Föl med rött öga *bilder*

dee79

Trådstartare
Vill börja med att säga att jag har haft telefonkontakt med veterinär, som har rått mig till att avvakta så länge som ögat inte svullnar, rinner, blir grumligt eller om fölis börjar knipa med ögat.

Min fölis har ett rött öga. Det är ordentligt blodrött, men bara i den vita hinnan precis utanför iris. Sen kommer även vitt öga som inte är rött, så det röda bildar nästan en ring runt själva iris.

Är det någon som sett något liknande? Vet vad det kan vara? Vet hur lång tid det tar att läka?

Fölis är pigg och glad och verkar inte ha synproblem på ögat.

Han var dock inte så sugen på att ställa upp som modell, så bilderna är tagna på visst avstånd och sedan inzoomade - därav kvaliteten.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Sv: Föl med rött öga *bilder*

Är han född sådan?

Ingen fölis men mitt ena barn fick lite bristningar i ögat när han föddes. Det försvann på 2-3veckor men såg lite otäckt ut.

Han föddes fin (tror jag, men han visar inte det röda hela tiden), men dag 2 såg jag detta och det ser ut som ett sprucket kärl i färgen.

Jag har inte sett det tidigare... Man får ju hoppas att det bara är nån bristning:confused:
Fölis verkar inte störa sig på det? Blinkar inte överdrivet mycket eller så?

En fölning jag var med på i år, där fölet satt rejält fast hade sådar i sina ögon.
Det försvann på någon vecka. Förmodligen hade det med den tuffa fölningen att göra, jag är inne på Calvaros linje.

delvis kl

Funderade också på om det var en tuff fölning eller så...

Sådär har jag haft på ett par nyfödda föl, det har inte blivit nåt utav det, (alltså nåt negativt), utan det hat försvunnit inom några dagar bara,,:)

Fölningen var inte uppenbart tuff, men visst - han kom ju ut nästan en dm större än jag förväntat mig och han har stort huvud, så det kanske blev trångt på vägen ut. Det konstiga är att det dröjde ett par dagar, jag tycker jag borde sett om det var så direkt vid födseln, för efter två dygn var det det första jag såg på morgonen.

Skönt att höra, då har jag is i magen några dagar till!

Knapplånar mig själv.

Var precis ut och släppte ut hästarna och det röda har helt försvunnit på vänster sida om ögat och till hälften på höger sida om ögat. Känns såååå skönt! Nu hoppas jag att det dröjer innan jag behöver oroa mig för den här ungen igen :D

ja du ser :laugh:
så skönt att höra,, det är alltid orosmoment och det är väl bra att man är uppmärksam... lycka till nu med bebben ;)

När My Little föddes 2009 såg hon ut så här.

Jag tror att det hade med att hon var så stor. Och det var svårt att komma ut.

Liknande trådar

Hästvård Har läst igenom lite andra trådar om rinnande ögon och så,men inget passar riktigt in på min häst,eftersom min häst har endast ett öga...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: saravi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka