Fölvisning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare evrebellma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 20 581
Sv: Fölvisning

*KL*

En liten reflektion;

Det verkar vara en övervägande majoritet av dressyrstammade föl på Grevagården i år om man tittar i fölkatalogen.

Brukar det vara så här eller har det ändrats på senare år? Tycker ägare till hoppföl att det inte är så meningsfullt att visa dem?

En 6:a på traven på ett hoppföl är ju ganska betydelselöst om det hoppar bra.

På Riksföl så bedöms ju hopp och dressyrföl var för sig, vilket jag tycker är bra.

Jag ska i alla fall visa mitt sto efter Chess i morgon på Grevagården ska du ochså dit... Håller med dig mest dressyrföl verkar det vara.
Man får väl hoppas att det går bra i alla fall..:bump::bump:

SKa visa mitt föl efter Chess 880 i morgon på Grevagården ska du ochså dit. Håller med dig det verkar vara mest dressyrstammade föl på visningen. Men man får väl hoppas det går bra i alla fall

Ja, man får hoppas på det bästa. Just nu är Lanzelot inte någon gångartskanon. Trist eftersom han emellanåt visar riktigt fina gångarter. Idag tänkte jag som så att jag har ialla fall betalat anmälningsavgiften och därmed tänker jag åka. Skit samma om poängen inte blir så kul. För dagens uppvisning i hagen med mamma var inte någon fröjd för ögat.:p Han växer så det knakar.

Eftersom han var rätt vind och sned vid födseln så ska det bli kul att se vad de säger om hans underrede nu. I mina ögon är han rätt korrekt, man jag kan ju inte det där.

Dessutom är jag löjligt nervös inför det hela. Det är ju inte VM jag ska rida. Jaja, det löser sig. Hoppas iallafall återkomma imorgon med inte alltför usla resultat. Hoppas på klass 1.

Idag visade jag mitt First Wish föl i Laholm.
Har funderat många turer fram och tillbaka om jag verkligen ska visa eftersom han är rejält överbyggd just nu.
Men nu åkte jag iallafall och poängen blev 897886 = 46poäng och klass1. :D
...Och jag som sett hur mycket mer trav som helst innan bakdelen drog i väg till oanade höjder på honom:o
Och galoppen kunde han inte alls balansera upp idag, så det får vara rättvist med en 6:a idag.
Men fy vad det grämer mej att jag inte kunde visa honom då jag skulle ha gjort det, då var han mkt bättre i växtfas.

Och för er som minns hans gräsligt veka bakben som nyfödd: 7:a nu:D

Och så är dom ju bara såååå snälla att lasta och åka med, mitt 4-åriga sto och hingstungen. Bara att "stoppa in" dom och åka:love:

Supertack till Shatoo som var snäll och lånade ut en boxplats!
Kul att träffas!:bow:

I går var jag och visade min Corlensky kille i Ljungby. Det gick sådär.. Den muntliga kritiken var dock mkt bättre än siffrorna visade :D.. Och när jag åkte dit så visste jag att min lille kille precis växt väldigt mkt och därför inte rör sig alls lika bra som han har gjort så jag väntade mig inga höga poäng på gången.. Men jag hade hoppats att han ändå blev klass I.. Nu fick han poängraden 987767 = 44 och klass II. Men som sagt domaren kommenterade att det var en mkt snygg högrest och ädel häst som för dagen inte kunde visa sin gång.. Det verkade faktiskt som domaren tyckte om det han såg och det var ju kul :D!

Här kommer nån bild..

DSC_0207.jpg
[/IMG]

*kl*

Först grattis till alla fina föl! Har varit jättekul att läsa och se alla fina bilder! :)

Här har dock stoet gått och blivit halt, inte fölet alltså. :cry: Inte mycket halt och syns inte hela tiden. Men inte så käckt kanske att åka och visa. :(

Hon som har hållt sig så ren och fin i snart ett år nu och senast i måndags när jag senast såg henne röra sig ordentligt, mer än i skritt då, så var hon hur ren som helst. Nu är jag riktigt ledsen, inte bara för visningen utan överhuvudtaget. :cry: *lååååång historia*

Tack! Det är skönt att det är fler som tycker han är fin samt att man fick bekräftelse om det på fölvisningen. Känns som det är lätt att bli hemmablind när det är ens första uppfödning och ögonsten :angel:..

Kl

Idag har jag visat mitt hingstföl Hayd'n Seek e: Haydn- Dragon -LongJohn** . Han fick ett positivt omdöme med poängen 877878-45p och klass 1 och jag är helnöjd.
Jag fick mig en liten åktur efter lillen då vi inte var helt överens vid infångandet men i övrigt skötte han och mamma sig bra.

Var även medhjälpare på kompisens "ponnyföl" e: Veronas Gershwin-** som fick 46p han var minimalt mindre än jämnåriga halvblodsföl:D.

Var och visade min fölunge och stamboksförde stoet idag som dock inte är mitt. Hade nog lite för höga förväntningar och blev lite besviken då fölungen "bara" fick 45p. Mamman fick 40p och bla en 9 på skritt och trots en bockhov (som hon fått pga av skada) fick hon 8 på benen. Han (fölet) visade inte upp sina spänstiga gångarter och var lite "loj" för dagen. Igår kväll visade han upp sig som "bare dänn" i hagen och det kanske kändes av idag??? De skötte sig exemplariskt iallafall och det är bara att kämpa vidare. Han blev ju klass 1 ändå. Domaren var tydligen inte speciellt generös med poäng ovanpå alltihop, vilket i och för sig jag tycker är bra. Treårstest nästa!!!!

Nu är Lanzelot visad.

877876=43p blev det.

Mitt fina föl har vuxit och blivit konstigt.:D Det härliga galoppen är bortblåst. Traven är framtung men skritten hade blivit bra! Och så fick vi ju en 8:a på typen, trots att han ser lite lustig ut just nu.
Benen åkte ner i betyg pga lätt utåttåad hö fram och ngt hjulig bak, fast det var inte någon fara med det sa dommaren.

Galoppen var det sämsta jag sett, tvåtaktig passgalopp med svansen på svaj. Jättefint... verkligen...

Annars var det ju fint väder, om än lite kallt på morgonen, och sto och föl skötte sig bra.

Alla andra föl var fuxar, L är brun. Är det fuxboom på G?

Eftersom jag jobbade på em så hann vi inte spana in så många föl. Ett föl, e:Armitage tror jag, fick 48 p. Men jag kan blanda ihop. Annars så låg de på 45-46p. (Utom våran lille skrutt då;))

Dommaren var underbar, lät fölen få tid på sig att visa upp sig och förklarade noga hur han bedömt och kunde komma med uppmuntrande ord till alla. Våran L hade trevlig uppsyn och skulle nog bli en trevlig ridhäst.

Och så blir man ju extra glad för kommentarer som "fölunge i utmärkt skick, mkt väl visat" :banana:

Jag vet vad du menar min fölunge hade inte heller sin bästa dag. Men det gick mycket bättre än väntat, jag åkte ändå trotts att jag var tveksam för det är en nyttig träning för de små att vara med. Jag jämförde ju den lilla med sina syskon som alla varit klass 1 men de har både varit större och haft bättre gång och givetvis andra fäder. Jag trodde att hon skulle få så lite som 41-42 poäng men det blev 44 poäng så jag är faktiskt nöjd för hon var inte värd mer när hon visades i går. Hon är liten och någon vidare gång visade hon inte upp men hon skötte sig jättefint och hon fick 8 på sina ben och 8 på sin galopp. Fölet är e.Quite Easy.

Det var många föl som visades igår som var i växtfas och var lite ömma och stela.
Kanske skulle visningarna vara en månad tidigare så dom flesta föl är tre månader eller yngre.

Hej mitt Chess föl fick 44 poäng traven drog ner poängen, Hon fick fick bedödomning som högställd och ädel vackert format huvud, fördagen något överbyygd. Muntligt som sas en häst med framtiden för sig.. Jag är nöjd ändå då hon växer så det knakar..;)

*KL*

En liten reflektion;

Det verkar vara en övervägande majoritet av dressyrstammade föl på Grevagården i år om man tittar i fölkatalogen.

Brukar det vara så här eller har det ändrats på senare år? Tycker ägare till hoppföl att det inte är så meningsfullt att visa dem?

En 6:a på traven på ett hoppföl är ju ganska betydelselöst om det hoppar bra.

På Riksföl så bedöms ju hopp och dressyrföl var för sig, vilket jag tycker är bra.

Har det varit något år när dressyrfölen inte har varit i majoritet? Förra året gjorde jag en beräkning på alla visade föl och kom fram till att det var ca 30% hoppstammade och ca 70% dressyrstammade föl som visades fram.

Har det varit något år när dressyrfölen inte har varit i majoritet? Förra året gjorde jag en beräkning på alla visade föl och kom fram till att det var ca 30% hoppstammade och ca 70% dressyrstammade föl som visades fram.

De dressyrstammade fölen är ju gynnade av visningsformen, så jag antar att det har betydelse.

KL

Visade ett utav två föl idag, med poängen 888777. E Cardento U fullblod.
Den andra visade vi inte då den är för ung... två månader. Förra året så talade domaren om för oss att hon dömer ner unga föl då dom inte har på fölriks att göra :crazy:

Hon gjorde också en del mindre smarta uttalanden iår som jag reagerade på.
"Han har vuxit sig överbyggd" sa hon på ett sådant sätt att man skulle kunna tro att han kommer att förbli det resten av livet. Är det inte bättre att säga att "han är för dagen överbyggd", det är ju ändå växande föl som bedöms.
"Med tanke på att han är av hopphärstamning så är det ett mkt trevligt föl" ehh?? :confused: Det ska väl inte ha någon betydelse om fölet är hopp eller dressyravlat när man bedömer individen?
Jag ser att han har en väldigt fin galopp men eftersom han är överbyggd får han en 7a :confused: ömm?

Jag kan väl ändå säga att jag är nöjd, han växer väldigt mkt just nu och det påverkar gången negativt. Men domaren föredrog tydligt dressyrföl och det var hon inte rädd att antyda i var och varannan mening, som tur var så verkade det inte påverka poängen.
Och hon sa att vårt föl såg ut att ha framtiden för sig han såg väldigt fin ut och att han nog skulle utvecklas positivt.

Vi premierade även mamman som fick 88877, klass I, B-prem. Med uttalandet att det var precis sådana fullblodsston som man vill ha in i avlen. :) Jag tror hennes utseende spelade roll för både hennes och fölets bedömning då hon är väldigt vacker att se på. (det syns inte att hon har fölat om man inte kollar in juvret)

De dressyrstammade fölen är ju gynnade av visningsformen, så jag antar att det har betydelse.

Ja, jag vet att det diskuterades här inne om dubbel koefficient på galopp och att fölen skulle få hoppa något språng, det sistnämnda görs på visningar i Småland någonstans tror jag.
Visst är det ett steg på vägen att dela på grupperna som i år, men det steget är ändå för lite för att ge "rättvisa" mellan de båda grenarna tycker jag.

Liknande trådar

IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: ufot
·
Avel SWB är inte den snabbaste föreningen jag vet på att svara så tänkte kolla om någon annan vet om en får ha någon bettlös variant på stoet...
Svar
2
· Visningar
761
Senast: Ketrawzc
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 466
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka