AVSKYDDE att duscha i annat än varmt vatten).

Att det inte direkt är billigt spelar ju mindre roll när antalet tvättar understiger en gång i månaden utslaget på ett år...

Om vi pratar om Grumme såpa så är det så. Såpan blir gul när den framställs och sedan färgas den grön. Vilken såpa menar du? Den såpan blir gul och färgas inte utan det är den gröna som man färgar. Tensider finns iaf i såpa, har gått många kurser ang rengöringsmedel och såpan är inte så himla snäll som vissa tror faktiskt.

Puffar upp mina frågor eftersom jag verkligen undrar!

Liten fråga bara - och snälla ta det inte på fel sätt nu, jag menar inget illa utan undrar faktiskt ärligt och intresserat!! Ni som inte vill använda någon form av kemikalier i era hästars päls - vad använder ni? Är det inte svindyrt? Hur är det med liniment, kyllera osv, det är det väl också en massa kemikalier i?

Jag är nyfiken, för jag kommer inte på ett enda sätt utom möjligen tvätt-nötter :)

De här syrorna osv som finns i en del produkter, är de verkligen skadliga i den sammansättningen som finns i såpa, två osv eller bara i ren form? Jag har superkänslig hud själv och enda gången jag inte behöver smörja mig efteråt är om jag har tvättat något i såpa...

kl

När man gjorde såpa förr så blandade man fett med en blandning av vatten och aska från vedspisen. Om man värmer denna blandning så blir det ngt som liknar tvål och som löddrar precis som tvål. Men aska är ganska så starkt basiskt och den såpa man köper i affären idag är också basisk.

Ett ämne som är basiskt är alltså inte surt utan egentligen motsatsen till surt om man ser på det kemiska innehållet av vätejoner och hydroxidjoner. Men för att förenkla det så har dessa båda (sura och basisk lösningar) liknande egenskaper dvs de är mkt irriternande för huden. Det är minst lika farligt att doppa fingrarna i en basisk lösning som i en sur och det upplevs nog på ungefär samma sätt. Så med andra ord ska man ha lika stor respekt för basiska ämnen som för sura.

Såpa används idag som ett effektivt rengöringsmedel. Jag tvättar vårt gamla trägolv med såpa. Det blir jättefint av detta. Men jag är alltså fortfarande mkt tveksam till om det är lämpligt att använda för att hålla sin skimmel vit. Jag har inte blivit övertygad om det i den här tråden. Och jag kommer inte att använda såpa till min egen numera ganska vita ponny (avblekbar skimmel).

kl

När man gjorde såpa förr så blandade man fett med en blandning av vatten och aska från vedspisen. Om man värmer denna blandning så blir det ngt som liknar tvål och som löddrar precis som tvål. Men aska är ganska så starkt basiskt och den såpa man köper i affären idag är också basisk.

Vatten och aska från vedspisen = LUT...

Och det var inte speciellt skonsamt alls...

Men det kanske inte var det du for efter.

Det är ungefär det jag har försökt berätta i mina inlägg dvs att såpa inte alls är så ofarligt som många tror, bara för att det är gjort av ngt "naturligt". Sedan så neutraliseras ju den färdiga produkten en del men den är fortfarande basisk.

Senast ändrad:

DEn länk som jag visar här: http://www.halsingesapa.se/produkter/halsingestallsapa/
säger att stallsåpan är mycket vänlig mot djur

Jag är inte övertygad om det:

"Hälsinge StallSåpa är en förtvålad tallfettsyra, tillverkad efter samma princip som när man gjorde egen såpa hemma på gården."

Detta kan jag bara tolka som att man har blandat tallolja med lut (dvs ngt basiskt). Mina elever får göra en liknande laboration på kemi lektionerna när de gör "egen" tvål. Detta sker under mkt kontrollerade former. Tvålen fungerar som vanlig tvål men de får absolut inte tvätta sig i ansiktet med den. Nu antar jag att pH värdet på såpan är lägre och mer kontrollerad. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ofarligt att använda den. Då vill jag veta pH värdet först.

en snabb googling säger att såpa ligger på ph 9-10, dvs svagt alkalisk. (Grumme ligger på 10, golvsåpa, dvs lin och raps ligger på 11-12)

Ring o hör med henne som har Hälsingesåpan. Jag tycker hennes argument låter rimliga men jag har då ingen större kemikunskap. Jag gillar såpa och såpa fungerar utmärkt för mej och mina händer som inte tål tvål o diskmedel o rengöringemedel.

Om man ska välja på pest eller kolera, så har ju faktiskt Yes betydligt lägre PH värde än såpan.;) Utspädd kan den t om bli alkalisk och inte basisk som den är i grunden.

Det har väl kanske mer att göra med att YES är djurtestat.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 985
Senast: Seabaz
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 581
Senast: Aionee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈