Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Technique
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 28 930
Sv: Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

Övrigt så innehåller både shampo och Yes tensider, så däri ligger ingen skillnad. I Yes tillsätter man salt som gör att fettet på kroppen bildar skum, det blir alltså nästan som tvål. Tvättar man ofta med Yes så kan det nog verka uttorkande, enstaka gånger så kan det inte vara värre än det som används på hästen vardagligt.

Såpa åtminstone den som flyter, tillverkas numera av tallolja och sedan färgas den gul eller grön. Alltså spelar det ingen roll om man använder gul eller grön såpa då det enda som skiljer är färgen. Den gula brukar man gubevars doftsätta med citron.

Såpa är en naturprodukt som absolut inte torkar ut. Det innehåller inga skadliga ämnen, och jag tycker det är en utmärkt produkt att använda både till hästar och andra djur.

Diskmedel däremot är starkt fettlösande (det är ju därför det används till disk) och passar möjligen i svansen men absolut inte till kroppen. Det löser ju upp allt det som skyddar hästens hud.

håller med!

kl
Det behöver inte vara bra till att tvätta hästar med bara för att det är en naturprodukt.

Den såpa jag har hemma GRUMME gul förp och grön förp har båda ett pH värde på ca 10. Jag är ganska så tveksam till hur pass bra det är att använda på hästar. Vad har ert eget schampo/tvål för pH värden?

kl
Det behöver inte vara bra till att tvätta hästar med bara för att det är en naturprodukt.

Den såpa jag har hemma GRUMME gul förp och grön förp har båda ett pH värde på ca 10. Jag är ganska så tveksam till hur pass bra det är att använda på hästar. Vad har ert eget schampo/tvål för pH värden?

Var ser man det?

Ja självklar är det skillnad från häst till häst. Jag har en skimmel som älskar att smutsa ner sig så jag vet allt hur det är :)

Nu är jag ingen frenetisk tvättare av häst utan mina hästar får ett riktigt bad per år annars så spolar jag bara av dem med vatten och tvättar bort fläckarna med lite såpa :)

kl
Tvättar mycket sällan hästen med schampo, men har i så fall använt Lactacyd blå och såpa. Rapssåpa har jag här, den har en ph på 10-11. Det står på flaskan den innehåller förtvålad rapsfettsyra (www.rapsodine.se) lin-såpa vill jag prova, ska se om det går få tag i här någonstans.
Vanlig grummesåpa har ph på 10.

Vad har hästschampon för ph-värde?

När jag har tvättat mina hästar har jag tagit äppelcidervinäger utblandat med ljummet vatten, det gör pälsen mjuk och fin och behöver inte sköljas av. Men det gör nog inte rent en vit svans ;-)

Såpa är en naturprodukt som absolut inte torkar ut. Det innehåller inga skadliga ämnen, och jag tycker det är en utmärkt produkt att använda både till hästar och andra djur.

Du låter väldigt säker, men jag har ju svårt att tro att det inte ska finnas tensider eller sulfater av något slag i en produkt som används för rengöring? :confused:

Jag vill knappt använda hästschampo för att schampo överhuvudtaget torkar ut, men det är klart, så sällan jag tvättar en häst skulle det nog ändå inte göra någon större skillnad. Skillnad att tvätta max en gång per kvartal mot att göra det var- och varannan vecka, den lilla skadan man kan riskera att göra kommer ju snabbt återhämtas om man inte systematiskt sabbar.
(För att svara på ursprungsfrågan, nej, skulle inte använda Yes någonsin på en häst annat än möjligtvis i svansen utan att tvätta svansroten.)

kl
Tvättar mycket sällan hästen med schampo, men har i så fall använt Lactacyd blå och såpa. Rapssåpa har jag här, den har en ph på 10-11. Det står på flaskan den innehåller förtvålad rapsfettsyra (www.rapsodine.se) lin-såpa vill jag prova, ska se om det går få tag i här någonstans.
Vanlig grummesåpa har ph på 10.

Vad har hästschampon för ph-värde?

Jag kan ju tycka att det är konstigt med en såpa som innehåller fettsyror och sedan har ett pH på 10-11. Jag hittar inte det på sidan du länkar till. Men om det innehåller fettsyror bör pH vara under sju annars är det ngt konstigt.

Jag har för första gången i mitt liv fått en nästan vit häst (avblekbar skimmel). Jag hade gärna använt såpa om det nu är bra. Men då vill jag vara säker på att det är OK att använda det.

Såpa tillverkas av tallolja kort och gott, inga tensider.

Jag skulle blygsamt vilja påstå att du inte riktigt har någon koll på vad som faktiskt gömmer sig i schampon. De är långt ifrån så skonsamma som det vill påstås.

Centaur: Det verkade inte speciellt uttorkande. Pälsen blev jättefin, finare än jag sett den bli med schampo. Och just nu är jag lite pank, så har inte råd med schampo... Desvärre. Men ser inget dåligt i att använda grönsåpa/diskmedel, någon gång ibland. Självklart ska man inte använda det varje gång, DET kommer definitivt torka ut pälsen, men någon gång ibland... (:

lewellyn: Vad är det för något? o:

Got2be: Nej, usch! Det skulle jag aldrig använda. Det fräter väl nästan sönder hästen? o: Nej, fy, inte alls. Där går gränsen.

Såpa gjort av lin resp. raps istället för tall bara ;)

Att jag använder det är för att jag alltid har det hemma helt enkelt... linoljesåpan till golven (har såpaskurade trägolv i hela huset) och raps-såpan för att jag tycker den är bättre än grönsåpa helt enkelt... det blir renare och mjukare. Den köper jag på dunk på Granngården.

Kan tilägga att jag alltid använde grönsåpa förr i tiden när det fanns i "gel-form" och var äkta grönsåpa, inte bara grönfärgad :)

KL
Tycker att grönsåpa är kanon att bada hästen med! Allt från svans till päls till mugg, jag har faktiskt upplevt att det har en läkande effekt mot mugg:). Grönsåpa är en naturlig produkt och innehåller inte massa kemikalier eller andra otrevligheter, och är enligt mig ett utmärkt val att tvätta hästen med!

Diskmedel är inget jag använder däremot, tycker att det torkar ut för mycket.

Yes används på en del veterinärkliniker när de ska "renhetstvätta", bland annat för att det är rätt PH.

Var finner du lin-såpan??

Linsåpa köper jag via nätet. Ibland finns den i färgbutiker också.

Det finns såpa i burk har jag sett, men det är inte samma som fanns tidigare. Har bara hittat gul dock. Den äldre varianten var mycket fastare och mer "koncentrerad"

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 985
Senast: Seabaz
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 581
Senast: Aionee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈