Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Technique
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 28 930
Sv: Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

Förresten... ang rätt ph och vad man använder til sitt eget hår osv. Mitt eget hår tvättar jag bra mycket oftare än vad jag badar hästarna, så jag tycker inte det går att jämföra. En hund som badas minst en gång i veckan kan man göra den jämförelsen på, men inte en häst som dushas kanske två gånger per år. Dessutom har jag ju just hår - inte päls och tagel.

För de som ändå vill ha likvärdigt kan man ju alltid köpa Mane & Tail - det är både människo- och hästschampo i samma flaska ;)

Googlade och ser det finns lin-såpa i Malmö.

Inga av mina schampon från fler olika företag har inte uppgett ph-värde. Köper nu ett schampo o balsam utan silikon o sånt där, håret känns jättefint med det.

Håller med om jämförelsen, men för det skulle jag aldrig använda diskmedel. Vem skrev att diskmedel används på veterinärklinik? Har aldrig sett men nu var det några år sedan jag hade klippkort på kliniken.

nej jag drar också gränsen vid diskmedel. Har använt det en gång i nedre delen av svansen innan jag provade med jodopax och gick över till det istället :)

Fast det är ju inte hela sanningen. Såpa är ju bara ett namn på en produkt. Det framställs av tallfettsyror och kaliumlut (vanligtvis), men man kan använda fett från lin och kokos också. De finns otaliga såpor på den svenska marknaden av många olika typer och fabrikat. Alla innehåller de något ämne som gör att de inte kan betraktas som mindre miljöbelastande. En del såpor är inte ens såpa..trots sitt namn. De kan vara såpaliknande tvättmedel och rengöringsmedel som framställts genom att olika tensider med mera blandats samt parfymerats så att de luktar "gammal hederlig såpa".

Ibland innehåller en del såpor nonylfenoler och komplexbildare t ex EDTA. Tallfettsyra som ex är en restprodukt från papperstillverkningen, innehåller olika typer av terpener och hartssyror som är skadliga.

Också en frågande fråga...varför använder man Yes om man är djurvän ???? Har jag aldrig fattat.

Det var jag som skrev. Jag praktiserade på klinik när jag gick Djurvård på gymnasiet och då var det "allmänt vedertaget" att använda diskmedel (men utspätt)

*kl*
När jag (iofs för några år sedan) läste innehållsförteckningen på linimentschampo, så var det vatten, tensider, färgämne och parfym det innehöll. Precis som vilket budgetschampo som helst alltså. Någon linimenteffekt är svårt att se att det skulle ha.

De sista åren har jag tvättat hästar (sker bara inför åringsauktionerna) med samma balsam som jag och mina barn tvättar vårt hår med: Coop extra. Balsam metod på häst således, fungerar alldeles utmärkt. Svansarna brukar jag ta med såpa, för där är det svårt att få rent med bara balsam tycker jag.

Använder sedan sjöbogårdens pälsglans vid behov för att inte tillföra silikoner som balsamet inte klarar av att lösa.

Senast ändrad:

Också en frågande fråga...varför använder man Yes om man är djurvän ???? Har jag aldrig fattat.

Om man ska välja på pest eller kolera, så har ju faktiskt Yes betydligt lägre PH värde än såpan.;) Utspädd kan den t om bli alkalisk och inte basisk som den är i grunden.

Tog de först vanligt vatten och sen yes i det? Hur mycket av varje ska man ha för att det inte ska bli för mkt av vare sig det ena lr det andra?

Kl. Har faktiskt testat head and shoulders när min häst fick lite mjällsymptom, kanske begynnelse till exem. Men det hjälpte faktiskt! SÅ tom m jag blev överraskad :D men verkar ju ganska onödigt på hästar som inte har det problemet. Vet heller inte hur ph balansen i HaS ser ut, nån som vet?

Om man ska välja på pest eller kolera, så har ju faktiskt Yes betydligt lägre PH värde än såpan.;) Utspädd kan den t om bli alkalisk och inte basisk som den är i grunden.

Alkalisk och basisk är samma sak dvs motsatsen till surt. En sådan lösning har höga pH värden, alltså högre än sju. En lösning kan inte ändra sig från sur till alkalisk (eller tvärtom) när man späder den med vatten. Det är helt omöjligt. Den kan bara bli mindre sur/basisk.

Jag har inte lyckats hitta ngt om lämpligheten att tvätta hästar med såpa.

Liten fråga bara - och snälla ta det inte på fel sätt nu, jag menar inget illa utan undrar faktiskt ärligt och intresserat!! Ni som inte vill använda någon form av kemikalier i era hästars päls - vad använder ni? Är det inte svindyrt? Hur är det med liniment, kyllera osv, det är det väl också en massa kemikalier i?

Jag är nyfiken, för jag kommer inte på ett enda sätt utom möjligen tvätt-nötter :)

De här syrorna osv som finns i en del produkter, är de verkligen skadliga i den sammansättningen som finns i såpa, två osv eller bara i ren form? Jag har superkänslig hud själv och enda gången jag inte behöver smörja mig efteråt är om jag har tvättat något i såpa...

Jag använder inget på mina hästar som jag inte skulle våga använda själv. Och YES i håret??? NEJ!! Det är sjukt uttorkande och skall inte användas till annat än just disk.

Så himla dyrt är det inte med hästshampo! Har du inget så använd din egen shampo, det är iaf 10 ggr bättre än diskmedel eller sånt man skurar golv med... :crazy:

NEJ för helsike!

För ett antal år sedan tvättade jag mitt stos man med Sunsilk schampoo, manen blev visserligen fin, men hon tappade ALL päls på halsen under den! :eek:

Såpa är milt och förr i tiden, innan vi hade alla dessa kemikalier, tvättade folk faktiskt sitt eget hår i det :devil:

Naturligtvis ska det vara Grummes såpa, för Skona har konserveringsmedel i sin (av ngn underlig anledning, kan det vara sämre kvalité? :angel: )

Senast ändrad:

Alkalisk och basisk är samma sak dvs motsatsen till surt. En sådan lösning har höga pH värden, alltså högre än sju. En lösning kan inte ändra sig från sur till alkalisk (eller tvärtom) när man späder den med vatten. Det är helt omöjligt. Den kan bara bli mindre sur/basisk.

Jag har inte lyckats hitta ngt om lämpligheten att tvätta hästar med såpa.

Du kommer nog inte hitta något lämpligt alls att tvätta med, oavsett vad du väljer så kommer det alltid att handla om ett Ph värde som inte stämmer överens med hudens Ph. Låga Ph värden är inte alls mycket bättre att välja, även om man lätt kan tro det.

Å, måste jag tvätta för o ha rent så har jag tidigare antingen såpa eller blå Lactacyd, om det är för att skölja en eksem-man eller en svettig häst så ljummet vatten o äppelcidervinäger.

Skulle jag tvätta rent nu ska jag använda PROB Tjär schampo, det har fått mycket beröm av fler som använt det så funderar prova och se om det är så pass bar som sägs (mest en nyfikenhet kanske). Använder annars sällan olika medel på hästarna förutom repellerande medel och då främst Mj salva som är mycket effektiv mot knott som det finns massor av just nu.

Alkalisk och basisk är väl bara olika ord för samma sak:confused: Eller hur menade du?

Såpa innehåller också tensider - sodiumsulfat. Såpan färgas inte gul, den blir gul. Det är den gröna man färgar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 985
Senast: Seabaz
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 581
Senast: Aionee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈