Fölvisning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare evrebellma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 20 581
Sv: Fölvisning

Grattis både Ploppi och Cyllene till så fina föl.

Jag var ej på championatet i dag, men såg Ploppis föl i veckan och han är superfin:)

Är kanske en "katt bland hermelinerna" i den här tråden, men vill ändå ta chansen att berätta om en glädjens dag för min del. Jag fick en inbjudan från Nordvästra Skånes Hästvänner att delta i fölvisning - med mitt PRE-föl! Tyckte det kunde vara roligt att få en bedömning på min lille hingst av en domare som har vana av att granska föl och som dessutom var positiv till att "läsa in sig" på rasen. Nåväl, väl på plats i Förslöv (stuteri Stubbäng) deltog vi utom tävlan och fick vårt omdöme - 48 poäng!! Jag blev verkligen glatt överraskad och stolt - domaren kommenterade även stoet på ett positivt sätt och önskade "Lycka till" med avelsarbetet. Det kändes både glädjande och hoppfullt för framtiden! :) Tack för ordet

det är min kompis uppfödningar e. nactus-tolstoy-stoet. superfina!
bugatti hilltopbebisen fick 50p och HH-åringen fick 40p.
(BH-fölisen är helsyster med heidi som kom 3:a på riksföl 2003 och senare vann treårs så nactusstoet håller hon hårt i!)

Ja, jag hade för mig 50 poäng på BH-ungen men eftersom jag inte hade det uppskrivet var jag inte säker. Gillade dem, och det gjorde jag nog rätt i ;) Skulle gärna se en bild på stoet, har din kompis kanske någon hemsida?

Senast ändrad:

Grattis! Såklart är det kul att höra om vad som händer inom andra raser än halvbloden också.

TACK! Roligt att ni gläds med mig, ni verkar förstå vad detta betyder för en - oavsett ras! :smirk:

vårat sto Billie Jean H e: Aerline H-Democritos visades idag blev klass 1 med 45 poäng, synd bara att vi blev försenade så vi hann inte värma upp innan.

Vi var iväg i ambjörnarp idag och kikade på fina föl.
Vann gjorde enhingst,Allan , som ahde stammen Akribori - Sack.-Eminent med poängen 9-8-7-8-9-9-50 poäng.:bow:

Min egen favorit hamande toalt fyra med poängen 6x8=48 p. Ett sto"What a girl" med stammen Warsteiner-Master .Cavalotti, en stam som faktiskt förvånade mig, då jag inte är ngn fan av Warsteiener...

Ett ridponnyföl från Stall Phem,Candino,(Coelenhages Prins tatch - Brillint DE-Diamant II De) med poänraden 9-9-7-8-7-8

Jag tycker det är tråkigt att det inte finns ordentliga kataloger på nätet innan. Vissa kanske haft det, men inte de jag sett.

Både som uppfödare, ev köpare och publik vore det kul att kunna se vad det är för hästar som ska visas.

Här i Östergötland finns tex bara en startlista med fölets namn. Det står varken härstamning, ägare el uppfödare. Bara visare och fölnamn... Med andra ord ingen aning om när intressanta föl visas!

Här i Norra Kalmar finns både kataloger och startlistor med stam i två led och ägare redovisade.
Jag håller med om att det är intressant inte minst ur marknadsföringssynpunkt att man kan hitta dessa uppgifter på nätet innan visningarna.

Det är i år första gången som man använder Equipe även vad gäller avelsvärderingarna så vi får nog räkna med lite "barnsjukdomar" både vad gäller programmet och oss som försöker använda det.

Vi har också kataloger på hemsidan med all info om föl o ston som ska visas...Bohuslänsdals varmblodsklubb...

Jättesnällt :) Med alla hästar man sett, och då fölet var i fokus, har jag liksom tappat stoet ur minnet...

MVK hade sina startlistor på nätet. Jättebra för den, som jag;), som gärna vill läsa på stammar innan jag ser hästarna!

kl

Jag visade mina två föl i helgen o det är med blandade känslor jag ser tillbaka på den...

Hingstfölet fick 888798=48 p. Lite oengagerad i skritten tyvärr. Domarna ville nog gärna höja, för de bad o se den några varv extra både lös o vid hand men men... Han skötte sig super o jag är jättenöjd o stolt över honom.

Stofölet fick 888676=43 p. Hon skötte sig fint o fick positivt omdöme o att "hon kan nog bättre" så det var ändå ok. Stod i valet o kvalet om vi skulle visa eller inte då hon är rejält tillväxtpåverkad o stel som en pinne för tillfället. Men då stoet skulle stamboksföras så tänkte vi att det kunde vara skönt att få det gjort. Vilket jag ångrar bittert...
Stoet visades inte direkt efter fölet utan man skulle gå ut på en del av stallplanen. Underlaget var under all kritik; grus med rejäla stenar o lutade åt alla möjliga håll o kanter. Stoet fick poängen 87886 vilket känns helt befängt. Med kommentaren: "Hon var nog lite ömfotad för hon tassade en del"(!). Som plåster (?) på såren: "Säker på att hon travar bättre tex när du rider". Stoet är av naturliga skäl oskodd, dessutom relativt nyverkad för ca 1½ vecka sedan. Visst underlaget är lika för alla men när domaren tom. KOMMENTERAR det!?
Jag är inte den som brukar klaga men detta tar f-n priset. Det skär i hjärtat att mitt fina sto ska gå genom livet med en 6a, enligt mig totalt orättvist bedömd.
Jag har absolut inte huvudet i det blå o tror att hon har 10-mässig trav på ngt sätt. Hon är stor 173 cm, ngt tung o har inte världens mest luftiga trav, men den är STOR o vägvinnande!
Hade jag funnit mig där o då så hade jag nog bett dem riva bedömningspappret o istället gjort om proceduren nästa år under förhoppningsvis bättre förhållanden. (Eller kanske föreslagit att "kan vi inte gå ut på ridvolten då?" :devil:)
Nu till min fråga: Går det på ngt sätt att bestrida ett domslut som detta? Jag vill inte "överklaga" o få själva trav-siffran höjd utan helt enkelt få en ny chans nästa år. Är helt villig att betala alla avgifter från i år, då jag självklart förstår att domararvoden mm. kostar.
Är det värt att typ maila ASVH o fråga eller ska jag bara lägga ner o bita i det bittra o sura äpplet??? Detta kanske är superlöjligt men jag är så besviken o ledsen o det känns så orättvist!!
Parentes: Visnigen skedde utomhus i total skugga o domaren står med solglasögon...:cool:

Ja, man vill ju självklart se stammen innan! Dessutom står inte uppfödare utan bara vem som visar, vilket gör att jag inte har en chans att hitta de föl jag vill se i startlistorna. Möjligtvis om jag ringer runt till uppfödarna och frågar vad de döpt fölen till! :)

Jag förstår ditt dilemma och tycker att det är trist att de som ordnar visningarna du vart på inte förstår vilken info intresserade är ute efter!

Liknande trådar

IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: ufot
·
Avel SWB är inte den snabbaste föreningen jag vet på att svara så tänkte kolla om någon annan vet om en får ha någon bettlös variant på stoet...
Svar
2
· Visningar
761
Senast: Ketrawzc
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 466
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka