För mycket kraftfoder!! Snabb HJÄLP!

Smokey

Trådstartare
Det som inte får hända har skett!

Den ena hästen har sparkat ner sin boxdörr och smitit ut. Hon hade gått raka vägen på kraftfodret. Det finns havre, lucernpellet och någon müsliblandning med pellets i.

Jag fodrade vid 19, då aer hon i sin box. Nu fann jag henne här, vet ej hur mket hon har fått i sig!! HJälp! Vad gör jag? Har ej haft tillgång till vatten - ska jag ge henne det nu? eller inte? fri tillgång eller lite?

Försöker få tag på en veterinär så länge!

Sv: För mycket kraftfoder!! Snabb HJÄLP!

Gå med henne hade jag gjort...

Samtidigt som man försöker få tag på vet. Ha uppsikt över henne hur hon ser ut, ´så on inte får foderstrupsförstoppning o kolik osv...

Och när det ävl är över, ta bort allt kraftfoder där hästarna ka komma åt, tunnor osv ska stå placerade så att hästarna inte kan komma åt dom :)

Men du måste väl ha ett hum om hur mycket hästen har fått i sig?

Tack för svaren. Mamma är ute och går med henne just nu. Hon verkar faktiskt må alldeles bra. Veterinären var svår att få tag på, bara massa hänvisningar. Har ett par nummer kvar att prova.. *orolig*

Jag har tyvärr ingen koll på hur mycket hon fått i sig. Havre och Lucern var nästan slut, den andra säcken rätt nu. Allt ligger i en salig blandning över hela golvet. Ska gå ut och väga det och se om jag kan få rätt på hur mycket det kan röra sig om.

Okej, har varit ute och räknat nu. Lucernen hade hon tydligen INTE rört, det var en annan tom påse hon hittat. Müslin är ungefär det samma, kanske fattar det 1-2 kg.

Havre är det alltså som främst försvunnit. Dock kan jag inte säga hur mycket, men INTE MER ÄN 5-6 kg. Vilket är väldigt mycket ändå!

Bör jag låta henne få vatten eller inte? tänker på att det kanske sväller snabbare om hon dricker nu? Dock vet jag att pelletsen inte sväller så väldigt, kanske 10-20%

Och när det ävl är över, ta bort allt kraftfoder där hästarna ka komma åt, tunnor osv ska stå placerade så att hästarna inte kan komma åt dom :)

Jag VEET! Det är det som är så hemskt ju, misstaget. Eftersom boxen var LÅST (haft rymmarhäst i den boxen förr) så tänkte jag inte på att skaffa en dörr till foderkammaren. Litet stall = klumpig lösning. Enda sättet att komma ut är just att sparka ner dörren, vilket hon tydligen upptäckte.. Har trots allt stått i detta stall i 6 mån utan problem. Givetvis är det tunnor till fodret, men när hon vält och bökat runt dessa, så har locken släppt.

Jag VEET! Det är det som är så hemskt ju, misstaget. Eftersom boxen var LÅST (haft rymmarhäst i den boxen förr) så tänkte jag inte på att skaffa en dörr till foderkammaren. Litet stall = klumpig lösning. Enda sättet att komma ut är just att sparka ner dörren, vilket hon tydligen upptäckte.. Har trots allt stått i detta stall i 6 mån utan problem. Givetvis är det tunnor till fodret, men när hon vält och bökat runt dessa, så har locken släppt.

Var absolut inte mening att låta "duktig", hoppas det inte tolkades så. När jag läste det igen kände jag bara att "dah, va snobbig jag lät":p sorry!

Jo det ärinte alltid så lätt att ha det perfekt alla gånger..min stallmiljö är inte heller den bästa, ojoj:p
Du vet, du får ju TEJPA locken under nätterna ;) haha förlåt. lite för trött just nu!
Hur går det öfr er nu? Va skönt att det inte är så jättemkt hon har ätit ändå, det finns säkert de som ätit mer.. i bästa fall har du bara en pigg häst att rida imorgon;)
hoppas de går bra iaf!!

Hur stor häst är det vi pratar om? Hur mycket kraftfoder får hon i vanliga fall?

Hilona2003: Nej, klart inte! Jag håller med dig, sådana saker bör aldrig få hända.. Min foderkammare består dock av en box i stallet (dörrlös, så klart (underbart smart!)).. därav att hon kunde traska in när hennes egen dörr var nere. Ska åtgärda detta! Tack och lov hade jag betforn i husets källare! Av ren lathet - har inte orkat bära iväg 40 kg säckarna - lättare att ta en hink i taget...

Hon är ca 163 cm hög, väger runt 600 kg. Hon "får" alltså äta upp till 2,4 kg på en gång utan problem. Detta rör sig om det dubbla eller lite mer.

Hon verkar fortfarande må prima, lugn och blev väldigt sur när de övriga fick kvällsmat och inte hon...

Funderar fortfarande på om hon bör få vatten eller inte?.. vill ju inte låta henne vara utan, så om en stund ger jag henne lite och ser om hon verkar reagera på det.

Förhoppningsvis går allt vägen, kollar henne 2 ggr i timmen i natt och har inget hänt till 8-9 idag så är väl faran över?
Stackars min lilla idiot till häst :(

Hmm... jag har svårt att tro att det skulle vara någon större fara om du har räknat rätt på mängderna. Jag hade definitivt gett vatten, annars har du ju risken att det fastnar i tarmarna istället :crazy:

Just det - ge inget kraftfoder imon heller, då borde du vara på den säkra sidan.

Har du vanlig bakjäst hemma? blanda ut i lite vatten och se till att hon får i sig det, och ge henne det sen i några dagar, det minskar risken för kolik.

Eftersom boxen var LÅST (haft rymmarhäst i den boxen förr) så tänkte jag inte på att skaffa en dörr till foderkammaren. Litet stall = klumpig lösning.

Istället för dörr till foderkammaren kanske du kan hänga en kätting tvärs över? (Vet vad det vill säga med dörrar i ett litet stall, man gör inget annat än öppnar o stänger o trasslar in sig med redskapen...)

Tack alla för svar!

Det blev ingen fara, hon fick vatten som vanligt och sen bara vila ett dygn, utan kraftfoder. Idag fick hon mat som vanligt och var pigg och trevlig när vi var ute!!

När jag - till slut!! - fick tag på veterinären, tyckte även han att det nog ingen fara, utan skulle hålla koll och ringa om hon verkade dålig. Men hon mådde prima hela tiden, tack och lov!

Man blir ju så rädd när sånt händer... Skönt att det löste sig i alla fall!

Istället för dörr till foderkammaren kanske du kan hänga en kätting tvärs över? (Vet vad det vill säga med dörrar i ett litet stall, man gör inget annat än öppnar o stänger o trasslar in sig med redskapen...)

Vilken ypperlig idé! Tack! Fixas imorgon då, än då länge har jag flyttat fodret till ett annat hus. :bow:

Skönt att det gick bra!!

Min häst rymde i somras under natten och åt åtminstone 20kg allsköns mysli och annat kraftfoder. När vi upptäckte detta gick jag 4 timmar med hästen som var lite sur, men ingenting hände. Samma häst fick kolik en månad senare när grönpelletgröten var lite för torr...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 708
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Zamira
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 963
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka