Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Technique
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 28 930
T

Technique

Vad säger ni? Är det bra/dåligt att tvätta hästen med t.ex grönsåpa eller diskmedel?

Själv tvättade jag och en tjej i stallet igår en häst med Yes, och idag är han hur fin som helst! Pälsen glänser och är jättemjuk, och man och svans r fina. Så kan inte se hur det toekar ut...? Kanske inte bör använda varje dag, men någon gång ibland? (:

Sv: Fördel/nackdel i att tvätta häst m. grönsåpa?

Såpa har jag kört med några gånger, funkat bra tycker jag.. dock är jag inte förtjust i lukten men hästen blir ren.

Yes diskmedel också någon enstaka gång, men man ska vara försiktig med diskmedel för det kan vara irriterande (finns en varningstext på baksidan). Jag själv har smått börjat utveckla en allergi mot det, jobbar i kök så vi använder en del.
Så diskmedel använder jag i enstaka nödfall och helst bara i svansen.

Jag brukar använda grönsåpa.

Hade Yes ibland på min skimmel, men då tvättade jag henne inte speciellt ofta.
Det är som sagt rätt starkt och uttorkande så jag skulle inte välja det som första alternativ och inte "i onödan" på typ mörka hästar.

Att ha det i svansen (ej svansrot) borde väl däremot inte vara/ge några problem.

Vad jag vet kan man väl även späda ut det lite grann, så det inte böir lika starkt? (:

Jag använder inget på mina hästar som jag inte skulle våga använda själv. Och YES i håret??? NEJ!! Det är sjukt uttorkande och skall inte användas till annat än just disk.

Så himla dyrt är det inte med hästshampo! Har du inget så använd din egen shampo, det är iaf 10 ggr bättre än diskmedel eller sånt man skurar golv med... :crazy:

Jag använder i stort sett alltid raps-såpa eller linsåpa till att tvätta hästarna med... vita svansar får sig ett rejält jodopax-bad så är de vita som snö sen! :)

kl

Jobbade i ett stall där en kvinna använde tvättmedel(!) när hästen hade riktigt skitig svans:crazy:
Då låter grönsåpa ganska snällt tycker jag.
Skulle inte ha i tvättmedels pulver nånstans på min häst! Då får man helt enkelt skrubba lite extra!

Centaur: Det verkade inte speciellt uttorkande. Pälsen blev jättefin, finare än jag sett den bli med schampo. Och just nu är jag lite pank, så har inte råd med schampo... Desvärre. Men ser inget dåligt i att använda grönsåpa/diskmedel, någon gång ibland. Självklart ska man inte använda det varje gång, DET kommer definitivt torka ut pälsen, men någon gång ibland... (:

lewellyn: Vad är det för något? o:

Got2be: Nej, usch! Det skulle jag aldrig använda. Det fräter väl nästan sönder hästen? o: Nej, fy, inte alls. Där går gränsen.

Såpa känns helt okej, men inte dsikmedel, det är ju superduperfettlösligt och känns som det inte kan vara bra för pålles hud.

Fast människoschampo är knappast mer lämpligt att ha till hästen än grönsåpa. :p

Jag har inte upplevt att Yes förstör svansen iaf, men å andra sidan brukar jag heller inte kamma svansen.

Fast det är huden man ska vara rädd om, det är där det torkar ut.

Att Pälsen blir glansig är väl inte så konstigt, det är väl typ glansmedel i Yes? :D

Nej, jag skulle inte våga använda något av dessa. Jag schamponerar hästen med Barnängens schampoo och balsam, vilket funkat bra. Kan bebisar ha det så bör hästen också klara av det ;)

Som "engångsgrej", nästan vad som helst! Visst, även Yes! ;) Men upprepad hästtvätt så är nog djur/hästtvättmedel bäst. Men själv skulle jag ALDRIG använda Barnängens produkter då det är det ENDA jag inte tål (är inte ens allergisk mot nåt annat :confused: ).....och absolut inte på mina barn!!! Allt annat funkar! Vet inte varför, och bryr mej faktiskt inte heller då det finns andra märken än just Barnängen!

Gimlan: Fast människoschampo är ju också ganska fettlösande, right?

Vita_N_6520: Fast... Den var ju så väldigt glansig. owo Och jääääättemjuk, sådär galet mjuk så man knappt kunde sluta klappa... Inte speciellt uttorkande. c:

Pommery: Låter ju ganska vettigt att argumentera så, men vi använder ju även diskmedel och grönsåpa. (:

Telladonna: Allergisk mot Barnängen? Är det möjligt? o:

Yes är väldigt uttorkande. Jag tycker det kan vara okej att tvätta någon gång då och då med det men inte för ofta.

Grönsåpan tycker jag är sjukt svår att tvätta ur.

Mitt tips är Emin Linimentschampoo: Det tränger verkligen ner och lyfter ut smutsen, bara att spola av! Dessutom behöver man inte vara rädd om man inte får bort allt!
Billigt är det också om man orkar jämföra priser lite, tips är en firma i tingsryd eller citygr*ss ;)

Då tycker jag nog att Lactacyd utan parfym känns bättre. Har använt grönsåpa några gånger. Nu finns ju raps-såpa och lin-såpa. Hästen blir mjuk o fin även med Lactacyd, och det går åt så väldigt lite så det blir ännu billigare än med diskmedel! Skulle inte använda diskmedel på mej själv, däremot går såpa bra, har alltid såpa hemma till golv mm rengöring o tvätt, ingen som mina händer farit illa av. Men såpa i håret ;-) får väl prova!!

Såpa är en naturprodukt som absolut inte torkar ut. Det innehåller inga skadliga ämnen, och jag tycker det är en utmärkt produkt att använda både till hästar och andra djur.

Diskmedel däremot är starkt fettlösande (det är ju därför det används till disk) och passar möjligen i svansen men absolut inte till kroppen. Det löser ju upp allt det som skyddar hästens hud.

Givetvis är shampo mer skonsamt mot hud och hår än vad grönsåpa är, det säger sig ju själv. Grönsåpa tvättar man golvet med....

Du har verkligen ingen aning om vad såpa är va?

Det är ett mycket milt medel som bl a rekommenderas för tvätt av smådjur och ömtålig handrengöring.

Senast ändrad:

Är det för prisets skull du funderar på att använda diskmedel alt grönsåpa? När jag gick på PRO (praktik) genom skolan för flera år sen så använde de diskmedel på ett hundtrimm. Kom ihåg att ja reagerade på det då. De blev ju rent men inget jag skulle köra m annars. Nån bra människa här resonerade att skulle man själv inte vilja tvätta rent håret m diskmedel så inte heller andra familjemedlemmar. Såpa har ja däremot testat och de funka faktisk dock inte testat på vare sig hund lr häst ännu

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 985
Senast: Seabaz
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 581
Senast: Aionee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈