Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Technique
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 28 930
Sv: Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

Jag använder nästan alltid grönsåpa när jag tvättar, det torkar inte ut huden och hästen blir ren. Okej, han luktar såpa men det kan jag leva med.

Yes skulle jag aldrig i livet använda på kroppen, det är inte bra för fettlagret som skyddar hästens hud och min har redan problem med det efter att ha tvättats flitigt av tidigare ägare. Möjligtvis i svansen, men jag tycker såpan gör jobbet bra.

Haha nope här har du en till som tycker att såpa luktar gott :)

Jag tvättar hästen med såpa eftersom det är billigt och milt för hästens hud :) Yes använder jag längst ut i svansen om den är riktigt skiten!

Om du har dåligt med pengar så är det väl bättre att hoppa över att tvätta hästen? Jag kan faktiskt räkna gångerna på en hand som jag tvättat en häst under de ca 25 år som jag ägt häst! Jag har inte ens tvättat inför tävling. Och ändå kan jag lova att mina hästar har varit precis lika välpolerade och glänsande som alla andra. Faktum är att min ena häst faktiskt är blankast i stallet. ;)

Skämt å sido men jag tror det tvättas en hel del i onödan.

Insåg just att det finns Grumme grönsåpa och Grummediskmedel. Någon större skillnad?

Karamelldrottningen: Kind of, dessutom är det det som finns hemma.

(teh, glömde uppdatera sidan innan jag svarade)

Grönsåpa är alltså ett bättre alternativ än Yes, att använda på kroppen då det är mildare? Men Yes kan man använda då och då i t.ex svans? Eller?

Oxo: Sen är det skillnad från häst till häst, om hästen råkar vara en riktig skitgris som är vit, somnar i skit och rullar sig i hagen... ;)

Jo det gör det. Grönsåpa är starkt alkaliskt, och ska man nu hålla på att tvätta med såpa så ska man ha ett neutralt såpamedel, Natursåpa.

Mmmm......tål inte Barnängen! Får en s----ans klåda på händerna av deras grejer! Vet att det är hur skumt som helst.....använde Johnson&Johnson (heter det väl?) till mina ungar! Använder än idag deras grejer ibland och....INGEN KLÅDA! Så nåt annorlunda är det är det :o

Förstår dock inte varför du skulle ha YES i svansen när du ändå har såpan framme. Grönsåpa är super i tagel. Det blir lite som balsam eller glansspray också, så det trasslar inte.
Min vita(lerigt bruna häst) häst får kritvit svans av att doppa den i en hink vatten med såpa i.

Lånar knapp

Förut har jag använt mig av mild såpa eller renons hästshampo, numera använder jag bara vatten. Får bort smutsen utan att hästen luktar städskåp efteråt.

Dessutom är stallet placerat nära en ytvattentäkt, så ju mindre medel man spolar ner i golvbrunnen desto bättre.

Såpa använder jag vid sårtvätt/ skurning för att det även är ett milt antiseptiskt medel.

Tvättar inte hästen med det iom den blir fet av det.

Yes kan jag använda till skitiga vita ben- annars schampo, Svansen på ston kan det oxå användas till.

Och jag tycker det luktar galet äckligt, kan knappt gå in i ett rum där nån använt det..

KL
Va dum nog att tvätta två små fläckar på ryggen på min häst nu med Yes. Ångrar mig väldigt då det har blivit irriterat.. Ska aldrig använda något annat än hästschampo igen..
:(

Fast det är såpa vi pratar om, inte skurmedel...

Schampon behöver inte nödvändigtvis vara bättre för häst, då det både är det ena och det andra tillsatt.

Fast det beror som sagt på glansmedlet. Även om pälsen blir fin så kan huden bli uttorkad och det är huden man måste ta hänsyn till.

När jag har tävlat med djur på utställning har jag använt YES diskmedel just för att man får bort fettet ur pälsen. MEN det var ENDAST inför utställningar och inget jag använder till vardags!! (Men efter Yes-tvättningen användes vanligt schampo)

Gul/Grönsåpa har anänt någon enstaka gång om möjligen hästschampot varit slut.

Men jag försöker använta milt hästschampo till hästarna de gånger jag använder schampo. Väldigt ofta spolas hästarna bara av med vatten.

Vad jag vet kan man väl även späda ut det lite grann, så det inte böir lika starkt? (:

Hur tänker du nu, utspätt blir det ju per automatik genom att man använder vatten.

I övrigt har jag tvättar mycket med grön såpa, insektsavstötande är en fördel medan nackdelen är att pälsen kan blir lite fet och flockig efter några gångers användning.

Det finns bara fördelar med såpa och då har jag fått höra att grön är bäst. Tvättade min eksemhäst med det en gång i veckan under 4 år (under sommarhalvåret).

Även testat det till en hund med hudproblem där inte vetrinärens specialschampo
hjälpte. Han hade sårskorpor över större delen av kroppen efter att ätit penicillin i ca 4 år! Diskmedel är ju oftast mkt uttorkande eller avfettande men just det nämnda har även ett konserveringsmedel som inte är speciellt naturvänligt.

Vanligt "ofarligt" schampo till människor använder jag inte ens själv numera det är för mycket skit i det. Skulle inte någonsin sätta det på barn eller djur (lactacyd och andra sk milda inga undantag). För den modiga kan rekommendera Katarina Johansson Badskumt, gifterna som gör dig ren fräsch och snygg (finns oftast på biblo)

KL

Själv använder jag nästan uteslutande grönsåpa när jag tvättar häst. Dels gillar jag lukten ;) och som sagt den är ju lite "fet" i sej så då känner jag att jag inte torkar ut hästen när jag tvättar honom. Har dock inte provat på skimmeln, utan bara fuxen. (Har aldrig ägt skimmel förrens nu)

Har inte vågat använda linimentschampot än trots att jag har det hemma då jag använt det på en häst som dagen efter va full med utslag över hela kroppen. Så ska jag använda linimentschampot första gången blir det inte innan tävling ;)

Hade aldrig ens tänkt tanken att använda YES just pga den uttorkande biten. Den är ju ett diskmedel som ska få bort fett, fett som jag vill "behålla" i hästen hud. Men om den gör underverk på svansar ska jag nog prova på skimmelns svans (sto).

Alt jodopaxbad till svansen MEN blir den inte "röd" då ? Vad ska jag tänka på om jag använder jodopax till att sänka ner svansen i ?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 985
Senast: Seabaz
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 581
Senast: Aionee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka