För sent att betäcka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chalke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 771
C

chalke

Jag har en halvblod/arabkorsning, d-ponny. Hon är nu 13 år och har aldrig haft föl. Jag skulle verkligen vilja betäcka henne men har inte möjlighet att göra det förrän om ca 2 år, då är hon alltså 15. Är det generellt försent att göra på ett sto som aldrig haft föl förr? Vad blir konsekvenserna för det? Chansen att hon kastar bli större? Kan det vara farligt för henne att hon är så pass gammal första gången? Andra synpunkter?
Jag förstår såklart att det är olika från häst till häst, men om vi nu snackar vad som ligger kring det normala.

Sv: För sent att betäcka?

Hade du letat lite så hade du hittat MASSOR av trådar med liknande frågeställning ;)

Nej det är inte för sent, det är inte farligt.
Det du riskerar är att det blir svårare att få henne dräktig.

Sv: För sent att betäcka?

Sorry, är lite ny på sidan, men kom på att det säkert fanns andra liknande trådar när jag redan postat inlägget! =)

Tack för svaret!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 219
Senast: TantAgda
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 956
Senast: Jahopp
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka