Fölvisning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare evrebellma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 20 581
Sv: Fölvisning

Jag tycker också verkligen om båda..Härliga i modellen och bra överlinje framförallt på Highlanderfölet.

Det är så otroligt svårt med visningen av föl egentligen....det kan skilja någon vecka mellan katatrof och succé.
Någonstans gäller det att komma ihåg att har man sett det där extra hos dem hemma vid något enstaka tillfälle....så finns det kvar och kommer tillbaka när man minst anar det.

Vi sålde i veckan en -05 som vi hela tiden trodde var en svan bakom den där fulaankungedressen han haft sedan 3 månaders ålder. Och visst fanns DET där precis det vi hoppats på. Härligt att han tagit fram det lagom till att precis rätt köpare dök upp...:))

Tack!
Jovisst är det ju så att det är himla svårt med fölvisningen. Det är ju verkligen en "färskvara". Man får suga på guldkornen när man ser dem ;)
Kul att ni fick till det bra med försäljningen av -05:an!

kl

Visade kompisens sto på Grevagården igår.. Vi hade en dag som var helt upp och ner, punka på transporten, genomblöta hästar, sen medhjälpare mm men jag satte nog nytt rekord på sträckan Bottnaryd-Skövde.
Han fick 45p och blev klass I med poängen 888777.

Han har bättre gång än han visade igår, men han är dryga 5månader vilket gör att han är överbyggd och lite stum i gången för tillfället. Men men vi är nöjda!

Höjdpunkten på dagen var dock när stoet kom på idéen att komma ut från rinken och välte lite bomstöd och bommar :rofl:
Både publiken och domaren verkade tycka det var väldigt underhållande :smirk:

Vilken dag! När på dagen visade ni? Vi var där först på eftermiddagen, så jag gissar att ni var på förmiddagen eftersom jag inte såg nåt sto som showade med bommar och bomstöd.
Vårt ena sto tog däremot ett par ärevarv i ökad trav innan hon lät sig bli infångad. Det brukar hon alltid göra och ett år hoppade hon dressyrstaketen in till domaren också. :D

Tack Kicket och Stommen:)

Jag förstår verkligen att du är ledsen att din unge inte klarade sig. Du får ta nya tag och hoppas att du fått din beskärda del av olyckor.

Jag håller med dig att det var en konstig bedömning av HHB. Av fotot ser han ut att ha en bra halsansättning med lång hals. Vad sa kritiken? Min fick nerdrag pga något outvecklad i sitt bogparti.

Stommen - bedömningssporter är vad de är.. Skit i domaren, båda fölen är väldigt snygga, högställda och ädla. Bilder säger mer än poäng.. ;)

Stommen - bedömningssporter är vad de är.. Skit i domaren, båda fölen är väldigt snygga, högställda och ädla. Bilder säger mer än poäng.. ;)

Håller med,precis så är det men man får ju också räkna med att domarens personliga åsikter också kan påverka resultatet.
Dagsformen har ju också betydelse för resultatet är fölet inne i en växtfas och blir stel och stum så är det ju inte mycket man kan göra.
Jag visade fast jag var tveksam eftersom jag tycker att det kan vara nyttigt för de små att komma ut lite. Man ska inte hänga läpp nästa år tar vi nya friska tag och det viktiga är att man själv är nöjd med det man har.De flesta här vet ju om att de är bra hästar de har.

K-L :D

Jag har oxå visat min fölis, det gick både bra och dåligt kan man väl säga...:p

Det hela började med att vi visade henne i skritt vid hand, vilket gick helt ok, även om hon var pigg. Jag hade tränat som en dåre på att visa henne vid hand i trav, men det fick vi inte göra, utan sen skulle fölet släppas med påföljd att hon gjorde några brallar och showade runt lite... Sedan skulle vi släppa stoet oxå och det knöt sig en liten knut i mattemagen eftersom jag känner min häst... Sagt och gjort, när jag gick in under repet glömde stoet att hon var mamma och for iväg i 180 knyck, bockade och sparkade bakut och var i världens lyckorus :o:o. Fölis blev lite orolig och hände på bäst hon kunde, sprang för allt vad hon var värd med spikraka ben och brallade lite för "jag gör som mamma gör". Domare och arrangörer blev lite oroliga och vi var några stycken som "proade"... Efter en stund blev det uppenbart att de inte tänkte lugna ner sig och jag fick fånga in stoet. Precis som vanligt blev hon som en liten lammunge så fort jag höll i henne och vi gjorde ett nytt försök att springa med stoet för att fölis skulle få en chans att visa trav och ev galopp, men vid det här laget började hon nog bli lite trött...:crazy:

Domaren kommenterade att det var en fölunge med mycket krut och att mamman inte precis hjälpte till att lugna ner henne, vilket gjorde visningen "både livad och svårbedömd"...:o

Resultatet blev 997776=45 poäng och domaren kommenterade att hon tyvärr inte visade sina gångarter så bra i dagsläget men att hon var säker på att hon kunde bättre:bow:. När det gällde typ och hhb använde hon uttryck som "alldeles bedårande vacker", "mycket elegant föl av modern typ", "vackert huvud, utmärkt ansatt hals med naturlig resning", "mycket fin sida", mm. :bump:

Vad gäller extremiteterna var kommentarerna "något gracil" och "något tåvid fram". När jag frågade min hovslagare om tåvidheten sa han att det är jättebra att hon är lite tåvid nu, för när hon växer kommer hon att bli korrekt, om hon hade varit korrekt nu hade hon blivit inåttåad sedan... Vad säger ni om det? Stämmer det?

Stoet har alltid varit ganska vild när man släpper henne lös i ett ridhus eller en paddock (kommentaren på löshoppningen var "hon hoppar kanon, men är alldeles för vild"), men jag trodde nog att hon skulle bli lite mammig och lugna ner sig när hon kom till ett nytt ställe med fölis. Ack, vad jag bedrog mig...

Jag är i alla fall jättenöjd med min fölis :love: och är glad att det inte bara är jag och de jag känner som tycker att hon är fin, men kan inte låta bli att gräma mig över de dåliga poängen på gångarterna… ´Ja, ja, hon fick ju bra poäng på det som inte går att påverka (har de halsen mellan frambenen så har de) och vi kommer igen på treårstestet! :bump:Och då ska ju tack och lov stoet INTE vara med!

vi visade sist av alla på eftermiddagen men ni kanske redan hade åkt?

Jo den dagen var lite upp o ner kan man säga :D
Nästa år hoppas jag få visa 3 föl så då blir det ju körigt värre :rofl:

Jag visade mina två angloaraber på Grevagården på söndagen. Trots att det från början kändes som att vi kom med "nåt som katten hade släpat in" gick det riktigt bra. Stoet e. Business x fick 45p och hingsten e. Eighty Eight Keys xx fick 46p. Båda klass 1 och jag är mycket stolt!

Jag visade mina två angloaraber på Grevagården på söndagen. Trots att det från början kändes som att vi kom med "nåt som katten hade släpat in" gick det riktigt bra. Stoet e. Business x fick 45p och hingsten e. Eighty Eight Keys xx fick 46p. Båda klass 1 och jag är mycket stolt!

Vad har du för arabblod i dina fina aglos?

Jag såg ditt 88an föl och ditt skimmelsto! (jag var efter dig med ett fux sto m bläs och en fuxhingst unge)

Jättefina! :bow:

Väldigt kul för mig att se eftersom mitt ena sto som har gemensamma blodslinjer med Stubin x är dräktig med just 88an!
Har dessutom tänkt tanken att lägga på Business på henne, illa att jag missade din Business-unge!

Tack!
Kanske lika bra att du missade Business fölets visning.... Det blev katastrofvisning eftersom det kom in en skimmel som väntade på sin tur. Både sto och föl trodde det var "Sammy" (hon med hingstungen) och sprang som galningar mot plastbanden :( När vi lyckades få dem därifrån drog de en repa för att snabbt vara tillbaka och stirra på sin "kompis".
Mina anglos är flera generationers anglo , Det ena stoet är e. Phaeton x - Marabou x och den andra e. Stubin x - Marabou x. Långt tillbaka hittar man bla Exelsjor ox och Cedar ox.

Tack! Ja, visst vet jag att det är en bedömningssport och att man får ta det vad det är. Så inte deppar jag ihop för det inte ;)

Ja, jag håller med om att våra två Highlanderfölisar är ganska lika varann.

Vad läckert!
Min första ponny hade Cedar ox som farfar, ligger inte Exelsjor ox bakom honom? Resten var 3/4 russ:bump: En riktigt supersnabb b-ponny var det på123cm.

Och min d-ponny hade Marabou x som farfar:D
Sen var det visst både norsk dölehäst och travare (b.la Big Noon och Queen sol) Duktig hoppare och en kanontrav! Var i final i ponnyallsvenskan hopp med en yngre släkting senare.
Lite off topic:angel: Men skoj att dina hästars släktingar fanns med i båda mina ponnys stam! (så länge sen man red ponny nu ju)

Jeanette

Hmm... eftersom jag bara tog med filmkameran till visningen, så blev det bilder i hagen dagen efter istället.
Synd, för han var grymt snygg i knoppar:d

Ursäkta suddet:crazy:

Jeanette

Jättesnygg hingstunge - förstår 9:an på HHB - härlig uppsyn!

Jag visade oxå min fölis. Han heter Hazard och har stammen Heartbeat-Voltaire-Ibrahim han fick poängen 9 8 8 7 7 8= 47p
Jag är jätte nöjd med de poängen. Jag och min sambo köpte honom på auktionen i Falsterbo i sommras, så jag har inte fått hem honom än.

Visade 2 av mina barn i Braås i fredags

Min Figaro R - Stanford fick 8-8-8-8-8-7=47p
Min Playtime - Maraton fick 8-8-8-8-7-8= 47p

Kännar mig jätte nöjd med kritiken på dom även om Playtime ungen har en ruskigt bra trav i vanliga fall...men inte på visningen, han hade så mkt annat bus för sig!! :bump:

//Tina

Liknande trådar

IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: ufot
·
Avel SWB är inte den snabbaste föreningen jag vet på att svara så tänkte kolla om någon annan vet om en får ha någon bettlös variant på stoet...
Svar
2
· Visningar
761
Senast: Ketrawzc
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 466
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V